مانع آخر از فروش مسکن‌مهر برداشته شد

به گزارش افکارنیوز، با این ابلاغیه همچنین پیش‌خریدارانی که مسکن‌مهر آنها از سفت‌کاری گذشته اما نیمه‌تمام است نیز اجازه دارند امتیاز خود را به فردی که توان پرداخت مابقی هزینه ساخت را دارد، بفروشند.

جزئیات دستورالعمل جدید معاملات مسکن‌مهر را منتشر می‌کند

وزارت راه‌وشهرسازی دستورالعملی را که دی‌ماه سال گذشته برای ارائه مجوز خرید و فروش مسکن‌مهر صادر کرده بود اصلاح کرد و ضوابط جدید نقل‌وانتقال این نوع آپارتمان‌ها را در قالب «دستورالعمل اجرایی معاملات ثانویه واحدهای مسکونی‌مهر» نهایی کرد.

در نسخه جدید مجوزی که برای فروش مسکن‌مهر تنظیم شده و به امضای وزیر راه‌وشهرسازی نیز رسیده، آخرین مانع از جلوی پای صاحبان این خانه‌ها برای تصمیم‌گیری آزادانه، حذف شده است.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی درباره دستورالعمل جدید تازه تصویب‌شده اعلام کرد: پیش‌تر با استناد به دستورالعمل زمستان۹۲، فقط صاحبان آن دسته از واحدهای مسکونی‌مهر که ساختمان‌شان تکمیل شده بود و برای آن دفترچه اقساط بانکی صادر شده بود، می‌توانستند واحد خود را به متقاضیان بازار مسکن، عرضه کنند و به فروش برسانند، اما در مجوز جدید، امکان «معامله واحدهای نیمه‌تمام به شرط اتمام سفت‌کاری ساختمان‌ها» نیز فراهم شده است.

این مجوز به معامله غیرقانونی امتیازها پایان می‌دهد و این امکان را به پیش‌خریدارانی که توان مالی تکمیل واحدها را ندارند می‌دهد تاامتیاز خود را واگذار کنند.

علی چگینی افزود: در مجوز قبلی، صاحب مسکن‌مهر پیش‌از اقدام برای فروش، ابتدا باید ۱۰درصد از مانده تسهیلات بانکی را با بانک‌مسکن تسویه می‌کرد، اما در مجوز جدید این شرط نیز حذف شده است تا مالکان اعیان این واحدها در یک بازار ثانویه بتوانند بدون محدودیت‌های زاید، در مسیری قانونی و ساده، آنچه را صاحب هستند به متقاضی دیگر، واگذار کنند.

چگینی در عین حال با بیان اینکه «بدهی از بابت اقساط ماهانه»، خط قرمز فروش این واحدها است، تصریح کرد: هر نفر فقط اجازه دارد یک واحد مسکونی‌مهر از این بازار خریداری کند و این سقف برای جلوگیری از دلالی و سفته‌بازی در مسکن‌مهر، پیش‌بینی شده است تا جلوی فردی که با خرید چندین مسکن‌مهر و فروش آن قصد سوداگری دارد، گرفته شود.

متن مصوبه وزارت راهوشهرسازي تحت عنوان دستورالعمل اجرايي معاملات ثانويه واحدهاي مسكن مهر؛ اعم از واحدهاي تمامشده و نيمه تمام را در صفحه بانك و بيمه (۱۲) بخوانيد.