حضور بی‌سابقه زنان پای صندوق رای + عکس

به گزارش افکارنیوز، فاطمه فاطمی عضو لویه جرگه افغانستان در پاسخ به این پرسش که " الگوی رفتاری رای دهندگان آیا مبتنی بر رویکردهای طایفه ای است یا اینکه مردم بر اساس سیاست ها و شعارهای اعلامی نامزدها کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کرده اند؟ " گفت: مسائل قومیتی در افغانستان بسیار پررنگ شده و رای دهندگان نیز نسبت به طرح نامزدهای انتخاباتی آگاه شده بودند و به شعار نامزدها و ستادهای انتخاباتی آنها نیز توجه کردند.


وی افزود: اگرچه هنوز نتایج رسمی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام نشده است اما زمزمه هایی وجود دارد که گفته می شود مسائل قومیت نقش مهمی را در انتخابات ایفا کرده است.

عضو لویه جرگه در پاسخ به این پرسش که " نقش زنان در انتخابات اخیر چه بوده است؟ آیا تشکل ها و سازمانهای زنان در این خصوص فعال بوده اند؟ " گفت: در طول تاریخ افغانستان سابقه نداشته که زنان به این صورت در انتخابات نقش پررنگ ایفا کرده و حضور فعال داشته باشند.

وی افزود: در مناطقی که امنیت و ثبات برقرار بود همانند کابل، مزار شریف و هرات زنان و جوانان با حضور گسترده خود پای صندوق های رای نشان دادند که در پی تعیین سرنوشت کشورشان هستند.

عضو لویه جرگه گفت: سازمانها و تشکل ها زنان را تشویق کردند که نسبت به سرنوشت خود حساس بوده و این حساسیت را به دیگران نیز نشان دهند و همین موضوع باعثشد تا حضور زنان پای صندوق های رای گیری نسبت به سالهای گذشته در طول تاریخ بی سابقه باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که " مهمترین مطالبات زنان از نامزدهای انتخاباتی چیست؟ " گفت: زنان قشر عظیمی از جامعه افغانستان را تشکیل می دهند و در کنار مردان فعالیت می کنند.

عضو لویه جرگه تاکید کرد: هم اکنون شرایط مساعدی برای زنان برای حضور در عرصه های مختلف دولت و رده های تصمیم گیری از جمله پارلمان و لویه جرگه فراهم شده است.

وی از جمله مطالبات زنان افغان را ایفای نقش بیشتر در عرصه سیاست، رسیدن به مدارج علمی و پست های سیاسی و اجتماعی توصیف کرد و گفت زنان خواهان آن هستند که همچون مردان نیازهای جامعه را رفع کرده و حضور سرنوشت ساز و پررنگ در کشورشان داشته باشند.

فاطمه فاطمی گفت: زنان سالهای متوالی مظلوم بوده و حقوق آنها توسط قوانین سنتی ضایع شده است اما امیدوارم که چنین اتفاق هایی در آینده روی ندهد و زنان بتوانند در آینده چهره یک زن مسلمان آگاه را به نمایش بگذارند.

عضو لویه جرگه در رابطه با سیاست منطقه نامزدهای انتخاباتی دور دوم گفت: هر نامزدی که روی کار می آید باید با همسایگانش روابط مسالمت آمیز برقرار کرده و سیاست های قابل تاملی را در قبال کشورهای همسایه به خصوص ایران داشته باشد.


وی افزود: امیدوارم که شعار نامزدها عملی شود و سیاستی را در قبال همسایگان و کشورهای خارجی اتحاذ کنند که افغانستان را دچار مشکل نکرده و استقلال کشور را حفظ کنند.

عضو لویه جرگه تاکید کرد: اگر دولت بر اساس آرای مردم شکل بگیرد و جامعه حرف اول را بزند سیاست نامزد انتخابی نیز باید بر اساس خواسته های مردم تدوین شود.

وی در رابطه با آینده پیمان راهبردی کابل - واشنگتن گفت: عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی دو نامزد انتخابی در دور دوم انتخابات اعلام کردند که این پیمان را امضا کرده و افغانستان نیز چاره ای جز امضای این قرارداد ندارد.

بنا بر اعلام کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در این دور از انتخابات برای ۱۵ میلیون شهروند واجد شرایط برگه رای منتشر شده بود. نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز در اظهاراتی از شرکت مردم افغانستان در این دور از انتخابات قدردانی کردند. گمانه زنی های اولیه از پیش بودن " عبدالله عبدالله " وزیر خارجه پیشین افغانستان نسبت به " اشرف غنی زی " رقیب خود دارد.

وی طی اظهاراتی با اشاره به عملکرد خوب ستاد انتخاباتی خود و تشکر از حمایت مردم گفت: در مورد نتیجه انتخابات پیش داوری نمی کنم اما برآوردهای اولیه نشانه های خوبی برای ما دارد. عبدالله همچنین با تاکید بر لزوم نظارت دقیق بر شمارش آرا خواستار رسیدگی به تخلفات انتخاباتی گزارش شده از سوی نهادهای نظارتی توسط کمیسیون مستقل انتخابات شد.

قرار است نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در روز دوم جولای (یازدهم تیر) اعلام شود. گفتنی است عبدالله در دور نخست این انتخابات 45 درصد آرا (در مقابل 31.6 درصد آرای اشرف غنی احمدزی) از آن خود کرده بود.