استقبال از گفتگوهای جنوب - جنوب

به گزارشافکارنیوز،ماش بانه وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در سفر به تهران در نشست خبری مشترک با وزیر امورخارجه کشورمان گفت: افتخاری است برای من که به ایران می آیم و اینکه شما بنده را به حضور پذیرفتید. اولین سفر شما به خارج از منطقه بعد از وزارت، آفریقای جنوبی بود، من نیز در دومین سفر خارج از منطقه خود در این پست برای بار دوم اولین سفر خود را به تهران داشتم و حامل سلام های گرم پنجمین دولت آفریقای جنوبی هستم که یک ماه است روی کار آمده.

وی ادامه داد: ما به دنبال ایجاد تحولات و تغییرات مثبت در آفریقای جنوبی هستیم. افتخار بزرگی است برای اینکه بیستمین سالگرد آفریقای جنوبی را گرامی می داریم. این اتفاق با کمک ماندلا افتاد و ما هیچ گاه نمی توانیم حمایت های مردم و دولت ایران را فراموش کنیم.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی با اشاره به اینکه رابطه ما پایدار است، تصریح کرد: به خاطر حمایت کشورهایی مانند ایران توانستیم آپارتاید را از بین ببریم. ماندلا درگذشته است اما خوشحالیم که میراثوی برای ما باقی مانده است.

وی با بیان اینکه بیستمین سالگرد رابطه با ایران را در تهران جشن می گیریم، بیان کرد: در این سفر و با ملاقات های بسیار زیاد نه تنها می خواهیم روابط سیاسی را به جلو ببریم بلکه قصد داریم روابط را در همه زمینه ها گسترش دهیم.

باش مانه تاکیدکرد: یک هیات ۲۰ نفره از تجار آفریقای جنوبی از دیروز به تهران آمده اند تا بحثو تبادل نظر داشته باشند.

وی ادامه داد: ما با افتخار از گفتگوهای جنوب - جنوب برای مقابله با افراط گرایی و خشونت استقبال می کنیم. کسانی که از ما بهتران هستند می گویند باید به دنبال علاجی برای خودمان باشیم. ما از قاره آفریقا می آییم و سعی می کنیم یک راه حل برای حل مشکلات آفریقا پیدا کنیم.

ماشبانه تاکید کرد: ما از طریق گفتگوهای جنوب – جنوب می توانیم با افراط گرایی مقابله کنیم. در نیجریه اکنون دختران را می ربایند واز آنها استفاده ابزاری می کنند. جدا شدن حتی یک دختر از خانواده اش تراژدی است و امیدواریم دختران بتوانند در سلامت نزد خانواده هایشان برگردند.

وی خطاب به وزیر امور خارجه کشورمان گفت: می دانیم شما به دنبال صلح در منطقه خود هستید. ما اعتقاد راسخ داریم که فضا برای آفریقای جنوبی و ایران وجود دارد که از منابع طبیعی استفاده کنند و این افتخار بزرگی است.

ماش بانه درباره آینده روابط دو کشور تصریح کرد: روابط ایران و آفریقای جنوبی از امروز آغاز نمی شود، خیلی وقت است که شروع شده، زمانی که شما در اینجا انقلاب کردید و ما با آپارتاید مبارزه می کردیم. ما عضو عدم تعهد و کشورهای ۷۷ هستیم، می توانیم از یکدیگر یاد بگیریم.

وی ادامه داد: همان طور که گفتم دیروز یک هیات ۲۰ نفره اقتصادی به ایران آمدند، آنها در زمینه راه آهن، کشاورزی، مواد غذایی، بهداشت و مواد دارویی تخصص دارند. ما می خواهیم از مهارت های شما و برنامه های محلی ایران استفاده کنیم.

وزیر خارجه آفریقا گفت: ما در دولت جدید آفریقا به دنبال تحول در اقتصاد هستیم. فکر می کنیم با همکاری با ایران می توانیم بهتر کار کنیم. ایران و آفریقا نباید تماشاچی باشند و باید برای صلح در منطقه و جهان تلاش کنند.

وی درباره اهداف بلندمدت ایران و آفریقا از نظر سیاسی و اقتصادی گفت: تبادلات خوبی با یکدیگر داشتیم و سعی می کنیم این تبادلات را نهایی و عملیاتی کنیم و توافقات را گسترش دهیم و در زمینه آموزش عالی و … مهارت پیدا کنیم.

ماشبانه تاکید کرد: دکتران ایرانی اکنون در آفریقا مشغول به کار و تولیدات دارویی هستند. این پتانسیل وجود دارد که دانشمندان ایران در بخش های مختلف آفریقا حضور یابند و تبادلات علمی تقویت شود. ما در تحقیقات علمی به دنبال این هستیم که تحریم ها پایان یابد تا روابط را گسترش و تجارت را رونق بخشیم.

وی ضمن ابراز امیدواری برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و ۱+۵ تصریح کرد: امیدواریم توافق های خوبی حاصل شود. رئیس جمهور آفریقای جنوبی دعوت آقای روحانی را پذیرفته است و قرار است به ایران بیاید. ما به دنبال این هستیم که کمیسیون مشترک را با حضور ایشان برگزار کنیم.