تحصیل ۲۰۶ هزار دانش آموز از راه دور

به گزارش افکارنیوز، گودرز شاه‌مرادی، با بیان این مطلب گفت: آموزشهای نیمه حضوری و غیرحضوری در مدارس از راه دور بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در آموزش و پرورش راه اندازی شد و دانش آموزان بازمانده از تحصیل در دو گروه لازم التعلیم و بزرگسال هم اکنون مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه آموزش از راه دور محدود به دانش آموزان متوسطه اول و دوم کار و دانش و فنی حرفه ای است، ادامه داد: دانش آموزان فنی حرفه ای می توانند دروس عمومی خود را در این مدارس و مهارتهای تخصصی را در بیرون از مدرسه آموزش ببینند.

شاه‌مرادی در باره دانش آموزان لازم التعلیم گفت: این گروه از دانش آموزان افرادی هستند که به دلایلی از جمله مشکلات جسمی و یا معلولیت و یا عدم دسترسی به مدرسه نزدیک محل روستا امکان تحصیل به صورت آموزش از راه دور برایشان فراهم شده است. دانش آموزان بزرگسال نیز افرادی هستند که دوره ابتدایی را گذرانده و پس از آن می توانند در تحصیلات تکمیلی در این مدارس ثبت نام کنند.

انتخاب دانش آموزان با رای کمیسیون ویژه ای در آموزش و پرورش منطقه است

مدیر آموزش مدارس از راه دور افزود: دانش آموزان لازم التعلیم تنها با تشخیص کمیسیون خاصی که در آموزش و پرورش منطقه و یا در استان تشکیل می‌شود، انتخاب و به این مدارس معرفی می شوند و هر دانش آموزی نمی تواند تحصیلات خود را در مدارس از راه دور ادامه دهد.

وی درباره روش آموزش به این گروه از دانش آموزان گفت: آموزشها با سه روش انجام می شود که یکی کتاب‌محور است و محتوایکتاب ها به صورت خودآموز در اختیار دانش آموز قرار می گیرد، روش دوم روش دیداری شنیداری است که محتوای مجموعه کتاب ها در قالب سی دی در اختیار دانش آموز قرار گرفته و روش سوم، روش مجازی است که در این روش آموزش و پرورش هنوز خیلی ورود پیدا نکرده است و تنها ۱۰ مدرسه کشور به صورت آزمایشی با این روش فعالیت می کنند.

تدریس به روش مجازی نیازمند مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است

شاه‌مرادی در مورد عدم اجرای روش مجازی بیان کرد: باید ابتدا تدابیر و امکانات آموزشی ویژه برای این روش ارزیابی شود. همچنین شورای عالی آموزش و پرورش باید مصوبه آن را تدوین کند و با حفظ تدابیر کامل امکان آموزش به صورت مجازی فراهم شود.

امکان تخلف در امتحانات مدارس از راه دور وجود ندارد

مدیر آموزش مدارس از راه دور با بیان اینکه دانش آموزان در هر درس می توانند ۶ جلسه رفع اشکال داشته باشند، درباره ضریب اطمینان آزمون ها و دیپلمهایی که به این دانش آموزان داده می شود، گفت: هر فعالیتی در جامعه ممکن است آسیب هایی نیز در پی داشته باشد، اما در موضوع آموزش از راه دور با قاطعیت می گویم که امکان تخلف دانش آموز برای کسب دیپلم وجود ندارد و این تبلیغات منفی برای موسساتی است که خارج از وزارتخانه تبلیغ کرده و دانش آموزانی که برای کسب مهارت به این موسسات مراجعه می کنند، فریب این تبلیغات را می خورند، این در حالی است که تنها نهاد مرجع صدور دیپلم، آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر موسسان مدارس آموزش از راه دور افراد خبره و باتجربه ای هستند که سالها سابقه فعالیت در آموزش و پرورش را دارند و با تعهد آموزشی بسیار بالا اقدام به راه اندازی این گونه مدارس می‌کنند. تمامی امتحانات مدارس از راه دور اعم از نهایی و داخلی با نظارت کامل آموزش و پرورش است و هیچگونه امکان تخلفی وجود ندارد.

مدیر آموزش مدارس از راه دور درباره هزینه تحصیل در مدارس از راه دور گفت: سرانه دانش آموزان لازمالتحصیل را دولت می دهد و شهریه دانش آموزان بزرگسال بسیار اندک است به طوریکه شهریه ثابت هر نیمسال ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان و شهریه هر واحد درسی ۴ تا ۵ هزار تومان است.