به گزارش افکار به نقل از تهران امروز:رضا تقيپور از زمره وزراي آرام و بدون حاشيه پاستور است و در مقابل پرسشهاي خبرنگاران، هيچ سوالي را بدون پاسخ نميگذارد.

حتی در روزی که شدت گرمای هوا از حد طبیعی بالاتر رفته باشد، برای شفاف‌سازی در مورد عملکرد وزارتخانه تحت مدیریتش، فرصت را از دست نمی‌دهد. اما ظاهرا تقی‌پور این روزها دلگیر است. او معتقد است از زمانی که در وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در مقام وزیر حضور یافته است، تمام تلاش خود را برای ارتقای سیستم‌های مخابراتی و رفع محدودیت‌هایی که از دوره‌های قبل بر عملکرد این وزارتخانه سایه انداخته بود، کرده است اما دریغ از یک تشکر و در عوض، پرونده تحقیق و تفحص از این وزارتخانه بر روی میز مجلسیان قرار می‌گیرد. تقی‌پور در بخشی از گفت‌وگویی که با تهران امروز انجام داده است، به مسئله دیگری هم پرداخت که همان برگزاری رایانه‌ای انتخابات و تمهیدات وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات برای برگزاری این نوع انتخابات است. برگزاری انتخابات رایانه‌ای از زمان وزارت پورمحمدی بر وزارت کشور به صورت جدی مطرح شد و در آستانه هر انتخابات، وزیر کشور وقت وعده صد در صدی برگزاری رایانه‌ای انتخابات ر ا می‌داد اما در نهایت تمام انتخابات‌هایی که تاکنون برگزار شده است، تنها یک مدل داشت که آن هم مدل سنتی کاغذ و قلم. اکنون بار دیگر به‌رغم وعده‌های مجریان انتخابات مبنی بر تلاش حداکثری برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای مجلس نهم، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به صورت شفاف اعلام می‌کند که مردم منتظر برگزاری انتخابات رایانه‌ای نباشند چرا که فرهنگ و قوانین لازم وجود ندارد. او معتقد است که مردم توانایی دسترسی به اینترنت برای شرکت در انتخابات را ندارند اما مشخص نکرد در موارد دیگر مانند ثبت نام یارانه‌ و موارد مشابه چگونه اعلام می‌شود که حداکثر مردم ثبت‌نام اینترنتی کرده‌اند.

در مورد برگزاری انتخابات رایانه‌ای که وزارت ارتباطات یکی از متولیان آن است، اظهارات متناقضی از سوی مجریان اعلام می‌شود به نحوی که یک روز از آمادگی صددرصدی خبر می‌دهند و روز دیگر عنوان می‌شود که احتمال دارد در چند استان برگزار شود. آیا وزارت ارتباطات در برگزاری رایانه‌ای انتخابات، محدودیتی دارد؟

محدودیت وزارت ارتباطات در زمینه برگزاری رایانه‌ای انتخابات صحت ندارد. در انتخابات قبلی مجلس هم اگر نخواهیم بگوییم به طور صددرصدی اما تا حد زیادی این آمادگی در وزارت ارتباطات وجود داشت که انتخابات به صورت رایانه‌ای برگزار شود.

یعنی اکنون می‌توانیم بگوییم وزارت ارتباطات مشکلی در برگزاری رایانه‌ای انتخابات ندارد؟

اگر منظورتان از برگزاری رایانه‌ای انتخابات این است که همه کاربران و واجدین شرایط رای دادن، از طریق یک شبکه مجازی آرای خود را اعلام کنند، باید گفت که هنوز فرهنگ رای دادن در فضای مجازی در ایران وجود ندارد.

پس شما از چه نوع آمادگی در وزارت ارتباطات برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای صحبت می‌کنید؟

منظور من از آمادگی وزارت ارتباطات این بود که تمام شعبات و مکان‌های اخذ رای متصل به شبکه باشند که البته در گذشته این شیوه تا حدودی اجرا شده است. اکنون هم اعلام می‌کنیم که نرم‌افزار کلی برای برگزاری انتخابات آماده است. علت اینکه در انتخابات گذشته، آمارها به سرعت دریافت و اعلام می‌شد هم اتصال به این نرم‌افزار بود که اکنون آمادگی بیشتری در زمینه استفاده از آن وجود دارد.

آنچه شما به عنوان انتخابات رایانه‌ای شرح دهید با آنچه در اذهان عمومی است، تفاوت دارد. مردم منتظر برگزاری انتخابات رایانه‌ای هستند که تاکنون در کشور برگزار نشده است و مسئولان سالهاست وعده آن را می‌دهند.

درست است اما این به تعریف شما از انتخابات رایانه‌ای بستگی دارد. اگر بخواهیم انتخابات را به صورتی برگزار کنیم که همه از طریق رایانه رای دهند، با مشکل کمبود رایانه در منازل مواجه می‌شوند و برای حل این مشکل باید تمام شعبات اخذ رای را به رایانه مجهز کرد که تحقق این امر نیازمند تعداد زیادی رایانه در کشور است البته چگونگی برگزاری انتخابات به نظر مجریان بستگی دارد و وزارت ارتباطات نمی‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

یعنی کمبود رایانه تنها سد مقابل برگزاری انتخابات رایانه‌ای مدنظر افکار عمومی است؟

شما باید به معنی انتخابات رایانه‌ای توجه کنید که انتخابات رایانه‌ای از صددرصد تا ۴۰ و ۵۰ درصد تعریف می‌شود. در زمینه انتقال اطلاعات صددرصد آمادگی وجود دارد اما اینکه همانند کشورهای پیشرفته مردم در خانه بمانند و برای رای دادن به یک سایت اینترنتی مراجعه کنند، قابل اجرایی شدن نیست چرا که ضریب نفوذ اینترنت در کشورهای پیشرفته قابل مقایسه با ایران نیست و به‌طور کلی فرهنگ، مقررات و ساز و کارهای موجود در ایران اجازه برگزاری انتخاباتی صددرصد رایانه‌ای را نمی‌دهد.

از این بحثخارج شویم. تحقیق و تفحص از وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

گزارش این تحقیق و تفحص در مجلس قرائت شد و اکنون طبق قانون، کمیسیون اصل ۹۰ باید جلساتی مشترک را بگذارد. وزارت ارتباطات، پاسخ‌هایی که آماده بود را برای آنها فرستاده است که آنها باید بررسی کنند و اگر ابهامی بود، به آنها پاسخ خواهیم داد.

نظرتان در مورد گزارشی که در صحن علنی قرائت شد، چه بود؟

آنها که نظر ما را نخواستند. گروهی که تحقیق و تفحص را انجام داده است، این گزارش را تهیه و در مجلس قرائت کرد. رسم نیست که نظر ما را بخواهند بلکه گزارش را تهیه می‌کنند و خودشان می‌خوانند.

مربوطه از جملاتی مانند غیرمنصفانه یا ناجوانمردانه در مورد این گزارش‌ها استفاده می‌کردند. اکنون شما چه می‌گویید؟ اجازه دهید که ما اینگونه نگوییم و نظراتی به این شکل نداشته باشیم. ما دارای نظراتی بودیم که بیان کردیم و حتما این نظرات موثر بوده است. امیدوارم از جایگاه قانونی، نظرات دوستان و همکاران ما را بشنوند.

مثلا چه مواردی را مطرح کردید؟

به عنوان مثال، خیلی از مواردی که در این گزارش مطرح شد، به زمانی مربوط می‌شود که بنده هنوز در این وزارتخانه در جایگاه وزیر حضور نداشتم. از سویی هم فکر می‌کنم همکاران در این وزارتخانه، تلاش‌های زیادی در دوره‌های گذشته داشتند که سبب شد حوزه فن‌آوری اطلاعات در عملکرد و آمارها و نتایج کار موفق باشد. امیدواریم این فرهنگ در جامعه به شکلی نهادینه شود که به سمت تقدیر و تشکر از تلاش‌ها برویم.



بررسی برگزاری الکترونیکی انتخابات

وزير كشور از برگزاري نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي بهعنوان يكي از مهمترين رويدادهاي سالجاري ياد كرد و افزود: برگزاري انتخابات نهم مجلس شوراي اسلامي بهصورت الكترونيكي، در دست بررسي است. محمد نجار ادامه داد: اين انتخابات در ۱۲ اسفندماه سال جاري برگزار خواهد شد كه در اين راستا با هماهنگيهاي خوبي كه با شوراي نگهبان و همچنين تمهيداتي كه از سال گذشته در اين زمينه اتخاذ شده است، اميدواريم شاهد برگزاري انتخاباتي باشكوه باشيم.