پخش اخبار چند رسانه ای واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" در سرمقاله امروز روزنامه القدس العربی نوشت: انقلاب جوانان مصر که از میدان التحریر قاهره آغاز و تا شهرها، روستاها و مناطق مختلف این کشور امتداد یافت، جهان را به دلیل صبر و استقامت جوانان، تغییر چهره سیاسی مصر، بر هم زدن معادلات قدرت و ائتلافهای عربی منطقه، و مهمتر از همه تغییر نوع روابط با رژیم اشغالگر، شگفت زده کرد.

وی افزود: به همین دلیل طبیعی است که بسیاری از طرفهای بین المللی برای ناکام گذاشتن این انقلاب و به انحراف کشاندن آن از ماهیت ملی و انسانی خود، بدنبال توطئه باشند؛ در این میان، رژیم اسرائیل در کنار برخی رژیم های عربی که مخالف تغییرات دموکراتیک هستند، در راس توطئه گران علیه مصر قرار دارند؛ آنها بدنبال نابود کردن نقش ملتهای عربی و ابقای مصر بعنوان کشوری تابع طرح های سلطه جویانه آمریکا در منطقه هستند.

عطوان با بیان اینکه اعلام دستگیری جاسوس موساد، خبری غافلگیر کننده نبود، تاکید کرد: منابع قضایی تاکید کردند که این جاسوس در میدان التحریر قاهره، با نام مستعار حضور داشت، و مصری های حاضر در میدان را برای حمله به کلیساها تحریک می کرد، تا از این راه آتش درگیری های فرقه ای و طایفه ای را در کشور برانگیزد، و به وحدت ملی ضربه بزند.

این نویسنده عرب خاطرنشان کرد: اکنون انقلاب مصر هدف قرار گرفته است، زیرا این انقلاب دیگر در برابر رژیم اشغالگر ضعیف نیست، و از طرح های آمریکا پیروی نمی کند و در توطئه برای تشدید محاصره غزه و دشوار کردن زندگی برای یک و نیم میلیون مسلمان مشارکت ندارد، و گاز را به قیمت ناچیز به اسرائیلی ها نمی فروشد؛ بنابراین طبیعی است که صهیونیست ها جاسوس های خود را برای حمایت از کودتا علیه انقلاب مردم و بازگرداندن زمان به عقب، به مصر اعزام کند، تا این کشور دوباره تسلیم مافیای فساد و سرکوب و غارت اموال عمومی شود.

عطوان در ادامه با اشاره به حمله به کلیساها در مصر، تاکید کرد: هدف قرار گرفتن کلیساها توسط صهیونیست ها قبل و بعد از انقلاب مردم مصر، و درگیری بین مسلمانان و قبطی ها، مساله ای اتفاقی نیست.

وی افزود: دست نشانده های اسرائیل هیچگاه از دخالت در امور داخلی مصر دست نمی کشند؛ همانگونه که در لبنان، اراضی اشغالی فلسطین، و عراق روی داد، کلیساها همواره یکی از اهداف آنان است تا مسیحیان ضد برادران مسلمان خود تحریک شوند.

این نویسنده در ادامه خاطرنشان کرد: عجیب نیست که لابی اسرائیلی همین نقش را ضد اقلیت های مسلمان در غرب بازی می کند، تا به آنها اتهام تروریستی بزند، و جوامع غربی را از مسلمانان متنفر کند، و دیدگاه هایی اشتباه مانند نبودن امکان همزیستی مسلمانان و دموکراسی را در این جوامع گسترش دهد.

عبدالباری عطوان افزود: انقلاب مصر همه محاسبات راهبردی اسرائیل را واژگون کرد، چراکه این رژیم به مدت ۴۰ سال اطمینان یافته بود که رژیم های عربی سرسپرده هستند و با سلاح مقاومت مخالفند و از فرایند دروغین صلح حمایت می کنند.

وی در ادامه نوشت: در اینجا فقط اشاره به این موضوع کافی است که تغییر مصر از دوست به دشمن اسرائیل، دست کم برای این رژیم ۲۰ میلیارد دلار هزینه نظامی خواهد داشت، زیرا این رژیم باید تسلیحات و نیروهای نظامی خود را در مناطق مرزی مصر تقویت کند.

عطوان با اشاره به اینکه شمار جاسوسان رژیم اشغالگر در مصر نامشخص است، بر ضرورت هوشیاری و آگاهی همه مصری ها، برای دوری از دام و توطئه های صهیونیستی تاکید کرد.