اوباما درحال سنجش شرایط برای ورود سربازان آمریکایی به بغداد

گروه بین الملل، رییس جمهور آمریکا شب گذشته با اشاره به حمله گروه تروریستی داعش به استانهای شمالی و غربی عراق این گروه را تهدید به حمله نظامی کرد.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از رویترز، اوباما پنجشنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: فعلا هیچ دستوری برای ورود نیروهای ارتش آمریکا به خاک عراق داده نشده و تا زمانی که اطمینان حاصل کنیم که این گروه می تواند بر سوریه و عراق مسلط شود اقدام نظامی در کار نخواهد بود.

صحبت های اوباما نشانمی دهد که او در حال سنجش شرایط عراق است و اگر وضعیت گروه داعش و تسلط این گروه بر استانهای مختلف عراق افزایش یابد، امکان استفاده از حملات هوایی برای از بین بردن خطر آنها در منطقه وجود دارد. صحبت های اوباما در حالی بیان شده است که مقامات رسمی کاخ سفید تا دیروز اعلام می کردند آمریکا هیچ تصمیمی برای فرستادن نیروی زمینی به عراق ندارد.

به گفته این خبرگزاری، اوباما به دنبال سنجیدن شرایط و در نظر گرفتن تمام گزینه ها برای کمک به رهبران عراق است.
او در ادامه گفت و گویش با خبرنگاران بیان کرد: در رایزنی و گفت و گوهای ما با مقامات عراقی گزینه هایی چون دخالت کوتاه مدت و مستقیم نظامی که باید فورا به انجام برسد نیز وجود داشته است.
البته اوباما در ادامه از مسئولان دولتی در عراق نیز گلایه کرده است که در طول سالیانی که بر مسند قدرت بوده اند سعی در تصفیه و پالایش ارتش و مقامات خود از کسانی که قبلا در حزب بعثفعال بوده و با صدام همکاری می کرده اند، نداشته اند.

اوباما تاکید کرد این زنگ خطر و بیدار باشی برای مسئولان عراقی است و ریشه این مشکل در مسایل سیاسی این شکور است.
روز گذشته جو بایدن معاون اوباما نیز در گفت و گو با نوری المالکی نخست وزیر عراق اعلام کرد که واشنگتن آماده شدت بخشیدن به کمک های امنیتی به عراق است.
یک مقام کاخ سفید در این میان بیان کرده است که درخواست اصلی مقامات عراق از آمریکا دخالت نظامی به صورت حملات هوایی بوده است.

در جلسه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با خبرنگاران نیز یکی از خبرنگاران بیان کرد آیا کمک آمریکا به عراق شامل ارسال هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف گرفتن تروریست ها هم خواهد بود ، که جن ساکی در پاسخ به این خبرنگار بیان کرد: آمریکا تمام گزینه ها را در دست بررسی دارد و این گزینه نیز احتمالا مورد بررسی قرار می گیرد .