استاندار نینوا: به سرکنسول ترکیه هشدار دادم

به گزارشافکارنیوز،«کردپرس» اطهار کرد: موضوع اشغال کنسولگری ترکیه از سوی نیروهای داعش و اسیر شدن سرکنسول، دیپلماتها و کماندوهای ترکیه‌ای، هنوز هم در صدر اخبار ترکیه قرار دارد. برخی از رسانه‌های ترکیه در این خصوص مطالبی را منتشر کرده اند که بوی کنایه از همکاری آنکارا و داعش از آن به مشام می رسد.

«عمبرین زمان» تحلیل گر روزنامه «طرف» در یادداشت تحلیلی خود و همچنین در گفتگو با سی. ان. ان ترک شبهاتی را مطرح نموده و اعلام کرده که ممکن است یکی از علل عدم تخلیه کنسولگری ترکیه در موصل، اطمینان مقامات آنکارا از این موضوع باشد که داعشی ها آسیبی به دیپلماتهای ترک نمی رسانند. اما «احمد داووداوغلو» اعلام کرد که شرایط امنیتی مناسبی برای تخلیه کنسولگری وجود نداشته است.

در همین حال «اثیل نجیفی» استاندار نینوا که ساعتی پیش از تسخیر موصل به کردستان عراق گریخت و در اربیل ساکن شد، در گفتگو با الجزیره ترکی گفت: «من به طور مداوم با «اُزترک یلماز» سرکنسول ترکیه در تماس بودم و وضعیت شهر را برای او تشریح می کردم. او یک شخص جسور و مسئولیت شناس است. یک روز پیش از سقوط موصل در تماس تلفنی از او خواستم که وضعیت حاد منطقه را با آنکارا در میان گذاشته و هر چه زودتر عملیات تخلیه کامل کنسولگری را آغاز کند. من حتی لازم دانستم که برای اقناع او به این موضوع اشاره کنم که نمایندگی های هر دو حزب کُردی اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان نیز موصل را ترک کرده اند. اما سرکنسول متقاعد نشد و بر ماندن در ساختمان تاکید کرد. تا جایی که من متوجه شدم؛ شخص سرکنسول احتمال اشغال شهر توسط داعش را قبول نداشت و از دیگر سو، چنین برنامه‌ریزی کرده بود که از طریق فرودگاه نظامی نزدیک موصل، در صورت ضرورت، بر اساس تصمیمات اتاق همکاری‌های مشترک ترکیه و عراق می‌تواند به راحتی موصل را ترک کند. اما وقتی که نظامیان عراقی این فرودگاه را ترک کردند، امکان اجرای این نقشه هم از میان رفت».

وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که مردم موصل، ترکیه را به عنوان یک دوست و حامی ارزشمند می دانند و هیچ گاه حاضر نیستند به شهروندان ترکیه ضربه بزنند.

نجیفی در پایان اعلام کرد که از دید او تنها راه ممکن برای نجات موصل، ایجاد یک نیروی مردمی از گروه های مختلف موصل برای مقابله با داعش است و این گروه ها می توانند داعش را بیرون برانند.