رونق صادرات در گرو حمایت دولت

به گزارش افکارنیوز، محمد حسین برخوردار رییس مجمع واردات با اشاره به کاهش تعرفه ها جهت جلوگیری از قاچاق کالا گفت: در یک بازه زمانی باید تعرفه ها کاهش بیابد تا شرایط برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی فراهم شود اما باید شرایط تولید داخلی نیز در نظر گرفته شود و از صنایعی که به معنی واقعی ارزش افزوده دارند و در آن سرمایه گذاری شده است و نیز جنبه اشتغال زایی دارند حمایت شود.

وی افزود: صنایع ما باید از نظر تکنولوژی و بهره وری رشد پیدا کند تا بتواند صادرات محور باشد.

رییس مجمع واردات با اشاره به دریافت ۸ درصد ارزش افزوده در گمرک تصریح کرد: قریب به اتفاق تعرفه های ما ۴ درصد هستند و با احتساب دریافت ۸ درصد ارزش افزوده در گمرک این امر موجب می شود انگیزه قاچاق در کشور بالا برود.

برخوردار در ادامه گفت: باید ارزش افزوده از مصرف کننده دریافت شود نه این که در گمرک دریافت شود و در همه دنیا روال بر این است که ارزش افزوده از مصرف کننده دریافت می شود ودریافت ارزش افزوده در گمرکات موجب رغبت به قاچاق می شود.

**صادرات از بازارچه های مرزی انجام نشود

رییس مجمع واردات در ادامه با اشاره به موانع صادرات در کشور گفت: در جهت افزایش صادرات باید دولت حمایت های لازم را انجام دهد.

وی افزود: در کشور ما بعضی از قوانین صادر کنندگان را اذیت می کند و در واقع بعضی از قوانین ترمزی برای صادرات هستند.

برخوردار گفت: یکی از دلایل این امرکم اهمیت و کوچک شمردن صادرات است در حالیکه باید صنایع خود و بخش کشاورزی را مکانیزه کنیم تا صادرات محور شود.

وی با انتقاد از صادرات از بازارچه های مرزی گفت: برخی از اقلام از بازارچه های مرزی صادر می شود در حالیکه این امر درست نیست چرا که به دلیل صادرات برخی اقلام بی کیفیت از این بازارچه ها رغبت به اجناس ایرانی کم می شود.

رییس مجمع واردات در ادامه با اشاره به لزوم فرهنگسازی در رابطه با قاچاق گفت:با فرهنگسازی صحیح باید مصرف کالای قاچاق کم شود و خریدار به صرف ارزانتر بودن به سمت کالای قاچاق نرود و بداند که کالاهای قاچاق خدمات پس از فروش ندارند و ریسک خطر در محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق بالاتر است .