ادامه بلاتکلیفی مربیان پیش دبستانی

به گزارشافکارنیوز،۱۳ خرداد بود که وزیر آموزش و پرورش در حاشیه مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهادت معلم شهید جواد نوروزی در جمع خبرنگاران از برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی در تاریخ ۱۷ مرداد خبر داد. البته فانی این جمله را نیز متذکر شد: در دستورالعمل تدوین شده، ۱۷ مرداد ماه به عنوان تاریخ برگزاری این آزمون تعیین شده است؛ البته ممکن است در جلسه هماهنگی، تاریخ و محتوای آزمون تغییر کند؛ به همین دلیل اجازه دهید تا نهایی شدن موضوع اظهارنظری قطعی نکنم.

اعلام ۱۷ مرداد به عنوان تاریخ برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی موجب شد تا تعداد زیادی از داوطلبان خواستار معرفی منابع آزمون شوند اما آموزش و پرورش تا به این لحظه منابع این آزمون را معرفی نکرده چرا که هنوز موفق به کسب مجوز برگزاری آزمون از سوی دولت نشده‌ است.

در حالیکه در طول این مدت بارها نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند که تا شروع سال تحصیلی فرصتی باقی نمانده است و آموزش و پرورش باید هر چه سریعتر این آزمون را برگزار و اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی برای پذیرفته شدگان کند اما روز گذشته بود که عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش از لغو برگزاری این آزمون در تاریخ ۱۷ مرداد خبر داد و گفت: ‌ مجو برگزاری این آزمون از سوی معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری صادر نشده است. هر زمان که معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری مجوز لازم را به ما بدهد، آموزش و پرورش دو ماه پس از صدور مجوز آمادگی برگزاری آزمون را دارد.

اما دلایلی که باعثشده تا ریاست جمهوری از صدور مجوز استخدامی برای برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی ممانعت کند، چیست؟

قاسم جعفری، ‌سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این پرسش " مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای شرکتی همچنان چشم‌انتظار روشن شدن وضعیت برگزاری آزمون استخدامی در مرداد هستند این در حالی است که آموزش و پرورش هنوز موفق به دریافت مجوز استخدام از سوی هیئت دولت نشده است، ‌ اطلاع دارید که دلایل دولت برای عدم ارائه مجوز استخدام چیست؟ " اظهار داشت: ‌ دولت دلایل مختلفی برای عدم اعطای مجوز استخدام بیان می‌کند.

وی افزود: یکی از دلایل دولت برای عدم ارائه مجوز استخدام این است که بر اساس برنامه توسعه، دولت باید چابک‌سازی داشته باشد یعنی این‌که کوچک شود نه بزرگ اما استخدام این تعداد نیرو در آموزش و پرورش برخلاف این اصل است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: یکی دیگر از دلایل دولت این است که اقدام به مقایسه جمعیت دانش‌آموزی ایران و ترکیه کرده و عنوان می‌کنند، جمعیت دانش‌آموزی ایران مشابه با ترکیه است و این درحالی است که ترکیه با ۶۵۰ هزار نیرو این جمعیت دانش‌آموزی را اداره می‌کند و ایران با حدود یک میلیون ۱۰۰ هزار نیرو.

جعفری یکی دیگر از دلایل دولت برای عدم اعطای مجوز استخدام را کمبود اعتبارات عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش اعلام می‌کند که حدود ۵۷ هزار نفر نیروی مازاد دارد و در کنار آن در مقطع ابتدایی نیز با کمبود نیرو مواجه است. این معضل به دلیل عدم توزیع نامناسب نیروی انسانی انجام شده است که این امر موجب شده در کلان شهرها نیروهایی را داشته باشیم که حقوق گرفته اما کلاس درس ندارند و در مناطق محروم نیز با کمبود معلم مواجه باشیم.

وی ادامه داد: در مجلس مقرر شد تا وزارت آموزش و پرورش و معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری با یکدیگر مذاکره کرده و راه حلی را برای برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی پیدا کنند و خواسته مجلس نیز اجرای قانون است.

در حالیکه یکی از دلایل دولت برای عدم صدور مجوز برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی ونیروهای شرکتی، وجود نیروهای مازاد در آموزش و پرورش اعلام شده است اما نباید از این نکته غافل ماند که لفظ مازاد برای این نیروها شایسته نیست بلکه به دلیل اجرای نظام آموزشی ۶.۳. ۳ بخشی از معلمان در مقطع متوسطه با کسر ساعات موظف مواجه شده‌اند از سوی دیگر آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی با کمبود آموزگار مواجه است که با برگزاری این آزمون می‌توان نیروهای جذب شده را در مقطع ابتدایی به کار برد و مشکل کمبود آموزگار را حل کرد.

به اعتقاد نمایندگان مجلس برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی قانون است و بر این اساس آموزش و پرورش ملزم به برگزاری آن است.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی گفت: برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی قانون مجلس است و آموزش و پرورش ملزم به اجرای این قانون است. اجرای این قانون سالهاست که بر روی زمین مانده است.

وی در پاسخ به این پرسش " آموزش و پرورش اعلام می‌کند برای برگزاری این آزمون هنوز نتوانسته مجوز لازم را از دولت بگیرد " عنوان کرد: ‌ وزیر آموزش و پرورش جزء بدنه دولت است و باید در هیئت دولت با استدلال‌هایی که مطرح می‌کند، ‌دولت را متقاعد به اعطای مجوز برای برگزاری آزمون کند. اگر این آمون برگزار نشود به نوعی تخلف از قانون محسوب می‌شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که دانشگاه فرهنگیان تنها مرکز جذب نیرو برای آموزش و پرورش است و ورودی‌ها به این وزارتخانه باید از میان فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان باشند. به نظر می‌رسد آخرین گروه از نیروها که بدون عبور از دانشگاه فرهنگیان، وارد آموزش و پرورش می‌شوند، ‌ با برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی سامان یابند.

آنطور که محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی برای آموزش و پرورش بارمالی به همراه دارد بنابراین باید مجوز لازم از سوی ریاست جمهوری دریافت شود تا بتوان افرادی را که در این آزمن پذیرفته می‌شوند، ‌استخدام کرد.

وی بیان کرد: در قانون مجلس در این خصوص ذکر شده است برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی برای تعیین اولویت استخدام؛ یعنی آزمون برگزار شود و افرادی که پذیرفته می‌شوند در نوبت و اولویت استخدام آموزش و پرورش قرار بگیرند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش آماده برگزای آزمون مربیان پیش دبستانی است، ‌عنوان کرد: ‌صرف برگزاری آزمون مشکلی را حل نمی‌کند. طبق قانون این آزمون باید برگزار شود اما موضوعی که دارای اهمیت این است افرادی که در این آزمون پذیرفته شوند در اولویت استخدام قرار بگیرند و این موضوع بستگی به این دارد که معاونت سرمایه انسانی ریاست جمهوری چه زمانی مجوز استخدام را صادر کند.

برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی این روزها به پایان مهلت قانونی خود میرسد اما برگزاری این آزمون چشم انتظار صدور مجوز از سوی ریاست جمهوری است تا بالاخره بتوان پس از سالها قانون مصوب مجلس را اجرایی کرد.