محمدباقر قاليباف امروز در افتتاحيه جشنواره اوقات فراغت محلات شهر تهران كه در برج ميلاد برگزار شد افزود: در كشور خيلي نيازمند بحثهاي استدلالي نيستيم صاحبنظراني هستند كه در زمينه ورزش و غيره صحبت ميكنند و ما بايد در بخشهاي ثبوتي گام برداريم.

شهردار تهران با بیان اینکه کارنامه شهرداری در حوزه اوقات فراغت قابل قبول است، گفت: افرادی که در تهران زندگی می‌کنند وضعیت ورزش عمومی را می‌دانند.

*مقوله ورزش غنی و فقیر نمی‌شناسد
قالیباف با اشاره به اینکه ورزش از آن مقوله‌هایی است که فقیر و غنی، شمال و جنوب، پیر و جوان نمی‌شناسد، گفت: ورزش برای همه اقشار باید ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۱۶ هزار تیم در ۲۴ رشته ورزشی برای آقایان در ایام اوقات فراغت فعالیت می‌کنند، گفت: همچنین بیش از ۸ هزار تیم در ۱۸ رشته ورزشی برای خانم‌ها وجود دارد.

به گفته قالیباف ایجاد ورزش‌های عمومی در آینده ورزش‌های حرفه‌ای و قهرمان پروری تأثیرگذار است.

*کاهش آسیب‌های اجتماعی با ورزش

شهردار تهران اضافه کرد: بر این باور هستیم که اگر فردی بخواهد خدا را عبادت کند اگر به لحاظ جسمی سرحال نباشد حال عبادت ندارد پس باید جسم افراد با نشاط باشد.

شهردار تهران با بیان اینکه ورزش از منظر‌های دیگر نیز مهم است گفت: ورزش باعثکاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

*نان نسیه داده نمی‌شود

قالیباف گفت: در یکی از مناطق تهران که برای بازدید رفته بودیم پشت شیشه نانوایی نوشته شده بود، " نان نسیه داده نمی‌شود " من به عنوان شهردار شوکه شدم که مگر کسی هم هست که نان نسیه بگیرد بعد از تحقیقی که انجام دادم دیدم افرادی هستند که پول خرید نان در حد ضروریات خود را هم ندارند.

شهردار تهران ادامه داد: باید در جنوب شهر تولید ثروت کنیم که مشکل نان و ورزش مردم را برطرف کنیم.

*کمک‌های مالی شهرداری به مساجد

قالیباف با تأکید بر این موضوع که در شهرداری همه فعالیت‌ها باید با تفکر مسجدی انجام شود گفت: برخی از فعالیت‌ها را نمی‌توان به دلیل شأن مسجد در آنجا انجام داد و باید در محیط‌های خارج از مسجد انجام شود.

شهردار تهران با تاکید بر این موضوع که شهرداری کمک‌های مالی به مساجد می‌کند گفت: مجوزات اداری به مساجد می‌دهیم که درآمدهای خود را تامین کند.

به گفته قالیباف اگر قرار است مغازه یا فروشگاهی مساجد داشته باشند به نظر بنده درست نیست که این مغازه‌ها چسبیده به مسجد باشد بهتر است چند کوچه بالاتر باشد تا شان مسجد حفظ شود.

* با سامانه نشاط موافقم؛ اما با گناه مخالفم
وی با تاکید بر این موضوع که فرهنگسراها را با تفکر مسجدی اداره کنیم گفت: نه اینکه برخی فعالیت‌ها را متوقف کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه ورزش یک ضرورت است گفت: باید این کار در مرکزیت مساجد انجام شود.

قالیباف تاکید کرد: با سامانه نشاط موافقم اما با گناه مخالفم.

*در کارهای بزرگ اشکالاتی وجود دارد

وی اضافه کرد: مدیر اجرایی هستم وقتی کار بزرگی انجام می‌دهیم ممکن است در برخی موارد مشکلاتی داشته باشیم باید تلاش کنیم اشکالی ایجاد نشود اما اگر رخ داد باید تصحیح کنیم نه اینکه بعضی بگویند جمع کنید.

شهردار تهران اضافه کرد: اگر بگویند جمع کنید درست نیست یعنی مفاسد را زیر زمینی کنیم.

قالیباف اضافه کرد: اگر به جوانان فرصت ندهیم انرژی خود را تخلیه کنند و اگر روحیه نشاط را در آنها سرکوب کنیم آثار سوئی خواهد داشت اما باید تمام این اقدامات با تفکر مسجدی انجام شود.

وی اضافه کرد: تعطیل کردن کارها غلط و لجام گسیختگی نیز اشتباه است باید کارها را با تفکر مسجدی انجام دهیم.

شهردار تهران با بیان اینکه سه ماه رجب شعبان و رمضان در تابستان قرار دارد گفت: برنامه‌های خوبی در این زمینه انجام شده است.

قالیباف تاکید کرد: باید اقدامات با رویکرد مسجد محوری و خانواده محوری انجام شود.