واردات نفت سریلانکا از ایران متوقف نشده است

به گزارش افکارنیوز، سخنگوی دولت سریلانکا گفت: سریلانکا نفت ایران را از طریق طرف ثالثو از کشورهای مختلف خریداری می کند و دولت آمریکا نیاز این کشور را درک می کند و بنابراین تحریمی متوجه ما نشده است.

مقامات دولت سریلانکا پیشتر گفته بودند، آمریکا به آنها گفته است که سریلانکا پس از آنکه هیچ محموله ای را در نیمه دوم ۲۰۱۲ از ایران وارد نکرد، دیگر قادر به واردات نفت از این کشور نیست.

کهلیا رامبوکولا، سخنگوی دولت سریلانکا در کلمبو به خبرنگاران گفت: «ما(نفت ایران) را از طریق طرف های ثالثخریداری می کنیم و دولت آمریکا ما را درک می کند.

وی افزود: «این جزو سهمیه نیست. این علاوه بر سهمیه است. برای مثال، مالزی نفت ما را تامین می کرد که معلوم شد نفت ایران بوده است. این یک راز بسیار محرمانه است.»

مقامات سفارت آمریکا در سریلانکا تاکنون واکنشی به این اظهارات نشان نداده اند. پیشتر مقامات سفارت آمریکا گفته بودند که سریلانکا در حال تبعیت از تحریم هاست.

در ماه نوامبر، دولت سریلانکا انتقال یک محموله نفت خام را که مشکوک به دارا بودن نفت ممنوعه ایران بود، لغو کرد.

رامبوکولا در مورد ماهیت درک سریلانکا از سوی دولت آمریکا توضیحی ارائه نداد.

سخنگوی دولت سریلانکا افزود: «ایران نفت خود را تحت عنوانی دیگر به یک کشور ارسال می کرد و از آنجا به محلی دیگر انتقال می داد. هر کجا که تحریمی وجود داشته باشد، طرف های ثالثنیز حضور دارند.»

تحریم ها علیه ایران، سریلانکا را که تنها پالایشگاه ۵۰ هزار بشکه ای اش برای کار با نفت خام ایران طراحی شده است، با دشواری مواجه کرده است.

پالایشگاه ساپوگاسکاندای سریلانکا که در حاشیه کلمبو، پایتخت این کشور واقع شده است، به دلیل عدم توانایی تامین نفت مورد نیاز خود ناشی از تحریم های ایران، هر از چندی با تعطیلی مواجه می شود.

این مقام سریلانکایی در پاسخ به این سوال که چه تعداد محموله نفت ایران از طریق طرف های ثالث به دست آورده است گفت: نظری در این باره ندارم، اما این اتفاق چند وقت به چند وقت رخ می داده است.