اختلاف دولتی ها با نعمت زاده بر سر صنعت خودرو
گروه اقتصادی -

حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن حضور یافت. وی در روز صنعت از حمایت های مخرب از برخی صنایع سخن گفت. او این نکته را یادآور شد که چرا ایران نتوانسته به رغم همه این امکانات و ویژگی ها در عرصه صنعتی به نقطه مطلوب برسد و تصریح کرد که اگر حمایت در کنار رقابت نباشد، حمایت مخرب است.

به گزارشافکارنیوز؛ این سخنان رییس جمهور، ذهن ایرانی ها را بیش از هرچیز به سمت صنعت خودروی ایران می کشاند؛ صنعتی که قرار بود با حمایت ها شکوفا شود اما نه تنها شکوفا نشد بلکه چنان به حمایت ها وابسته شده است که خودروسازان حاضر به قطع این حمایت ها نیستند. آنها که برای ادامه این روند هربار بهانه های مختلف می آورند. روحانی در سخنرانی خود این نکته را هم گفت که نمی توانیم مدام خواهش کنیم که در زمینه خودرو یک حرکت سریع کیفی رخ دهد و این اتفاق نیفتد.

روحانی؛ حمایت از صنعت بدون رقابت، مخرب است
اما روحانی درحالیکه تاکید دارد حمایت از صنعت بدون رقابت مخرب است، پیرمرد دولت، محمدرضا نعمت زاده، نظری دیگر دارد. محمدرضا نعمت‌زاده تابستان امسال در حالی سکان هدایت یکی از مهمترین وزارتخانه‌های کشور(صنعت، معدن و تجارت) را در دست گرفت که از همان ابتدا مشخص شد وی نیز مانند وزرای پیشین، نگاه ویژه‌ای به «خودروسازی» دارد و حاضر است حواشی آن را به جان بخرد. آتش نعمت زاده در حمایت از صنعت خودرو به قدری تند است که حتی یکی از دولتمردان گلایه می‌کرد که اگر به وزیر صنعت ‌کاری نداشته باشی هر چه ریال و ارز باشد را روانه صنعت خودرو می‌کند، چون معتقد است اگر چرخ صنعت خودرو بچرخد، چرخ دیگر صنایع هم به چرخش درخواهد آمد.

او می‌گفت در جلسات هیات دولت رقابت شدیدی بین محمدرضا نعمت‌زاده به‌عنوان وزیر صنعت و محمود حجتی به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی بر سر منابع حاصل از اجرای فاز دوم وجود دارد به‌طوری که حجتی استدلال می‌کند پول را به وزارتخانه او بدهند تا زیرساخت‌های کشاورزی را به وجود آورد و نعمت‌زاده هم می‌گوید پول را در اختیار من قرار دهید تا صنعت خودرو را توسعه دهم.

نعمت زاده: مردم منتظر کاهش قیمت خودرو نباشند

نعمت زاده در سال قبل بارها افزایش قیمت خودرو را حق خودروسازان دانسته بود و در یکی از مصاحبه های خود دلیل این افزایش قیمت را استفاده خودروسازان از ارز آزاد عنوان کرده بود! وی اعلام کرده بود «مردم منتظر کاهش میلیونی قیمت خودرو نباشند، چرا که از این پس ارز خودرو با ارز آزاد محاسبه خواهد شد.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در یکی دیگر از گفتگوهای خود از مردم خواسته بود با صبر و شکیبایی بر همین خودروهای بی کیفیت داخلی سوار شوند تا خودروسازان پیشرفت کنند! البته حمایت های بی دریغ جناب وزیر تنها به این مورد ختم نشد و در دفعه بعدی، نعمت زاده به خودروسازان ضمانت افزایش قیمت محصولاتشان را داد. برای بار بعد، نعمت زاده خیلی صریح حمایت دولت از خودروسازان ایرانی را اعلام کرد.

نوبخت؛ مخالف افزایش قیمت خودرو
حمایت های بی وقفه وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش قیمت خودرو و خودروهای بی کیفیت داخلی در حالیست که ظاهرا خود دولتی ها و در راس آن رییس دولت از آنها رضایت چندانی ندارند و موافق افزایش قیمت نیستند. چند روز قبل از آنکه روحانی در روز صنعت بگوید «نمی توانیم مدام خواهش کنیم که در زمینه خودرو یک حرکت سریع کیفی رخ دهد و این اتفاق نیفتد» نوبخت، سخنگوی دولت مخالفت صریح خود را با افزایش قیمت خودروها اعلام کرد.

محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری در موردنظر دولت در خصوص افزایش قیمت خودرو گفته بود: «اینکه دولت موافق با افزایش قیمت خودروها باشد، رسما به‌عنوان سخنگوی دولت اعلام می‌کنم که دولت با افزایش قیمت خودرو‌ها موافق نیست و حتی تخصیص ارز مبادله‌ای در راستای این خواست دولت است که صنعت خودرو با کیفیت بیشتر و با قیمت کمتر بتواند محصولات خود را عرضه کند. محمدباقر نوبخت در ادامه در مورد انتظارات دولت از صنعت خودرو تاکید کرده آنچه که انتظار دولت است، این است که به جای پرداختن به اینکه هر ساله به مبحثافزایش قیمت خودروها توجه کنیم، خودمان را موظف کنیم که خبر خوبی از افزایش کیفیت کالاهایی که در اختیار مردم قرار می‌دهیم، داشته باشیم.»

این مواضع نوبخت حتی مورد استقبال شورای رقابت قرار گرفت و شیوا با بیان این‌که مواضع امروز سخنگوی دولت در منتفی شدن افزایش قیمت خودرو باعثگردید تا امروز شورا نظر نهایی خود را در بازنگری فرمول قیمت‌گذاری خودرو اعلام نکند، تصریح کرده بود: «منتظریم تا با اعلام برنامه و سیاست‌های دولت در هفته آینده فرمول بازنگری جدید خودرو را اعلام کنیم.»

از سویی دیگر اما اظهارنظرهای نوبخت از سوی حامی دوآتشه خودروسازان بی پاسخ نماند و بیان کرد که نوبخت نباید در مورد قیمت خودرو اظهارنظر کند. وی که به شدت از عملکرد خودروسازان راضی است، گفته است: «در مورد اظهارنظری که سخنگوی دولت در خصوص قیمت خودرو صورت داده بود، با وی تماس گرفتم و البته بهتر این بود که اظهارنظر در مورد خودرو را نیز به شورا تفویض می کرد.»

به عقیده وزیر صنعت معدن و تجارت «خودروسازان حق داشتند که نسبت به قیمت خودرو اعتراضاتی داشته باشند، اما این به معنای تغییر خودسرانه قیمت ها در بازار نیست؛ چراکه مرجع تعیین قیمت، شورای رقابت است.»

بنابراین اکنون در یکسوی ماجرا خودروسازان به همراهی حامی معتبر خود، محمدرضا نعمت زاده قرار دارند که معتقدند مستحق افزایش قیمت هستند. در سوی دیگر ماجرا، رییس دولت، سخنگوی دولت، محمدباقر نوبخت و شورای رقابت قرار دارند که گفته اند مخالف افزایش قیمت خودروها هستند و حمایت از خودروسازان در نبود رقابت، مخرب است. با این حال کسی از کاهش تعرفه سخنی نمی گوید؛ موضوعی که خواسته تمامی مردم ایران است. کاهش تعرفه می تواند حلقه گمشده این صنعت باشد. با کاهش تعرفه قیمت گذاری آزاد خواهد شد و خودروسازان در پی رقابت با خودروهای با کیفیت خارجی مجبور خواهند شد خودروهایی با کیفیت، با طرح های نو و قیمت مناسب عرضه کنند. حتی اگر بهانه آنها برای عدم کاهش تعرفه، بیکار شدن کارکنان باشد، این اتفاق رخ نخواهد داد چرا که در رقابت تنگاتنگ با خارجی ها مجبورند حتی کارکنان بیشتری هم استخدام کنند.