به گزارش افکارنیوز؛ هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن اعلام کرد: اوضاع کنونی عراق از کنترل خارج نشده است، حتی می توان شرایط عراق را به بهتر از قبل هم باز گرداند!! اما این بهبود نیازمند انجام برخی از تدابیر لازم در این زمینه است، تدابیری که قابل انجام باشند و و در اجرا نیز کاربردی تر باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه " باید در قالب و ترکیب فعلی ارتش عراق تجدید نظری جدی و حتمی صورت گیرد " به مساله شکست و فروپاشی سریع ارتش و نهادهای دولتی در شهر موصل اشاره کرد و در این باره گفت: ما احتمال وقوع این امر را داده بودیم!! این خطر برای عراق بسیار جدی است و گفته بودیم که بازتاب اوضاع در سوریه می تواند برای عراق ویرانگر باشد.

هوشیار زیباری در خصوص ماهیت گروه های مسلح و تروریستی که اکنون در عراق در حال تسلط بر مناطقی در این کشور هستند گفت: سازمان تروریستی داعش و گروه های وابسته به طریقت نقشبندی و نظامیان ارتش سابق عراق و برخی از گروه های تندروی اسلامگرا از جمله گروه هایی هستند که اکنون در این کشور با ارتش می جنگند.

وی همچنین به وجود حمایت های فعلی اطلاعاتی و پشتیبانی از سوی دولت آمریکا برای دولت کنونی عراق خبر داد و گفت این حمایت ها هنوز هم وجود دارد.

وی در خصوص راه های حل بحران کنونی عراق و بیان این مساله که آیا عراق به کمک یا اقدام نظامی خارجی نیاز دارد گفت: درمان این بحران باید از خود نیروهای عراقی انجام گیرد، چرا که ارتش در بخش های شمالی عراق بدون مقاومت گفتنی شکست خورد و همین مسائله باعثشد تا بسیاری از نظامیان عراقی به دلیل جو ناآرامی که از ماه ها قبل در این مناطق از سوی عشایر حاکم شده بود سریعا احساس نگرانی کنند، اکنون توان و قدرت نظامی دولت عراق از سوی کشورهای منطقه و جهان مورد تردید قرار گرفته و باید خود دولت و ارتش برای جبران این امر اقدام کنند.

هوشیار زیباری در پاسخ به این پرسش که آیا نوری مالکی نخست وزیر عراق برای مقابله با این بحران از دولت و ارتش آمریکا در خواست حمایت نظامی کرد یا خیر گفت: دولت عراق از تمام کشورهای دوست و هم پیمان نزدیک به خود برای حل این بحران کمک کرده است، اکنون هم باید گفت که دولت عراق چه اکنون و چه در گذشته از آمریکا کمک های نظامی در حد دریافت سلاح و مهمات نظامی را داشته است و در خصوص مبارزه با تروریسم و آموزش کمک هایی را هنوز هم دریافت می کنیم از این رو درخواستی که عراق داده درخواست از تمام کشورهای دوست خود بوده است.

وی افزود: باید اکنون تاکید کنم که عراق در گذشته نه چندان دور بارها اعلام کرده بود که پیامدهای بحران سوریه عراق را هم در بر خواهد گرفت از این رو انتظار می رفت به گونه ای بحران سوریه به موصل و استان صلاح الدین و شهر تکریت هم منتقل شود و حال می بینیم که چنین شده است.

وزیر خارجه عراق افزود: کسی در این مدت به این هشدارهای ما توجه نکرد شاید این امر که اکنون حاصل شده به نحوی به سود ما باشد البته اگر به درستی از این مشکل درس بگیریم و همه باهم برای حل این معضل به هم کمک کنیم می توانیم از این بحران نیز به سلامت گذار کنیم.

وی در خصوص نحوه وقوع حادثه موصل گفت: این وضع مرا به یاد شکست ارتش عراق در برابر نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۳ انداخت، در آن زمان هم ارتش عراق یونیفورم خود را از تن به در آورد و لباس مردمی به تن کرد و پایگاه های نظامی را رها کرد، آنها در آن زمان به منازل خود بازگشتند و سلاح خود را رها کردند و گویی اتفاقی که افتاده به آنها ارتباطی ندارد.

وی در خصوص اوضاع کنونی عراق و مناطق شمالی این کشور گفت: اوضاع امروز بسیار بهتر از اوضاع دیروز است تا دیروز گروههای مسلح مخالف سعی کردند مراکز حساس را به دست بگیرند و آنها حمله می کردند و دولت دفاع می کرد اما امروز ارتش موفق شده است آنها را از تکریت به جنوب براند و از سامراء بیرون کند و از پالایشگاه نفتی بیجی نیز بیرون رانده است اکنون ما هستیم که به مراکز آنها حمله می کنیم و مهاجمان مسلح هستند که باید فرار کنند.