به گزارش افکارنیوز، رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در بازدید از از خط تولید اسکانیا با بیان اینکه در گذشته نیز حوادثناگوار جاده‌ای رخ می‌داد اما اطلاع‌رسانی از آن صورت نمی‌گرفت، گفت: ‌ امروزه به واسطه نفوذ رسانه‌های عمومی هر حادثه‌ای اطلاع‌رسانی می‌شود. البته در چند سال اخیر به ویژه از سال ۸۸ تا ۹۲ به واسطه غضب برخی از مدیران ارشد حوادثخاموش می‌شد و اطلاع رسانی نمی‌شد اما هم‌اکنون فضا باز شده و سطح انتظارات مردم به حق بالا رفته است و مسئولان نیز باید پاسخ‌گوی این انتظارات باشند.

رئیس کمیسیون سلامت، ‏‌محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه از جایگاه نمایندگی مردم صحبت می‌کنم، تاکید کرد: متاسفانه در چند سال اخیر مقداری در حوزه تولیدات خودرو ولنگاری داشتیم و کسانی که باید پاسخگو باشند خیلی احساس تکلیف نمی‌کردند. برای تولید کننده داخلی خودرو فرش قرمز پهن شد و دیدیم که با وجود قول خودروسازان برای ارتقای تولیداتشان به یورو ۴ هر بار به دلایلی وقت گرفتند و به تعهدات خود عمل نکردند و حتی بهانه نبود سوخت استاندارد کردند.

شاسی و موتور اتوبوس اسکانیا ۱۰۰ درصد وارداتی است

حافظی با اشاره به اینکه بر اساس بازدید صورت گرفته، شاسی و موتور اتوبوس اسکانیا ۱۰۰ درصد وارداتی است و استانداردهای لازم را دارد و از این منظر جای هیچ گونه نگرانی نیست، گفت: ‌ طراحی اتاق این اتوبوس بر اساس استعداد و ظرفیت نیروهای فنی در داخل کشور و استانداردهای شرکت مادر تعریف شده است. سازمان ملی استاندارد برای طراحی اتاق اتوبوس‌ها استانداردی را اعلام نکرده است از این رو ابتدا می‌خواهیم که این سازمان با ورود جدی به این موضوع و تعیین حدود استاندارد برای تولیدکنندگان از آنها بخواهد که استانداردها را رعایت کند تا اگر تخطی از سوی تولیدکننده صورت گرفت آن زمان اعتراض خود را اعلام کند.

وی با بیان اینکه تولیدکننده اتوبوس به ویژه اتوبوس‌های شهری باید تمامی الزامات شرکت مادر را در زمان تولید رعایت کند، تاکید کرد: تولید کننده اتوبوس‌های داخلی باید فراتر از استاندارد سازمان ملی استاندارد تلاش کنند تا علاوه بر حفظ برند خود، سلامت شهروندان را نیز تامین کنند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه نکته مهم در مورد تمامی اتوبوسهای درون و برون شهری معاینه فنی آنهاست، ادامه داد: متاسفانه به دلیل نبود نظارت بر عملکرد این مراکز مشکلاتی پیش می‌آید که قابل پذیرش نیست. زمانی که تابلوی برق اتوبوس دستکاری می‌شود یا مخزن سوخت آن از ۷۰۰ لیتر به ۱۴۰۰ لیتر افزایش می‌یابد و به بمب متحرک تبدیل می‌شود و مراکز معاینه فنی براحتی با وجود این دستکاری‌های فنی در اتوبوس برگه معاینه فنی را صادر می‌کنند، چه توجیهی وجود دارد! اگر این اتوبوس به هر دلیلی دچار سانحه شود چه کسی پاسخگو است؟ بدون شک سهم مراکز معاینه فنی بسیار زیاد است و باید مراجع قضایی علاوه بر برخورد با این مراکز به صورت جدی به این موضوع ورود کند.

به گفته رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران اگر همه گروهها از تولیدکننده تا سازمان ملی استاندارد و متولیان نظارتی بدانند که در برابر مطالبات مردم و سوانح رخ داده مسئول هستند، قطعا با پیگیری جدی نقاط ضعف و مشکلات را مرتفع می سازند.

کارشناسان حقوقی درباره حادثه آزادگان باید نظر بدهند

وی همچنین در مورد اتوبوس شهری واژگون شده در بزرگراه آزادگان نیز گفت: در این حادثه عده‌ای مدعی هستند که شیشه اتوبوس کنده شده است و مسافران از آن پرتاب شده‌اند براساس آنچه که در خط تولید اتوبوس شهری اسکانیا از نزدیک مشاهده کردیم، باید بگویم اگر ذرات شیشه بر روی چارچوب قاب اتوبوس وجود داشته باشد این نظریه رد شده و صحت ندارد ولی اگر ذرات شیشه وجود نداشته باشد گفته دوستان درباره عدم استاندارد شیشه‌های اتوبوس صحت دارد که موجب شده است مسافران به بیرون پرتاب شوند. بدون شک در باره این موضوع مجددا نیاز است بررسی شود تا اظهار نظر کاملا کارشناسانه باشد.

این عضو شورا ادامه داد: اما در مورد اینکه شیشه‌ها به صورت خنجر موجب شده است تا بسیاری از مسافران را دچار حادثه کند باید بگویم تمامی این موارد اعم از شیشه‌ها و نوع صندلی که تلفات زیادی را برجای گذاشته است باید توسط کارشناسان قضایی و حقوقی در مسیر قانونی بررسی شود تا نتیجه اعلام شود اما با وجود تمامی موارد مطرح شده در این حادثه آنچه که نباید از آن غافل بود سهم عمده راننده است که وضعیت جسمی و روحی مناسبی نداشته است.

وی اظهار کرد: راننده در روز حادثه در حین رانندگی با تلفن همراه خود صحبت می کرد و باید از طریق قاضی مجوز بررسی مکالمات صادر شود تا میزان سهم راننده در این حادثه به طور دقیق مشخص شود. سرعت غیر مطمئنه اتوبوس در روز حادثه از سوی پلیس اعلام شده است که این مسئله توسط اظهار نظر مسافران نیز تایید شده است با این حال براساس آنچه که در بازدید از خط تولید این اتوبوس مشاهده شد برای مشخص شدن میزان سهم اتوبوس و راننده گزارشات به صورت کارشناسی باید مجددا بررسی شود.