بی‌بی‌سی به نشر " دروغ " متهم شد

فعالان حاضر در کنفرانس سالانه "ائتلاف جنگ را متوقف کنيد" از جمله خيريه مبارزه با فقر "جنگ عليه فقر" روز شنبه (۲۱ خرداد) بيبيسي را به خاطر ادعاهاي دروغين محکوم کردند. بيبيسي ادعا کرده که حمله ناتو به ليبي به دليل استفاده از فنآوري نوين نظامي از جان غيرنظاميان محافظت ميکند.

جان هیلاری، مدیر اجرایی " جنگ با فقر " این شبکه تلویزیونی دولت انگلیس را به خاطر پوشش حملات ناتو به‌ویژه حملات هواپیماهای بدون سرنشین کنترل از راه دور امریکا علیه مردم لیبی از اواخر آوریل تاکنون، به باد انتقاد گرفت.

یک گزارشگر بی‌بی‌سی در ماه مارس نوشت که " ائتلاف ناتو آشکارا تلاش سختی برای اجتناب از کشتن غیرنظامیان به عمل آورده است. "

جان سیمپسون، گزارشگر بی‌بی‌سی گفت: " افسانه قدیمی بمباران دقیق به بیش از یک واقعیت تبدیل شده است. "

یک گزارشگر دیگر که نماوی از وی به میان نیامده است، نیز نوشت: " هواپیماهای بدون سرنشین، اهداف نظامی در مناطق شهری را راحت‌تر هدف قرار می‌دهند و خطر تلفات غیرنظامی را به حداقل می‌رسانند. "

با این حال جان هیلاری با رد ادعاهای افزایش دقت، آن را " دروغ‌ " محض خواند؛ چراکه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان و افغانستان مثال روشنی از کشتار کور مردم است.

دیوید کیلکولن و اندرو اگزام، کارشناسان نظامی غربی با انجام تحقیقی در سال ۲۰۰۹ این حقیقت را فاش کردند که بیش از ۷۰۰ تن در پاکستان در آن سال در حملات هواپیماهای بدون سرنشین کشته شده‌اند و فقط ۱۴ تن از این تعداد از اعضای القاعده بوده و بقیه غیرنظامی بوده‌اند.

مدیر اجرایی " جنگ با فقر " هواپیماهای بدون سرنشین را سلاح‌های کوری که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند دانست.

هیلاری گفت: " با این حال بی‌بی‌سی بدون هیچ‌گونه شواهد یا توجیهی از گفتن این که این‌ها ابزار دقیق بمباران هستند ابراز خرسندی می‌کند. ما باید جلوی آن‌ها بایستیم و به دروغ‌های بی‌بی‌سی بگوییم کافیست! "

وی افزود: " این بمباران دقیق نیست؛ این بمباران کور با تلفات غیرنظامی زیاد است. "

استفاده از موشک‌های هواپیماهای بدون سرنشین همچنین از سوی فیلیپ آلستون، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه کشتار خارج از چارچوب قضایی، به عنوان جنایت علیه بشریت توصیف شده است.

بنياد امريکاي جديد، يک گروه راستگرا که حملات هواپيماهاي بدون سرنشين را بررسي ميکند گزارش داده است که حداقل ۲۴۳۱ تن از سال ۲۰۰۴ تاکنون در پاکستان در بمبارانهاي هواپيماهاي بدون سرنشين کشته شدهاند.