مغلطه عجیب وزیر ارشاد برای صندلی های خالی!
گروه سیاسی–

پس از برگزاری چند همایش دلواپسان و نگرانان وضع فرهنگی و دیپلماسی هسته ای کشور از سوی گروهی از اصولگرایان، اصلاح طلبان هوادار دولت روحانی نیز سرانجام دست از دلشان برداشتند و تصمیم گرفتند نخستین همایش خود در حمایت از دولت روحانی با عنوان " ما دل آرامیم " را برگزار کنند.

به گزارشافکارنیوز؛برگزار کننده این همایش کسی نبود جز مصطفی کواکبیان که مدت ها است حزبی تحت عنوان مردمسالاری و روزنامه ای تحت همین نام را به تنهایی اداره کرده از قضای روزگار حالا چند روزی است به ریاست دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز مفتخر شده است. شورایی که البته همگان می دانند در تصمیم گیری های مهم اصلاح طلبان کمترین محلی از اعراب ندارد و از نظر پایگاه اجتماعی نیز بیشتر محل رفت و آمد ورشکستگان سیاسی جبهه اصلاحات است تا افراد موثر و تصمیم ساز این جریان سیاسی.

ورشکستگان سیاسی در همایش
اما از سوی دیگر تلاش افرادی چون مصطفی کواکبیان، احمد حکیمی پور و داریوش قنبری قابل درک نیز هست. کواکبیان علیرغم تمام تلاشی که انجام داد نتوانست در انتخابات مجلس نهم باردیگر مردم سمنان را متقاعد کند که به او رای بدهند و وضعیت داریوش قنبری نیز چندان بهتر از او نیست. درواقع با نگاهی به مصاحبه های قنبری با رسانه های اصلاح طلب در می یابیم دیدگاه‌های او پس از روی کارآمدن دولت روحانی تندتر از قبل شده و اینک در جرگه اصلاح طلبان تندرو جای گرفته است.

احمد حکیمی پور که از اتفاق او نیز مانند کواکبیان حزب محفلی دیگری به نام اراده ملت را اداره می کند همین چند هفته پیش تلاش کرد تا اقدام مشابهی انجام داده تجمعی در حمایت از دیپلماسی هسته ای ظریف در حیاط وزارت امور خارجه برگزار کند. تجمعی که هرچند با چراغ سبز وزارت کشور روبرو شد اما جواد ظریف که پیش بینی می کرد حکیمی پور و داریوش قنبری حتی توانایی پُر کردن نیمی از حیاط وزارتخانه را نیز نداشته در نهایت باعثآبروریزی " دل آوران " می شوند ضمن تشکر از آقای دبیرکل حزب درخواست کردند از برگزاری همایش " دلآوران " منصرف شود.

در نهایت حکیمی پور رضایت داد که همایش برگزار نشود اما برگزاری همایش " دلارامیم " بالاخره مُشت جماعت دل آرام و دل آور را باز کرد و به گواهی تصاویر منتشر شده از مراسم معلوم شد رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات حتی توان پُر کردن سالن کوچک هتل المپیک را هم نداشته و در واقع شاید حق با جواد ظریف بود که پیش از این در دام جماعت نیفتاد و با خواهش و درخواست قضیه را فیصله داد!


مغالطه جنتی درباره ساپورت پوشان!

اما علی جنتی که برخلاف جواد ظریف علاقه وافری به شرکت در چنین همایش هایی دارد به خوبی توانست از عهده سخنرانی برای دوستان آقای کواکبیان بر بیاید. سخنان وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بازتاب زیادی نیز در رسانه های داخلی و خارجی داشت غافل از آنکه ایشان در جریان سخنرانی مغالطه ای مرتکب شدند که بهتر است فرض را بر سهوی بودن آن بگذاریم.

وزیر ارشاد در این همایش خطاب به کسانی که نسبت به سیاست‌های فرهنگی دولت روحانی اظهار نگرانی می‌کنند، گفته است: " ما هم نگرانیم اما نگرانی ما با شما متفاوت است. تمام نگرانی شما این است که چرا یک خانم ساپورت پوشیده و بعد وزیر را به مجلس می‌کشانید و بعد رای عدم اقناع می‌دهید اما ما معتقدیم که باید با روش‌های صحیحی در حوزه فرهنگ عمل کنیم. "

کیست که نداند نماینده ای که وزیر کشور را به مجلس کشاند و تصاویر خانم ها را در مانیتور مجلس نشان داد نه از اعضای جبهه پایداری و منتقدان دولت که شخص جناب علی مطهری و از مدافعان دولت بود. اقدام علی مطهری در نشان دادن چند تصویر در مانیتور مجلس به نمایندگان آنچنان سر و صدایی به پا کرد که بعید است آقای جنتی به عنوان وزیر ارشاد از آن خبر نداشته باشد. اقدامی که به جای تصحیح روند ناهنجاری های فرهنگی کشور موجبات استفاده طنز پردازان از این قضیه را فراهم آورد و آش آنقدر شور شد که خود مطهری در واکنش به عکس العمل نمایندگان با گفتن جمله " ظاهراً آقایان به وجد آمده اند! " رسانه های خارجی را حسابی مستفیض کرد.

اما وزیر محترم ارشاد در بخش های دیگر سخنرانی خود به موضوعات دیگر هم پرداخت که اساساً در حوزه وزارتی ایشان نبود و این شائبه را ایجاد کرد که علی جنتی به نمایندگی از دولت موقتاً پست آقای نوبخت را اشغال کرده و در جمع دل آرامان سخن می گوید.

جنتی در بخش دیگری از سخنانش گفته است: " ما نگرانی‌های عمیق‌تری داریم. نگران آینده کشور، ‌ وضع اقتصاد، ‌ میلیون‌ها جوان بیکار که نمی‌توانند ازدواج کنند و نمی‌توانند مسکن بخرند هستیم که همه اینها ام‌الفساد است. سرقت در حال افزایش است، ‌ فساد اخلاقی زیاد شده، سن روسپیگری پایین آمده و بنیان خانواده دچار آسیب شده، که ناشی از همین مشکلات است. "

پرداختن به مابقی سخنان وزیر محترم و فرهیخته ارشاد از حوصله این نوشتار خارج است اما تنها می توان به دولتمردان توصیه کرد به جای پرداختن به حواشی به دنبال اصلاح ساختارهای حوزه مدریتی خود باشند. این روزها بیشتر اهالی فرهنگ از تغییر نکردن اوضاعشان پس از روی کارآمدن آقای جنتی گلایه های فراوان دارند.

آقای جنتی مسائل بسیاری در حوزه فرهنگ هنوز دست نخورده باقی مانده و انتظار ید بیضای شما را می کشند. شاید بد نبود وزیر ارشاد نیز به تبعیت از وزیر خارجه تشکری می کرد و از کواکبیان می خواست همایشش را لغو کند. این مسلماً بهتر از چیزی بود که در عمل اتفاق افتاد و خود حواشی دیگری را برای دولت بوجود آورد.