ورود بنزین و گازوئیل استاندارد به کشور

محمدجواد محمدی زاده با اشاره توافق نهایی ایران و عراق برای مقابله با پدیده ریزگردها، گفت: بر اساس این توافق دو جانبه، ایران به طور متوسط سالانه در ۵۰۰ هزار هکتار از راضی مرزی خاک ایران طرحهای مالچ پاشی و تثبیت شنهای روان اجرایی می شود.

به گزارش مهر، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه برای اجرای این طرح باید سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شود، تصریح کرد: از سوی دیگر عراق هم متعهد به اجرای پروژه های مالچ پاشی در یک میلیون هکتار از اراضی بیابانی خود شده است.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در مجموع عراق باید در مدت پنج سال حدود یک میلیارد دلار و ۲۰۰ میلیون دلار برای اجرای این طرح هزینه کند، اظهار داشت: ایران هم متعهد است که همزمان با اجرای طرحهای طرف عراقی نسبت به صدور مالچ، خدمات و تجهیزات فنی و مهندسی، طراحی و اجرا اقدام کند.

این در حالی است که اطلاعات ایستگاههای سنجش آلودگی هوا روز گذشته برای بار دوم در سال ۹۰ گزارش داده اند: ذرات معلق بزرگتر از ۱۰ میکرون با قرار گرفتن روی شاخص ۱۰۳ در پایتخت از مرز هشدار عبور کرده است.

در همین حال وزارت نفت از اختصاص چهار هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه ۲۰۰ هزار هکتاری بیابان زدایی در خوزستان خبر داده و اعلام کرده است: علاوه بر طرح تثبیت شن مشرف به تاسیسات نفتی در وسعتی ۲۰ هزار هکتاری، نهال کاری و مالچ پاشی چهار هزار و ۱۰۰ هکتار از مناطق بیابانی در دستور کار دارد.

ورود بنزین و گازوئیل استاندارد به سبد سوخت

این عضو کابینه دولت در ادامه و در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر زمان بندی عرضه بنزین و گازوئیل کم گوگرد و با استاندارد یورو پنج اتحادیه به سبد سوخت خودروها، تاکید کرد: مطابق برنامه زمان بندی وزارت نفت باید تا سال ۱۳۹۲ این نوع از فرآورده های نفتی را تولید و عرضه می کرد.

محمدی زاده با یاداوری اینکه از سال گذشته به تدریج طرحهای توسعه پالایشگاهها راه اندازی شده است، افزود: بر این اساس پیش بینی می شود به زودی طرحهای جدید پالایشگاهی در تهران، شازند اراک، بندرعباس و اصفهان به طور رسمی راه اندازی شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در مجموع تا پایان امسال با حذف فرآورده های نفتی با گوگرد بالا، زمینه ورود فرآورده های نفتی با کمترین آلایندگی به سبد سوخت خودروهای کشور فراهم می شود.

محمدی زاده در ادامه با یادآوری خروج حدود یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور، گفت: با خروج این تعداد خودرو سالانه بیش از یک میلیارد و ۴۳۵ میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور صرفه جویی می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از کاهش دو میلیون و ۸۸۵ هزار تنی کاهش آلایندگی های زیست محیطی به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای این طرح ملی یاد کرد و افزود: مطابق با مطالعات "جایکای" ژاپن با اسقاط یک میلون خودروی فرسوده در مجموع ۲۰ درصد حجم آلودگی های ایران کاهش پیدا می کند.