معرفی برگزیدگان دوازدهمین جشنواره قلم زرین

به گزارش افکارنیوز، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و مدیرعامل بنیاد سعدی در ارتباط با انجمن قلم گفت: به دلیل مشغولیت‌هایی که داشتم فرصت ارتباط منظم با اعضای انجمن قلم را به دست نیاورده‌ام. البته در فرهنگستان زبان گوشه‌ای از بخش زبان و ادبیات فارسی را به عهده داریم اما مقداری از فعالیت‌هایی که در اینجا صورت می‌گیرد متمایز می‌شود.

وی ادامه داد: از فعالیت‌های انجمن قلم اطلاع دقیقی نداشتم و فقط به اینجا آمدم تا قدردانی خودم را از نویسندگان و اعضای انجمن قلم اعلام کنم.

حدادعادل در ادامه صحبت‌هایش در رابطه با وظیفه‌ای که مسئولان به عهده دارند، توضیح داد: ما وظیفه سنگینی به عنوان مسئول به عهده داریم و برای رفع مشکلات نویسندگان باید کمک کنیم اما همه ما وظیفه‌ای هم نسبت به خدا داریم و اگر خدا موهبتی به ما عنایت کرده که اندیشه‌ای را بیان کنیم باید افق دید ما وسیع‌تر از کیفیت و مقدار جایزه باشد. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن اخبار صهیونیست‌ها و رفتارشان با مردم بی‌پناه غزه به چشم می‌خورد. شصت و چند سال که مردم فلسطین با این مساله روبه‌رو هستند. همچنین در عراق، افغانستان، سوریه هم با همین شرایط مواجهیم و در این بین یک کشور مثل ایران پیدا شده که حرف دل مردم را بیان می‌کند. ما یک انقلاب مستقل داریم و باید ببینم که با این انقلاب چه می‌کنند.

رئیس فرهنگستان زبان در ادامه افزود: همه ما وظیفه داریم چراغ حقیقتی را که امام با رهبری خود روشن کرد، و پس از آن رهبری و خون شهیدان ادامه دهندگان آن بودند روشن‌تر کنیم. هر کسی که قدرت قلمی دارد باید خودش را مسئول بداند و این قدرت را در راه حق و حقیقت استفاده کند. به این نتیجه رسیدم بعد از جنگ تحمیلی ۸ ساله دشمنان متوجه شدند که ریشه اعتقادات را در نسل جوان خشک کنند. از همین جا تهاجم فرهنگی آغاز شد و بعد تازه‌ای به خود گرفت و در تمام زمینه‌ها شاهد تهاجم فرهنگی هستیم.

وی ادامه داد: می‌توانید رمان‌ها را بخوانید و ببینید که با چه تدبیری عقاید طراحی شده عده‌ای را بیان می‌کند. شما باید از حق و حقیقت و مظلومیت دفاع کنید.

حدادعادل با بیان اینکه اهل قلم تنها کارشان از طریق کتاب نیست، افزود: ما در بسیاری از عرصه‌های فرهنگی محتاج اهل قلم هستیم. در سینما فیلمنامه، زمینه اصلی تاثیر نمایش می‌شود. در یک فیلم مستند هم شرایط به همین منوال است هر جایی که قرار است اندیشه‌ای به دیگران منتقل شود ما نیازمند اهالی قلم هستیم. هرچه نویسندگان متعهد تقویت شوند جبهه فرهنگی در تمامی عرصه‌ها تقویت خواهد شد.

وی در رابطه با جایگاه انجمن قلم خاطرنشان کرد: جایگاه این انجمن تشریفاتی نیست و با سلامت و اخلاقی که در ارکان انجمن وجود دارد اعضای آن می‌توانند نوقلمان را از دوره نوجوانی شناسایی کنند و به آموزش و تعلیم آنها همت بگمارند.

رئیس فرهنگستان زبان در پایان صحبت‌های خود گفت: این انجمن می‌تواند انسجام و همبستگی با افراد معتقد به توحید و معنویت را ایجاد کند تا چراغی برای مردمی باشد که احتیاج به راهنمایی دارند.

در ادامه این مراسم سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد خطاب به حضار گفت: توفیقی است که در خدمت دوستانی هستیم که از قبیله قلم هستند، قصدم همراهی و همدلی با اصحاب قلمب بود. روز قلم به پیشنهاد این انجمن در تاریخ فرهنگ تقویمی ما راه پیدا کرد که با مناسبت تیرگان که هم معنا با این اسم است مقارن شد و به این ترتیب این روز پایه‌گذاری شد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در رابطه با جایگاه قلم عنوان کرد قلم نسبتی با تاریخ گذشته، حال و آینده دارد و تاریخ را به انسان‌ها متصل می‌کند. قلم نقطه تاریخی ملت‌هاست و ملت‌ها با این ابزار می‌توانند خودشان را حفظ کنند و فرصت ارتباط فرهنگی و تبادل اطلاعات از طریق قلم میسر می‌شود. قلم نقطه اتصال دانشمندان جوامع با یکدیگر و اتصال آسمان و زمین است و ملکوت و زمین از طریق قلم به یکدیگر متصل می‌شوند.

صالحی افزود: با این نوع نگاه به قلم آخرین معجزه آسمانی کتاب بود و شروع وحی با نعمت الذی بالقلم آغاز شد. خداوند وقتی می‌خواست قسم بخورد نون والقلم و ما یسطرون را به یاد آورد. ما افتخار این را داریم که در مکتبی زندگی می‌کنیم که شهادت در جایگاهی بزرگ در مکتب انبیا دارد اما گفته می‌شود که قلم جایگاهی را پیدا می‌کند که برتر از خون شهیدان است. جامعه‌ای که با قلم مرتبط است و با آن انس دارد، باید اهل قلم در آن جایگاه متعالی‌تر از شرایط کنونی داشته باشند. ما معمولا با این فرصت‌ها و جایگاه‌ها فاصله داریم، نه کرامت اهل قلمان آن طور است که باید باشد و نه فرصت‌های ارتباط و همچنین مطالعه هم در این زمینه کم است.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: امیدواریم که مسئولان شأن اهل قلم را حفظ کنند و فرصت‌ها را برای ارتباط اهل قلم با مخاطبان فراهم کنند. به امید اینکه جامعه اسلامی ما چنان باشد که در افق وحی و معارف قرآنی دیده شده است و شایسته اهل قلم باشد.

در انتهای این مراسم برگزیدگان دوازدهمین جشنواره قلم به این ترتیب اعلام شدند: در بخش داستان کتاب آه باشین نوشته محمدکاظم مزینانی ، در بخش شعر کتاب ضد نوشته فاضل نظری، در بخش نقد و پژوهش ادبی کتاب بررسی تطبیقی عناصر روایی قصه حضرت یوسف در قرآن و سیاوش در شاهنامه نوشته زهرا محمودیان راوینژاد.