فيزيكدانها چه طور بنزين ميزنند؟ نشريه علمي لذت فيزيك در هفدهمين شماره خود توصيههايي دارد درباره زمان و نحوه بنزين زدن كه مي تواند به صرفهجويي در مصرف بنزين خودروها كمك كند.

به گزارش ایسنا، در این مطلب توصیه شده است که ترجیحا صبح زود که حرارت زمین هنوز در پایین‌ترین حد قرار دارد بنزین بزنید چون در تمام پمپ بنزین‌ها مخزن سوخت در زیرزمین قرار دارد و هر چه زمین سردتر باشد، بنزین غلیظ‌تر و متراکم‌تر است.

وقتی هوا گرم می‌شود، بنزین منبسط می‌شود. بنابراین، خرید بنزین در بعد ازظهر و حتی شب که هنوز هوا کاملا سرد نشده و بر بنزین اثر نگذاشته، سبب می‌شود که یک لیتر شما واقعا یک لیتر نباشد.

در صنعت نفت، گرانش معین و حرارت بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما، اتانول و سایر محصولات نفتی نقشی مهم ایفا می‌کنند.

هر درجه حرارت که افزایش یابد منفعت زیادی نصیب این صنعت می‌کند؛ اما جایگاه‌های سوخت دارای دستگاه جبران حرارت در پمپ‌هایشان نیستند.

وقتی مشغول بنزین زدن هستید، دستگیره را تا آخر فشار ندهید. اگر نگاه کنید، می‌بینید دارای سه درجه است: کند، متوسط و تند. در حالت کند میزان تبخیر را که در اثر پمپ شدن بنزین حاصل می‌شود به حداقل می‌رسانید. همه شیلنگ‌ها دارای محل بازگشت بخار هستند.

اگر سریع بنزین بزنید، مایع دیگری که وارد مخزن بنزین شما شده بخار می‌شود. این بخار مکیده شده وارد مخزن زیرزمینی می‌شود به طوری که وقتی شما بنزین می‌زنید، در واقع به آ‌ن میزان که دستگاه نشان می‌دهد بنزین نزده‌اید.

یکی از مهمترین نکات برای بنزین زدن این است که وقتی باک خودرو نصفه است، ‌ بنزین بزنید. دلیل آن این است که هر چه بنزین بیشتری داخل باک باشد، هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال می‌کند. بنزین به مراتب سریع‌تر از آن چه که تصور می‌کنید تبخیر می‌شود.

مخازن ذخیره بنزین دارای سقف داخلی شناور هستند. این سقف به عنوان نقطه صفر بین بنزین و جو عمل می‌کند تا تبخیر را به حداقل برساند.

نکته دیگری که باید یادآوری شود این است که اگر تانکر بنزین در حال تخلیه به مخزن بنزین باشد و شما هم در جایگاه سوخت باشید، در آن موقع بنزین نزنید.

به احتمال زیاد بنزینی که تخلیه می‌شود سبب می‌شود که بنزین داخل مخزن به هم بخورد و آن چه از آشغال و آلودگی که معمولا ته‌نشین می‌شود، بالا بیاید و قسمتی از آن نصیب خودرو شما شود.

در هفدهمين شماره مجله لذت فيزيك، علاوه بر اين توصيهها، مقالات و مطالب خواندني ديگري با عناوين جهانهاي موازي، هندسه بي نهايتها؛ مروري بر خواص اشكال فراكتال، نگاهي به تلاشهاي انشتين براي وحدت نيروها، تطابق رياضيات با دنياي واقع و ... نيز درج شده است.