هزار کودک ایرانی مبتلا به اوتیسم

به گزارش افکارنیوز، امیر‌حسین معماری در نشست خبری راه‌اندازی اولین مدرسه تابستانه سلامت و توانبخشی ویژه کودکان دارای نیاز‌های خاص، گفت: بیش از یک درصد کودکانی که ۳ سالگی را رد می‌کنند دچار بیماری اوتیسم هستند.

وی ادامه داد: در مجموع تخمین زده می‌شود حدود ۱۵۰ هزار کودک در کشور دچار اوتیسم باشند که از این میان تنها ۳ هزار نفر شناسایی شده‌اند که این بسیار خطرناک است چرا که این کودکان بدون فرا گرفتن آموزش‌های لازم نمی‌توانند در بزرگسالی از عهده کارهای خویش برآیند.

این متخصص علوم اعصاب با بیان اینکه باید در سلامت تمرکز را روی پیشگیری قرار داد نه درمان، گفت: ارتقاء سلامت یعنی راهکارهایی که برای پیشگیری استفاده می‌شود. ما باید از به دنیا آمدن کودکانی که دچار فلج مغزی هستند جلوگیری کنیم و این امر با مراقبت‌ها و مشاوره‌های قبل از ازدواج و بارداری انجام می‌شود.

وی با انتقاد از تحت پوشش بیمه قرار نگرفتن بیماری اوتیسم، گفت: متاسفانه بیمه ما تعریف مشخصی از بیماری‌های خاص ندارد و به علت نقص اطلاعاتی بیماری اوتیسم را تحت پوشش خود قرار نداده در صورتی که هزینه‌های نگهداری کودکان مبتلا به اوتیسم از زمان تولد تا مرگ حدود ۲ میلیون دلار برآورد می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه آمار شیوع فلج مغزی با اقدامات صورت گرفته روند کاهشی دارد، گفت: میزان تولد کودکی که دچار فلج مغزی است در دنیا یک در ۸۰۰ نفر است.

به گفته معماری شناسایی کودکان دچار فلج مغزی بسیار آسانتر از کودکان مبتلا به اوتیسم است و به همین دلیل نیاز است تا خانوادهها در مورد اوتیسم اطلاعات کافی داشته باشند.