اعلام نتایج نهایی انتخابات در ترکیه

رسانههاي صوتي و تصويري تركيه از جمله تلويزيون دولتي TRT اين كشور از پيروزي حزب اسلامگراي عدالت و توسعه در انتخابات پارلماني خبر دادند.

به گزارش فارس، رأی‌گیری سراسری در ترکیه جهت مشخص کردن نمایندگان پارلمان این کشور از صبح امروز آغاز شد که تاکنون آرای ۹۹ درصد صندوق‌های شمارش شده و نتایج آن به طور رسمی از طریق رسانه‌ها اعلام شده است.

بر اساس اخبار رسانه‌های ترکیه، حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان که در حال حاضر دولت ترکیه را تشکیل داده است با به دست آوردن ۵۰.۳ درصد آرای شمارش شده بیشترین آرا را نسبت به رقبای خود کسب کرده است.

پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات با کسب این میزان از آرا قطعی شده و این حزب نیازی به ائتلاف با دیگر احزاب ندارد.

حزب عدالت و توسعه با به دست آوردن ۵۰.۳ درصد کل آرا ۳۲۷ کرسی مجلس ترکیه را از آن خود کرد که این رقم برای تغییر قانون اساسی ترکیه کفایت می‌کند.

حزب جمهوریخواه خلق ترکیه که معروف به حزب آتاترک و حزب سکولار و لائیک می‌باشد با به دست آوردن ۲۵.۸ درصد آرا رتبه دوم را از آن خود کرد که با این حساب تعداد کرسی متعلق به این حزب تقریباً ۱۳۵ الی ۱۳۶ کرسی خواهد بود.

حزب حرکت ملی با به دست آوردن ۱۳.۱ درصد کل آرا در رتبه سوم قرار گرفت که این نیز به معنای داشتن ۵۴ کرسی در پارلمان این کشور می‌باشد.

حزب اسلامگرای سعادت نیز با به دست آوردن ۱.۲ درصد آرا توانست حدنصاب لازم را به دست آورده و به پارلمان نماینده بفرستد.

نمایندگان مستقل نیز تاکنون با کسب ۶.۴ درصد آرا ۳۵ کرسی مجلس ترکیه را از آن خود کردند و حزب تجزیه‌طلب کردهای مخالف ترکیه به نام «صلح برای دمکراسی» نیز جزو آرای ۶.۴ درصد می‌باشد.

علی‌رغم شرکت بیش از ۲۳ حزب در انتخابات پارلمان ترکیه فقط ۴ حزب توان کسب حدنصاب(۱۰ درصد هر حوزه انتخاباتی) را به دست آوردند.

انتظار می‌رود فردا با اعلام رسمی ۱۰۰ درصدی آرا، حزب اسلامگرای عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان توسط رئیس جمهور این کشور، آقای عبدالله گل مأمور تشکیل دولت و اعلام نخست‌وزیر شود.

پارلمان تركيه داراي ۵۵۰ كرسي بوده و براي تغيير قانون اساسي اين كشور داشتن تعداد ۳۲۷ كرسي كفايت ميكند.