کاری که با هاشمی در سال ۷۸ کردیم اجتناب‌ناپذیر بود!

به گزارش افکارنیوز، هاشمی رفسنجانی در سال ۷۶ با تغییر ریل، به حمایت پنهان از نامزدی خاتمی در مقابل ناطق نوری پرداخت اما دو سال بعد هنگامی که آماده نامزدی برای انتخابات مجلس شد، با هجمه وسیع روزنامه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب حزب مشارکت و سازمان مجاهدین(انقلاب) مواجه شد که او را عالیجناب سرخپوش قتل‌های زنجیره‌ای توصیف می‌کردند. فشار همین طیف باعثشد هاشمی که به عنوان نفر سی‌ام از تهران وارد مجلس شده بود، اعلام انصراف کند. اصلاح طلبان همچنین هاشمی را آن هنگام «آغاسی» می‌خواندند!

عبداله ناصری عضو بنیاد باران و سازمان منحله مجاهدین(انقلاب) در مصاحبه با روزنامه آرمان با این پرسش مواجه شد که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ اصلاح‌طلبان با انتقاد از آقای ناطق نوری به قدرت رسیدند و در انتخابات مجلس سال ۷۸ نیز از آقای هاشمی انتقاد کردند. اما در سال ۹۲ این دو شخصیت در راس جریانی بودند که اصلاح‌طلبان هم آنان را حمایت کردند. چه اتفاقی در این چهارده سال رخ داد؟ اصلاح‌طلبان تغییر کردند یا این دو شخصیت؟

وی در پاسخ گفت: آقای ناطق نوری سال ۷۶ با آقای ناطق نوری در سال ۹۲ تفاوت زیادی دارد. سال ۷۶ فضا خیلی دو قطبی بود و آقای ناطق یکی از نمادهای جریان حاکم اصولگرایان یا راست آن روز بود. نیرو‌های چپ آن روز یا اصلاح‌طلبان همانطور که بارها در این مورد صحبت شده است به امید پیروزی در این انتخابات شرکت نکردند و جمع‌بندی این بود که با رای ۶-۵ میلیونی که در این انتخابات به دست می‌آورند یک سرمایه اجتماعی مناسبی به دست آورند اما گفتمان آقای خاتمی موجی ایجاد کرد که بر خلاف پیش‌بینی اولیه رای بالایی آورد.

ناصری ادامه می‌دهد: آقای ناطق نوری بعد از آن اتفاق که برای ایشان هم غیرقابل پیش‌بینی بود، تصمیم گرفت در برخی نظرات و آرای سیاسی خود تجدیدنظر کند که انصافا هم در این زمینه خوب عمل کرد.

عضو بنیاد باران در ادامه درباره رفتار اصلاح‌طلبان با هاشمی در سال ۷۸ گفت: در این سال درست است که نگاه به آقای هاشمی نگاه درستی نبود اما اجتناب‌ناپذیر بود. چون جامعه پیروز دوم خرداد، آقای هاشمی را رئیس دولتی می‌دانست که در حوزه توسعه اجتماعی و سیاسی انقباضی عمل کرده بود.

وی گفت: شاید این توقع از مشاوران آقای هاشمی هم وجود داشت که بعد از اتفاقی که در دوم خرداد ۷۶ رخ داده بود این فضا را درک کنند چون در آن فضا طبیعی بود که اقبال به آقای هاشمی کم باشد این مسئله را در انتخابات سال ۸۴ هم دیدیم.