تاثیر منفی غذا خوردن هنگام تماشای تلویزیون

به گزارش افکارنیوز، محمد احمدی مدیر کارگروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی درباره نفخ علل و درمان آن اظهار داشت: مصرف بیش از حد غذا و پر کردن معده بیش از گنجایش آن از غذا و مصرف غذا قبل از هضم غذای قبلی، مصرف آب و نوشیدنی نوشابه‌های گازدار همراه غذا، خوب نجویدن غذا، حرکات سنگین و شدید بعد از غذا، عدم تمرکز کافی هنگام مصرف غذا به عنوان مثال مصرف غذا هنگام تماشای تلویزیون یا رایانه خود از علل بروز نفخ است.

به گفته وی گاهی خالی بودن معده نیز موجب بروز نفخ می شود که می‌تواند به علل وجود رطوبت‌های غلیظ است که حرارت معده، آنها را به ریح(باد) تبدیل می کند که غذا خوردن این حالت را کم می‌کند.

مدیر کارگروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی افزود: بی خوابی زیاد موجب می‌شود که حرارت به اندازه کافی در معده جمع نشده و معده از هضم کامل غذا عاجز می‌شود که نفخ یا ریاح بروز پیدا می‌کند. بی تحرّکی زیاد موجب ضعف حرارت غریزی می‌شود در نتیجه هضم معده مختل شده و معده در هضم غذا ناتوان می‌شود.

احمدی گفت: فعّالیت های بدنی به خصوص ورزش برای کسانی که عادت به ورزش ندارند باعثافزایش حرارت غریزی معده و توان هضم می شود همچنین مصرف زیره سیاه، گلپر، قرنفل(میخک)، هل، آویشن، فلفل سیاه هنگام پخت غذا خود برای رفع نفخ و پیشگیری از آن مفید است.

مدیر کارگروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی بیان داشت: استفاده از هویج آب پز کنارغذاهای غلیظ باعثتلطیف غذاها شده و مقوّی معده است همچنین مربّای هویج هاضمه را تقویت می‌کند همچنین مصرف یک قاشق مرباخوری نعناع خشک بعد از غذا خود برای درمان نفخ مفید است.

احمدی عنوان کرد: مصرف عرقیات مقوّی هضم مانند زیره، رازیانه، زنیان، آویشن، پونه، نعناع، کلپوره بعد از غذا یک فنجان از آن را گرم کرده و مصرف شود و درصورت نیاز میتوان هر نیم ساعت مصرف این عرقیات را تکرار کنند البته باید توجه داشت که هر کدام از این عرقیات را به صورت تکی مصرف کنند.