رابطه جام‌جهانی با میزان خون در ایران

به گزارش افکارنیوز، علی‌اکبر پورفتح‌الله در مراسم روز جهانی اهداکنندگان خون اظهار داشت: ۱۰ سال است که سازمان بهداشت جهانی روز اهداکنندگان خون را جشن می‌گیرند.

وی افزود: سالانه ۴۵۰ هزار مرگ و میر مادران در دنیا رخ می‌دهد که ۱۵۰ هزار مورد آن به دلیل عدم دسترسی به خون است که چالش بزرگی برای کشورهایی با درآمد متوسط و کم شده است. براین اساس روزانه ۸۰۰ مادر به دلیل عدم دسترسی به خون در کشورهای هند، چین، آفریقا و برخی از نواحی دنیا می‌میرند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور به ۴۰ سالگی سازمان انتقال خون نیز اشاره کرد و گفت: در مهر امسال به آمار ۴۰ میلیون اهدای خون خواهیم رسید و اثر و فواید این کار را در بهبود بیماران هموفیلی و تالاسمی می‌توان مشاهده کرد زیرا این عزیزان تا قبل از تأسیس سازمان انتقال خون به زحمت ۱۰ سال عمر می‌کردند ولی از هم‌اکنون از ۴۰ سالگی نیز عبور کرده‌اند و وارد دهه ۵۰ سالگی شدند و مشابه افراد سالم زندگی می‌کنند.

پورفتح‌الله ادامه داد: در حال حاضر هیچ گزارشی از مرگ و میر مادران در ایران به دلیل دسترسی به خون نداریم و مشاهده می‌کنیم توسعه جراحی‌ها و پیوند در کشور مدیون اهداکنندگان خون است. همین طور هزاران درمان مروجان حوادثو سوانح نیز که به خون نیاز دارند با اهدا خون اهداکنندگان صورت می‌پذیرد.

وی تصریح کرد: ۷۵ درصد اهداکنندگان خون با فرایند اهدا خون آشنا هستند، بر این اساساس شاخصه اهدا خون در ایران ۲۷ به ازای هزار نفر است ولی در کشورهای صنعتی ۳۹ به هزار نفر است اما در کشورهای متعدد این آمار ۱۲ به هزار نفر گزارش شده است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور عنوان کرد: در سال گذشته ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مراجعه‌کننده برای اهدا خون داشتیم که ۲ میلیون و ۱۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند، همین طور ۱۷۰ میلیون واحد خون در سراسر جهان جمع‌آوری می‌شود که متأسفانه ۵۰ درصد آن مربوط به کشورهای صنعتی است که فقط ۱۵ درصد جمعیت دنیا را دارند و حدود ۸۰ درصد جمعیت دیگر دنیا باید از ۵۰ درصد دیگر ذخایر خون بهره‌مند شوند. متأسفانه در برخی کشورها خون‌فروشی وجود دارد در حالی که ۸ سال است که اهدای خون در ایران داوطلبانه شروع شده است و ما نخستین کشور در منطقه هستیم که اهدای داوطلبان خون را اجرایی کرده‌ایم.

پورفتح‌الله به سهم اهداکنندگان خون از طرف زنان نیز اشاره کرد و گفت: براساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی سهم اهدای خون زنان در کشورهای توسعه یافته ۵۰ درصد است و فقط ایتالیا ۳۰ درصد است ولی همین آمار در اهداکنندگان زنان ایرانی زیر ۵ درصد است. بنابراین با توجه به این‌که انتقال عفونت از طریق زنان بسیار کم‌تر رخ می‌دهد اهدای خون توسط زنان بسیار مهم است.

وی ادامه داد: خانم‌ها به دلیل صداقت در پاسخگویی به پرسش‌های اهدای خون همیشه بهترین افراد برای اهدای خون هستند. بنابراین باید فرهنگسازی اهدای خون توسط زنان ایرانی افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور، به آغاز جام جهانی فوتبال اشاره کرد و گفت: کشور انگلستان براساس گزارش‌هایی عنوان کرده بود که با برگزاری جام جهانی ۲۰ درصد اهدای خون آنان کاهش یافت بنابراین ما نیز در ایران در روزهای آینده با برگزاری جام جهانی فوتبال با کاهش اهدای خون مواجه خواهیم شد و این در حالی است که ماه مبارک رمضان را نیز در پیش داریم.

پورفتحالله خاطرنشان کرد: رمضان امسال طولانیترین روزها را در پی دارد. از آن طرف نیز بعد از افطار صدا و سیما فیلمها و سریالهای متعددی برای بینندگان پخش میکند بنابراین براساس سوابق گذشته با کاهش شدید مراجعات در اهدای خون مواجه میشویم براین اساس باید تا قبل از آغاز ماه مبارک رمضان ذخایر خونی کشور را افزایش دهیم.