گسترش جنگ اسرائیل و غزه به فضای رسانه های اجتماعی

به گزارش افکارنیوز، حماس، گروه ها و کاربران شبکه های اجتماعی و شهروندان دهکده جهانی از جدید ترین حربه و ابزار تهاجم رسانه ای غرب برای مقابله با حملات وحشیانه اسرائیل به مردم فلسطین بهره گرفته و از رسانه های اجتماعی برای فتح اذهان و قلب مردم جهان در برابر کشتار بی رحمانه کودکان غزه در جدید ترین نسل کشی مسلمانان به دست صهیونیست ها استفاده کرده اند..

تهاجم وحشیانه اسرائیل به باریکه غزه و کشتار دهها کودک و زن فلسطینی، گروه ها و فعالان اجتماعی و حقوق بشری را برآن داشت تا با استفاده وسیع و سیستماتیک از سلاح تبلیغاتی نوینی به نام رسانه های اجتماعی، سکوت ملت های آزاده و انسان دوست دنیا را شکسته و توجهات افکار عمومی دنیا را به سوی جنایات انسانی و نسل کشی صهیونیست ها در نوار باریکه غزه جلب نماید.

از ابتدای آغاز خشونت ها نیروی دو طرف اقدام بین به اشتراک گذاشتن ویدیوها در سایت هایی نظیر YouTube کردند، و پست ها و عکس های بسیار زیادی را بر روی فیس بوک، توییتر و دیگر شبکه ها قرار دادند که آغازگر بحثهای بسیار داغی در این فضاها شد. بسیاری از گزارشگران از این رویه تبعیت کردند و به طور فعال در این بحثها شرکت کردند، که باعثشد شبکه های اجتماعی به عنصری مهم در اطلاع رسانی و هم در نقد این درگیری بدل شود.

اما جنگ شبکه های اجتماعی بازیگران زیاد دیگری نیز دارد. برخلاف تمام جنگ های گذشته، درگیری بین غزه و اسرائیل توسط حجم وسیع شرکت کنندگان مجازی که مردم معمولی در سراسر دنیا هستند شناخته شد و مورد توجه قرار گرفت. شهروندان در هر دو سوی درگیری و شهروندان نگران در سرتاسر دنیا اخبار، گزارشات، داستان ها، لینک ها، عکس ها و ویدیوها را به اشتراک گذاشتند و با اینکار از دیدگاه خود پشتیبانی کردند و یا ادعاهای دیگران و جریان های اصلی خبررسانی را رد می کردند.
فراتر از جنگ فیزیکی جنگ مجازی با شدت بالا در قلب و ذهن شهروندان در جریان است. در خود ایران بسیاری از کاربران فیس بوک با قرار دادن مطالبی به انتقاد از خشونت شدید به کارگرفته شده علیه مردم غزه پرداختند. بسیاری نیز به استاندارد چندگانه رسانه¬های خبری بین¬المللی در ارتباط با انعکاس وقایع در دو سوی ماجرا توجه کردند.
در ادامه واکنش چند شهروند ایرانی را در فیس بوک می بینیم


http://www.afkarnews.ir/images/docs/files/000349/nf00349518-1.jpg

واکنش فرد دیگری که به تقلب های احتمالی در فضای رسانه ای اشاره کرده است

http://www.afkarnews.ir/images/docs/files/000349/nf00349518-2.jpg



و یا این فرد که به پوستری که به بحران غزه و جام جهانی پرداخته را به اشتراک گذاشته است.

http://www.afkarnews.ir/images/docs/files/000349/nf00349518-3.jpg

این برای اولین بار است که قدرت تودهی مردم به جریان اصلی رسانهای جهان اینقدر تاثیر گذاشته است. نیویورک تایمز، سی ان ان، گاردین و بسیاری از رسانه های دیگر جهان که در آغاز این تهاجم وحشیانه و ضد بشری ، با رویکرد حمایت کورکورانه از اسرائیل را شروع کرده بودند به دنبال هجمه بالای افکار عمومی جهان و واکنش منفی مخاطبان شبکه های اجتماعی نسبت به تعرضات اسرائیل و حمایت آمریکا و غرب از نسل کشی صهیونیست ها ، رسانه های آمریکایی - غربی با کمی تغییر رویکرد که در اظهار نظر اخیر رئیس جمهور آمریکا نیز قابل لمس است از گزارش غیر واقعی ، سنتی و معمولشان دست برداشته و تحت الشعاع درخواست های عمومی برای انعکاس تصویری واقعی تر از ماجرا قرار گرفتند و در نهایت تصمیم گرفتند به حداقل اقدام رسانه ای علیه جنگ مذبوحانه اسرائیل در غزه تن داده و گزارش ها و نظراتی را که از سوی دو طرف ماجرا تولید می شود را به عنوان عنصر سوم پوشش دهند.