به گزارش اعتدال؛ این شبكه عراقی در بخش اخبار كوتاه خود اعلام كرد: نماینده عراق در سازمان فائو اعلام كرده است كه آبهای مازاد كشاورزی سرایز شده از ایران به خاك عراق، به این كشور آسیب و زیان زیادی وارد كرده است و بغداد در این رابطه ادعای خسارت خواهد كرد.

گفتنی است که پیش از این عضو فراکسیون اتحاد اسلامی کردستان در پارلمان عراق در اظهاراتی عجیب مدعی شد حکومت عراق بابت خسارت جنگ ۸ ساله‌، هیچ تعهدی نسبت به‌ ایران ندارد.

" سامى اتروشى” عضو کمسیون اقتصادی پارلمان عراق در گفتگو با سایت رسمی حزب اتحاد اسلامی کردستان گفت: عراق به‌ هیچ وجه‌ خسارات ایران را پرداخت نخواهد کرد زیرا هیچ تعهدی نسبت به‌ آن ندراد و تنها خسارت کشور کویت را پرداخت خواهد کرد.

اتروشی در مقابل بر ضرورت پرداخت خسارت های دیگر کشورها از سوی عراق تاکید کرد و گفت: عراق آماده‌ پرداخت خسارت کشور کویت است و نسبت به‌ آن تعهد داده‌ است.

اظهارنظر های مسوولین عراقی این پیام را با خود به همراه دارد که سهل انگاری مقامات مسئول کشورمان در پیگیری موضوع دریافت غرامت جنگ تحمیلی از عراق، سبب خواهد شد تا در آینده نه تنها چنین موضوعی محقق نشود بلکه طرف عراقی ژست طلبکاری نیز به خود بگیرد.

گفتنی است پیش از این نمایندگان دیگری از پارلمان عراق مانند محمود عثمان، اظهارنظرهای مشابهی داشته اند اما علی رغم تذکر متعدد رسانه ها، دولت تاکنون اقدام ملموسی در خصوص گرفتن غرامت جنگ تحمیلی از عراق نکرده است.

راستی چرا هنوز از پیگیری دولت ایران درباره دریافت خسارت حداقل هزار میلیاردی از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران خبری نیست که هر از چند گاهی شاهد اینگونه اظهارات عراقیها باشیم؟

آمار کلی شهدای جنگ تحمیلی

آمار كلی شهدای جنگ تحمیلی تعداد ۲۱۳۲۵۵ نفر بوده كه شامل۱۵۵۰۸۱نفر در درگیری مستقیم با دشمن ، ۱۶۱۵۴نفر در حملات دشمن به شهرها ، ۱۱۸۱۴نفر درحوادث متفرقه و سایر موارد ۹۸۸۹ نفر بوده است از این آمار تعداد ۱۵۵۲۵۹ نفر مجرد ، تعداد ۵۵۹۹۶ نفر متأهل ، تعداد ۷۰۵۴ نفر ۱۴ ساله و كمتر ، تعداد ۶۵۵۷۵ نفر بین ۱۵ تا ۱۹ ساله ، تعداد ۸۷۱۰۶ نفر بین ۲۰ تا ۲۳ ساله ، تعداد ۲۲۷۰۳ نفر بین ۲۴ تا ۲۹ ساله ، تعداد ۳۰۸۱۷ نفر ۳۰ ساله و بالاتر بوده است.