به گزارش افکارنیوز، پایگاه شورای روابط خارجی آمریکا، هیلاری رودهام کلینتون وزیر امورخارجه سابق آمریکا روز گذشته در نشستی در شورای روابط خارجی آمریکا در شهر نیویورک حاضر شد و سخنرانی کرد.

کلینتون درباره مناسبات با روسیه گفت: درباره ایجاد رابطه با سران کشورهای دیگر باید توجه داشت که رابطه برقرار کردن با برخی از این افراد بسیار دشوار است. این مسئله درباره ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز مصداق دارد. اما این به معنای آن نیست که نباید برای ایجاد رابطه تلاش کرد. باید راهی را پیدا کرد که بر اختلافهای حاشیه ای فائق آمد و درنتیجه آن به تغییرات چشمگیر در نوع نگرش به مسائل دست یافت.

کلینتون درباره گروه تروریستی داعش و اوضاع عراق نیز گفت: دیگر این مسئله فقط مشکل سوریه نیست. هرگز هم من فکر نمی کردم که این مسئله فقط مشکل سوریه باشد بلکه همواره فکر می کردم این مشکلی منطقه ای است. البته پیش بینی نمی کردم که گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام(داعش) بتواند تا این اندازه در تسخیر شهرهای عراق و تلاش برای از بین بردن مرزها به منظور ایجاد حکومت اسلامی مدنظرش موفق عمل کند.

وی درباره اوضاع مصر نیز گفت: فقدان عنصر سیاسی در انقلاب مصر، بسیار تکان دهنده بود. در مصر اخوان المسلمین به قدرت رسید و سپس خیزش مردمی با هماهنگی ارتش به راه افتاد تا اخوان المسلمین از قدرت کنار گذاشته شود و حالا نیز شاهد قدرت گرفتن مجدد اخوان المسلمین هستیم. در مصر نیز نیروی عظیم مخالفان داخلی وجود دارند. به نظرم، افراط گرایی در مصر نیز وجود دارد. باید منتظر ماند و دید که در آینده چه وضعی برای این کشور پیش می آید.

کلینتون درباره مناسبات آمریکا و کوبا نیز گفت.. هر سخنی در نشست کشورهای حوزه آمریکا با سخن درباره کوبا شروع می شود. دوست دارم این فضا تغییر کند. بر این اعتقاد هستم که گذاشتن بار این امر به دوش خانواده کاستروها اوضاع را تغییر نخواهد داد و تازمانیکه آنها نروند، تحریمها برداشته نخواهد شد. باور صادقانه من همین است.

کلینتون درباره تشکیل دولت وحدت ملی در فلسطین نیز گفت: این تحول، تحولی ناخوشایند است. هنوز خیلی زود است که بگوییم چنین رویدادی می تواند به فرصتی بالقوه تبدیل شود یا خیر.