کنفرانس خبری ظریف با وزیر خارجه آفریقای جنوبی

به گزارشافکارنیوز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، و مایتی نکوآنا ماشابانی، وزیر روابط و همکاری خارجی آفریقای جنوبی پس از دیدار و گفتگو با یکدیگر در کنفرانس خبری حاضر شدند.

در ابتدای این کنفرانس خبری وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به روابط گسترده بین ایران و آفریقای جنوبی گفت: " روابط با آفریقای جنوبی علیه آپارتاید منجر به پیوندهایی قوی بین دو کشور شده است. "

وی در ادامه با بیان اینکه در مذاکره با همتای آفریقای جنوبی خود درباره مسائل دوجانبه، بین‌المللی و منطقه‌ای گفتگو کرده‌اند افزود: " به دلیل دخالت کشورهای خارجی در منطقه و آفریقا با مشکلات و تهدیدات تروریستی مشترکی مواجه هستیم. "

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از سفر «ژاکوب زوما» رییس جمهور آفریقای جنوبی به ایران و تشکیل ۱۲ امین کمیسیون مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی با حضور وی در تهران خبر داد.

ظریف با اشاره به بیستمین سالگرد آزادی آفریقای جنوبی از آپارتاید و بیستمین سالگرد روابط دو کشور تاکید کرد روابط ما از ابتدای انفلاب و حمایت از مبارزات آزادی خواهانه مردم آفریقا ارتباط مستحکمی بین مردم و دولت ها در دو کشور ایجاد کرده است.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره رهبر آزدی بخش این کشور، نلسون ماندلا تاکید کرد دو کشور در صحنه بین المللی نگرانی های مشترکی دارند.

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: خوشحالم که در اولین سفر بعد از مسوولیتم به خارج از منطقه به عنوان وزیر امورخارجه به کشور آفریقای جنوبی سفر کردم و توانستیم بعد از سال ها یازدهمین کمیسیون مشترک دو جانبه را برگزار کنیم. از سوی دیگر وزیر خارجه آفریقا نیز تاکید کرد اولین سفر خارج از منطقه ای خود را به ایران آمده است.

ظریف با اشاره به مشکلات مشترک خاورمیانه و آفریقا که ناشی از دخالت نیروهای بیگانه است بر ضرورت همکاری جنوب - جنوب برای مبارزه با پدیده خشونت و تروریسم تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین مسئله ربایش زنان و دختران در نیجریه را که " به نام دین انجام شده " منفور و غیرقابل پذیرش خواند.

ظریف در ادامه بر آمادگی دو کشور برای گسترش روابط در زمینه های مختلف از جمله انرژی و صنعت تاکید کرد.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی در این جلسه گفت: حامل سلام گرم پنجمین دولت آفریقای جنوبی هستم که یک ماه است بر سر کار آمده است. وی با اشاره به بیستمین سالگرد آزادی مردم کشورش از رژیم آپارتاید گفت: مرحوم ماندلا نیز قدردان حمایت های ایران در مبارزه با آپارتاید بود.

ماشابانی ادامه داد ما آماده گسترش روابط در زمینه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هستیم. وی به حضور هیئت ۲۰ نفره از تجار آفریقایی در ایران اشاره کرد که روز گذشته با تجار و بازرگانان ایرانی دیدار و گفتگو داشته اند.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی همچنین تاکید کرد ما با افتخار از گفتگوهای جنوب - جنوب برای مقابله با افراط و خشونت استقبال می کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد گفتگوهای هسته ای ایران و ۱ + ۵ با موفقیت به نتیجه برسد و ادامه داد: اعتقاد راسخ داریم که فضا برای ایران و آفریقای جنوبی وجود دارد تا از منابع طبیعی و انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز استفاده کنند و این حق آنهاست. ایران و آفریقای جنوبی باید در تلاش های بین المللی برای ایجاد صلح در جهان دخیل و فعال باشند.

وی درانتها با تشکر از حمایت های ایران از کشورش طی دوران مبارزه با آپارتاید گفت: ایران یکی از دوستان ماست که در زمان سختی به کمک ما آمد و امیدواریم با سفر رئیس جمهور، زوما به ایران شاهد گسترش بیشتر روابط دو کشور باشیم.