بازگشایی دفتر ILO در تهران

به گزارش افکارنیوز، در دیدار مدیر کل سازمان بین المللی کار با علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع بازگشایی دفتر سازمان بین المللی کار در تهران مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

ربیعی در این دیدار برگزاری نشست مجمع عمومی را فرصتی مغتنم برای تبادل نظر میان کشورها دانست و گفت: توجه به مهاجرت منصفانه یک بحثجدی در سطح جهانی است، چرا که غرب رشد و توسعه نوین خود را مدیون مهاجرین است.

وی گفت: در دهه‌های اخیر مسئله مهاجران به یک موضوع اجتماعی تبدیل شده است، سازمان بین‌المللی کار نباید اجازه دهد این موضوع از نگاه غرب مطرح شود و من این مهم را در سخنان هوشمندانه شما در مجمع عمومی درک کردم.

ربیعی به مطالعات خود در حوزه جامعه شناسی بازار کار اشاره کرد و گفت: این مطالعات نشان می دهد که دگرگونی عمدی در کیفیت و تیپ شناسی نیروی کار در حال وقوع است و من پیشنهاد می‌کنم این موضوع در دستورکار سال آتی اجلاس قرار گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم ارتقاء همکاری میان ایران و ILO تاکید کرد و افزود: بازگشایی دفتر تهران می تواند این روابط را گسترش دهد و ما می‌توانیم با افتتاح این مرکز در تهران در حوزه آموزش ها در رابطه با کشورهای جنوب - جنوب نقش موثرتری را ایفا کنیم. اگر چه ایران با ارائه آموزش های فنی و حرفه‌ای به کشورهای عراق، سوریه و عمان گامهای اساسی را برداشته است.

ربیعی همچنین از گای رایدر مدیر کل سازمان بین المللی کار برای سفر به جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آورد.

در این دیدار رایدر اظهارات ربیعی در مجمع عمومی را بسیار مهم و قوی ارزیابی کرد و گفت: از دیدگاه‌های شما در خصوص مهاجرت منصفانه سپاسگزارم.

آقای رایدر افزود: مایلیم مطالعات شما در حوزه جامعه شناسی بازار کار در اختیار ILO قرار گیرد، چرا که بیکاری فارغ التخصیلان یک چالش فراگیر است.

وی گفت: ما نیز انتظار داریم سطح همکاری های ILO با تهران گسترش یابد و اقدامات شما در حوزه روابط جنوب – جنوب و ارائه آموزش به کشورهای همسایه یکی از موضوعات مهمی است که می تواند مبنای همکاری باشد.

وی گفت: سفر خانم دومبیا هنری مدیر کمیته استانداردهای سازمان بین‌المللی کار به تهران و ملاقات با شما، اولین گام در ارتقای همکاری هاست و من خود را ملزم می دانم به نیازهای شما در ارائه خدمات فنی و آموزشی پاسخ دهم و این علاوه بر اینکه یک وظیفه برای من است، من نیز علاقه شخصی دارم تا این کار ها صورت پذیرد.

وی عضویت ایران در هیات مدیره ILO را بسیار مهم ارزیابی کرد و از نقش جمهوری اسلامی ایران در هماهنگ کردن مواضع گروه دولت ها در سازمان بین المللی کار تشکر کرد و آن را یک اقدام حرفه ای دانست.

وی سفر خود به تهران را یک گام مهم برای توسعه همکاری‌ها دانست.

در این ملاقات خانم دومبیا هنری نیز الحاق جمهوری اسلامی ایران به مقاوله نامه کار دریایی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در این ملاقات موضوعات مهمی را بررسی کردیم و به نظر من مدیر کل ILO پاسخ های مثبتی را به درخواست های شما ارائه داد و من نیز به سهم خود تلاش می کنم تمام کمک های فنی و آموزش لازم در خصوص اجرای مقاوله نامه را ارائه کنم.

وی رویکرد ربیعی نسبت به توسعه حمایت های اجتماعی به خصوص برنامههای جمهوری اسلامی ایران برای حمایت های اجتماعی از معلولان را مهم و مایه خرسندی ارزیابی کرد.