۱۰۰سایت اول ایران را بشناسید

به گزارشافکارنیوز، همیشه برای ما جالب بوده است که بدانیم صد سایت پربیننده ایران چه سایت­های هستند و این سایت­ها را درباره چه موضوعاتی بحثمی­کنند. سایت معتبر الکسا(Alexa) به رتبه­ بندی تمامی سایت­های دنیا می­پردازد.

این رتبه­بندی بر اساس تعداد بازدید صورت می­گیرد. این سایت اطلاعات مفید دیگری نیز در اختیار مخاطبان قرار می­دهد؛ از جمله رتبه این سایت­ها در جهان؛ تعداد بازدید روزانه، هفتگی و ماهیانه؛ تعداد سایت­هایی که به سایت مورد نظر پیوند داده ­اند؛ اینکه مخاطبین از طریق چه سایت­هایی وارد سایت مورد نظر شده­ اند و …. بر این اساس، همۀ سایت­های ایرانی و خارجی تلاش دارند هر چه بیشتر تعداد خوانندگان خود را بالاتر ببرند و به تبع آن رتبه خود در سایت الکسا را نیز پایین بیاورند. در این مطلب ابتدا نام صد سایت اول ایران را می­آوریم و سپس این سایت­ها را در دسته­بندی مشخصی ارائه می­ کنیم.


برای دسته بندی صد سایت اول ایران می­توان دسته­های زیر را برشمرد. این دسته­ بندی صرفاً بر اساس سایت­ های موجود در لیست فعلی(۱۳۹۳/۳ / ۱۶) سایت الکسا مطرح شده است.

۱. خبرگزاری­ ها و سایت­ های خبری

بیشترین تکرار در بین صد سایت اول ایران متعلق به سایت­های خبری و خبرگزاری­هاست. این سایت­ها که به لحاظ سیاسی به گروه­های مختلفی وابسته هستند، نشان­ دهندۀ فعالیت بالای سیاسی ایرانیان و سیاسی­بودن آنهاست. در بین این سایت­ها چندین سال متوالی سایت تابناک اولین سایت خبری ایران و دارای رتبه زیر ۱۰ در ایران بود که مدتی است این سایت جایگاه خود را از دست داده و خبرگزاری فارس جایگزین این سایت خبری شده است.

خط و ربط سیاسی این سایت­ها بسیار متفاوت است و از سایت­های وابسته به اصولگرایان مثل فارس، مشرق، جهان و رجا تا سایت­های وابسته به اصلاح­طلبان و طیف نزدیک به دولت مثل ایسنا، انتخاب، فرارو و … در این لیست دیده می­شود. ترتیب این سایت­ها به قرار زیر است: فارس، تابناک، واحد مرکزی خبر، عصرایران، خبرآنلاین، مشرق، ایسنا، تسنیم، افکار، مهر، فرارو، انتخاب، جهان، جام، خبرگزاری دانشجو، رجا و الف.

البته در کنار این سایت­ها برخی سایت­های دیگر نیز وجود دارند که به صورت مستقیم به نقل خبر و تحلیل نمی­پردازند و فقط از سایت­های دیگر نقل می­کنند. این سایت­ها که به لحاظ فنی دارای قابلیت­های خاص هستند، در جستجوهای اینترنتی بسیار سریع در انتخاب­های اول جستجوکنندگان قرار می­گیرند و از طریق لینک­های که به سایت­های اصلی خبری می­دهند مخاطبان را به خبرگزاری­ها و سایت­های خبری هدایت می­کنند و البته این اقدام آنان نوعی اقدام تبلیغاتی است و برای سایت­های خبری دارای هزینه است. برخی از معروف­ترین این سایت­ها عبارتند از:شهرخبر، خبرپو، خبرفارسی، ویستا و قطره.


۲. سایت های بازرگانی و تبلیغاتی

امروزه اینترنت به دلیل اقبال بالای مخاطبان به یکی از مراکز مهم برای فعالیت­های تبلیغاتی و تجاری تبدیل شده است و سایت­ها بسیاری در این زمینه فعال شده­اند. تا چند سال قبل بسیاری از این سایت­ها به شکل غیرقانونی فعالیت می­کردند و نظارتی بر این سایت­ها وجود نداشت، اما چند سالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعطای مجوز و «نماد اعتماد الکترونیکی» آنها را ثبت می­کند و بر فعالیت آنان نظارت می­کند. برخی از این فروشگاه­ها در زمینه­ای خاص فعالیت می­کنند مثل سایت دیجی کالا که در زمینه کالاهای دیجیتال فعالیت می­کند و یا سایت باما که در زمینه خرید و فروش خودرو کار می­کند. برخی نیز همه نوع کالایی را عرضه می­کنند. از جمله سایت­های معروف فروشگاهی عبارتند از:دیجی کالا، میهن­استور، ایفروش، ایران تجارت، پرتال جامع خودرو کشور، موبایل، باما، فینال و دیوار.


در کنار سایت­های فروشگاهی باید از سایت­های تبلیغاتی نیز نام برد که مکمل فروشگاه­ها هستند و در برخی موارد خود سایت نیز اقدام به خرید و فروش می­کند. این سایت­ها نیز که تعدادشان روز به روز در حال بیشتر شدن است از روش­های مختلفی برای تبلیغ کالاهای خود استفاده می­کنند.

یکی از مهم­ترین این روش­ها روشپاپ­آپاست؛ پنجره­های بازشو(pop - up) پنجره­های ثانویه مرورگر وب هستند که هنگامی که یک وب سایت را نمایش داده یا روی پیوند یک آگهی تبلیغاتی کلیک می­کنید در مقابل یا در پشت پنجره جاری ظاهر می­شود. سایت­هایی مثل میهنوب ادز، ایران پاپ­آپ و مای پاپ­آپاز این روش استفاده می­کنند. از دیگر سایت­های تبلیغاتی می­توان به سایت­های مطلب­گاه، قاره، نیاز روز و ایران جیب اشاره کرد.

در کنار این سایت­های تبلیغاتی می­توان از سایت­های تبلیغاتی خارجی نام برد که در ایران نیز بیننده دارند. این سایت­ها بیشتر به روش­های کلیکی تبلیغ می­کنند؛ یعنی، به ازای هر کلیک مبلغی را به حساب صاحب سایت تبلیغ­کننده واریز می­کنند. از جملۀ این سایت­ها می­توان به سایتکلیک­مون و آن­کلیکاشاره کرد. سایتادکشنیز از جمله سایت­های خارجی تبلیغاتی در بین صد سایت اول ایران است.


۳. وبلاگ­ها و شبکه­ های اجتماعی

با ورود اینترنت یکی از مهم­ترین استفاده­ها از این شبکه جهانی برای ارتباط­گیری­های مجازی بین افراد بود. در این حوزه تاکنون سایت­های زیادی به وجود آمده­اند. در ایران نیز بیش از ده سال پیش، وبلاگ­ها با یک موج وارد فضای مجازی کشور شدند و هم­اکنون سرویس­دهنده­های وبلاگی جز پربیننده­ترین سایت­های ایران هستند و بالاتر از همۀ اینها سایتبلاگفاقرار دارد. این سرویس­دهنده قدیمی وبلاگ در ایران امکانات خوبی برای مخاطبان خود فراهم کرده است و باعثشده است که این سایت در چند ماه گذشته حتی از سایت یاهو در ایران نیز پیشی بگیرد و در رتبه دوم پربیننده­ترین سایت­های ایران قرار بگیرد. رتبه جهانی این سایت هم زیر ۱۵۰ است.

این رتبه بالا نشان می­دهد که هنوز هم بسیاری از کاربران اینترنت از وبلاگ برای ارتباطات و بیان نظرات شخصی خود استفاده می­کنند. پس از بلاگفا شبکه­های مجازی همچون فیس­نما، میهن بلاگ، پرشین بلاگ، کلوپ، روزبلاگ، بلاگ اسکای، نی نی سایت و … قرار دارند که به لحاظ بیننده اغلب این سایت­ها جز بیست سایت برتر ایران قرار دارند.

یکی از جالب­ترین سایت­هایی که بیشتر به خاطر شبکه اجتماعیش معروف است، سایتنی نی سایتاست. این سایت مربوط به فرزندآوری، تربیت فرزند و موارد مربوط به این موضوع است. بیشترین بازدید از این سایت در شبکه اجتماعی این سایت و مخصوص مادرانی است که به دنبال فرزنددار شدن هستند. این سایت در رده ۶۲ پربیننده ­ترین سایت­های ایران قرار گرفته است.


۴. دانلود و آپلود

امروزه همۀ امور اینترنتی بر اساس برنامه­های مختلفی است که توسط شرکت نرم­افزاری طراحی می­شود. بسیاری از این برنامه­ها در اینترنت به صورت رایگان وجود دارند و هر کسی می­تواند آنها را دانلود کند. در کنار دانلود نرم افزار می­توان به دانلود موارد دیگر مثل فیلم، عکس، موسیقی، کتاب، بازی، و … اشاره کرد که برخی از سایت­ها این خدمات را ارائه می­دهند.

دانلود بازی و نرم­ افزار در بین سایت­های دانلود طرفداران زیادی دارد و البته در بین نرم­افزارها نیز نرم­افزارهای موبایل جایگاه ویژ­ای در این زمینه دارد. از جمله پربیننده­ترین سایت­های دانلود می­توان به سایت­های دانلودها، میهن دانلود، سافت­گذر، سافت ۹۸، پاپ موزیک و پی­سی­دانلود اشاره کرد. در کنار سایت­های ایرانی باید از سایت شرکت مایکروسافت و شرکت موزیلا نیز نام برد که برای دانلود نرم­افزارهای مختلف از آنها استفاده می­شود.

­علاوه بر دانلود، امروزه آپلود و اشتراک­ گذاری فایل­ها با دیگران نیز مورد توجه مخاطبان اینترنت قرار گرفته است. در این باره برخی سایت­ها با اختصاص حجم و فضا به مخاطبان خود اجازه می­دهند که مخاطب عکس یا هر نوع فایل دیگری را با دیگران به اشتراک بگذارد و آن را از رایانۀ شخصی خود به صفحات اینترنت منتقل کند. برخی از معروف­ترین و پربیننده­ترین سایت­های آپلود فایل عبارتند از: آپلود فایل، پرشین گیگ، آپلود بوی و شیر لایو.


۵. تفریحات و سرگرمی

بسیاری از کسانی که روزانه به اینترنت مراجعه می­کنند، صرفا دنبال تفنن و تفریح هستند و سعی دارند مطالب جذاب و جالب را دنبال کنند. این سایت­ها نیز با تشخیص سلیقه این نوع مخاطبان سعی می­کنند موارد جذاب و در برخی موارد کم­مایه، حاشیه­ای و حتی زرد را بر روی سایت خود قرار دهند و از این طریق به جذب مخاطب بپردازند. این سایت­ها سعی می­کنند با تیترها و عکس­های جذاب مطالب خود را ارائه دهند و از موضوعاتی مثل زندگی­نامه و حواشی زندگی بازیگران و ورزشکاران، آشپزی، انواع مشاوره، مطالب علمی جذاب و جدید، سلامت و پزشکی و … استفاده می­کنند.

در اغلب این سایت­ها تبلیغات زیادی به چشم می­خورد و به نظر می­رسد که یکی از مهم­ترین راه­های درآمد این سایت­ها استفاده از همین تبلیغات است. سایت­های مثل بیتوته، تبیان، برترین ها، آکاایران، نیک صالحی، سیمرغ، نودُهشتی­ها، پرشین وی، بحثآزاد، تکناز، راسخون و آریایی­ها در این دسته قرار می­گیرند.



۶. شرکت ها و سازمان ها دولتی و غیردولتی

در بین ۱۰۰ سایت پربیننده ایران برخی سازمان­ها و شرکت­های دولتی و غیردولتی وجود دارند که هر کدام بنا به دلیلی در این رده قرار گرفته است و پربیننده بودن این سایت­ها دلیل یکسانی ندارد. مثلا، به نظر می­رسد سایت وزارت آموزش و پرورش که جز ۳۰ سایت اول ایران است به دلیل تعداد بالای مخاطبان خاص آن باشد که در این رده قرار گرفته است، زیرا در حال حاضر در کشور حدودیک میلیوننفر در قسمت­های اداری و آموزشی وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار هستند و این مخاطبان مجبور هستند برای امور مختلف خود به این سایت مراجعه کنند.

از دیگر سایت­های پربیننده سازمانی سایتسازمان سنجشاست که رده آن در طول سال تغییرات زیادی می­کند و در هنگام ثبت­نام و اعلام نتایج آزمون­های مختلف جز ۲۰ سایت پربیننده ایران می­شود. سایت بانک ملت و بانک ملی نیز جز سایت­های پربیننده ایران است و هر دو جز ۲۵ سایت پربیننده ایران قرار دارند. از دیگر سایت­هایی که مربوط به شرکت­ها و سازمان­ها هستند می­توان به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس، همراه اول، کانون فرهنگی آموزش و تأمین اجتماعی اشاره کرد.


۷. موتورهای جستجوی خارجی

با گسترش شبکه جهانی اینترنت یکی از مهم­ترین ابزارها برای دست­یابی سریع به اطلاعات موتورهای جستجو هستند. این موتورها باید بتوانند با سرعت و دقت بالا مطالب مورد نظر مخاطبان را پیدا کنند و در بهترین شکل به آنان ارائه دهند. طی چند سال گذشته موتور جستجوی گوگل در ایران همواره رتبه اول پربیننده­ترین سایت­ها بوده است و با امکانات زیادی که فراهم می­کند یکی از بهترین سایت­های اینترنتی است؛ امکاناتی نظیر سرویس­ رایانامه، سرویس ترجمه، نقشه گوگل، گروه­های گوگلی، ویدئو، عکس و …. پس از گوگل سایت یاهو قرار دارد که در ایران رتبه سه و در جهان نیز رتبه چهار را در اختیار دارد. این سایت نیز علاوه بر جستجو امکانات دیگری شبیه به گوگل دارد. از دیگر سایت­های جستجو که در ایران نیز پربیننده است می­توان به:

سایت­های اسک(ask)، بینگ(bing) و ام اس ان(msn) اشاره کرد. نکته قابل ذکر درباره این دسته این است که متأسفانه در بحثموتورهای جستجو، سایت­های داخلی بسیار ضعیف عمل کرده و هیچ­یک از آنها در بین سایت­های پربیننده ایرانی جایگاهی ندارند.


۸. سایت های تکی

برخی از سایت­ها در بین صد سایت اول ایران وجود دارند که در دسته­ بندی خاصی جای نمی­گیرند و به صورت تکی می­توان آنها را ذکر کرد.

ورزش۳:سایت ورزش ۳ یکی از پربیننده­ ترین سایت­های ایران است که در جایگاه چهارم ایران قرار گرفته است. این سایت نتایج فوتبال ایران و جهان و برنامه­های مربوط به بازی در لیگ­ها و مسابقات مختلف را بر روی سایت خود قرار می­دهد، البته مدتی است که در رشته­های دیگر نیز فعال شده و نتایج مربوط به این مسابقات مثل والیبال، بسکتبال، کشتی و … را نیز بر روی خروجی خود قرار می­دهد.

آپارات:از دیگر سایت­های پربیننده ایران سایت آپارات است که امکان دانلود و آپلود فایل­های ویدیویی را فراهم می­کند و در دسته­ بندی­های مختلفی این ویدیوها را ارائه می­کند. این سایت در مقابل سایت یوتیوب راه­اندازی شده است و توانسته مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.

ویکی پدیا:این سایت یک دایره­المعارف عمومی است که هر فردی می­تواند در آن موضوع جدیدی ایجاد کند و درباره آن موضوع مطالب خود را ارائه کند و یا به اصلاح و ویرایش مطالب دیگران بپردازد. این سایت در جهان نیز شناخته­شده و دارای رتبه بالایی است. مشکل مهم این سایت اعتبار پایین مطالب آن است.

پیوندها:این سایت در بین همۀ ایرانیان شناخته شده است و کمتر کسی است که به این سایت برخورد نکرده باشد. هنگامی که شما به سایتی مراجعه کنید که از لحاظ محتوا جزء مصادیق مجرمانه باشد، خودبه­خود به پیوندها هدایت می­شوید. در پیوندها سعی شده سایت­های مفید ایرانی معرفی شوند. شاید بتوان گفت که این سایت منفورترین سایت بین سایت­های ایرانی است.

شاپرک:مدتی است که بانک مرکزی اقدام به ساماندهی درگاه­های اینترنتی بانک­های مختلف و تجمیع آنها در یک سایت مشترک کرده است و شاپرک حاصل این فکر است. در این سایت سعی شده است که امکانات و امنیت لازم برای پرداخت­های اینترنتی فراهم شود.

ای استخدام:این سایت نیز اطلاعیه های مربوط به کاریابی را منتشر می­کند و در بین صد سایت اول ایران جای دارد.

نتیجه­ گیری

دسترسی و مراجعه به اینترنت طی سالیان گذشته چندین برابر شده و سایت­های زیادی در فضای مجازی به وجود آمده است. این سایت­ها در موضوعات مختلفی طراحی شده­اند و هر یک به جذب برخی از کاربران اینترنت می­پردازند.

در ایران بیشترین سایت­های پربیننده مربوط به سایت­ها خبری، سایت­های تبلیغاتی و تجاری و شبکه­ های اجتماعی است. در بین صد سایت پربیننده ایران نام کمتر سایت خارجی به چشم می­خورد و این امر نشان می­دهد که ایرانی­ها بیشتر به دنبال سایت­های فارسی ­زبان هستند.

نکته دیگری که درباره صد سایت اول ایران وجود دارد، وجود تعداد زیاد سایت­های تفریحی و تفننی است که نشان می­دهد بسیاری از افراد از اینترنت برای تفریح استفاده می­کنند. نکته تأسف­بار این لیست صدتایی نیز این است که نام هیچ­یک از سایت­های معتبر علمی و دانشگاهی داخلی و خارجی در بین این سایت­ها وجود ندارد و این امر نشان می­دهد که هنوز اینترنت در ایران کمتر برای اهداف و مقاصد علمی استفاده می­شود.