به گزارش افکار ، سعيد اربابي، نماينده مردم ايرانشهر و سرباز در مجلس شوراي اسلامي، با خوب توصيف كردن صنعت خودرو در كشور گفت: بر مبناي شاخص هاي اقتصادي در سال هاي اخير هيچ شكي وجود ندارد كه صنعت خودرو هم در بعد كيفيت و هم در بعد كميت ارتقا يافته است. به عبارت ديگر با مشاهده شرايط شركت هاي خودروساز داخلي و قياس آنها با چند سال گذشته اتفاقات بسيار خوبي حاصل شده است و در بحث كنترل قطعات، كنترل كيفيت توليد و در بحث ممانعت از تبعاتي كه براي جامعه در تصادفات ايجاد كرده كارهاي خوبي انجام شده است و لذا در بحث اقتصادي و تجاري قيمت خودروها بايد افزايش يابد.

وی افزود: از طرفی در سال های اخیر با نوسانات زیادی که در بحثارز در کشور به وجود آمد، باعثشد که اغلب کالاهایی که به نوعی از خارج کشور تامین می شود یا قطعات و مواد اولیه آنها از خارج کشور وارد می شود دچار افزایش قیمت شوند که در این بین صنعت خودرو کشور هم متاثر از همین موضوع بود و افزایش قیمت اجتناب ناپذیر بود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس افزایش قیمت توسط شورای رقابت را ناشی از آنالیز قیمت های شرکت های خودروساز دانست و گفت: شرکت های خودروساز در افزایش قیمت خودروها بی تقصیرند چرا که قیمت نیروی انسانی، مواد اولیه و به طور کلی قیمت تمام شده کالا بالا رفته و از طرفی قطعاتی که از خارج برای تکمیل چرخه تولید نیاز بوده با افزایش قیمت همراه شده که در قیمت تمام شده تاثیر گذار است و این یعنی افزایش قیمت خودروها بر اساس کار کارشناسی اتفاق افتاده و خارج از خواست و تصمیم خودروسازان بوده است.

وی با قابل قبول دانستن قیمت های شورای رقابت گفت: با توجه به آنالیز شرکت های خودروساز که به شورای رقابت ارائه شده و افزایش قیمت های بیمه، مالیات، نیروی انسانی و… که به صورت مستقیم در نرخ قیمت خودرو تاثیر گذار است می توان دریافت که افزایش قیمت خودرو اجتناب ناپذیر است لذا دولت و مجلس باید برای کمک به این صنعت کشور در راستای کاهش قیمت تمام شده کالا تلاش کنند.

نماینده مردم ایرانشهر و سرباز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خودرو به هیچ عنوان جزو کالای لوکس در خانواده های ایرانی محسوب نمی شود خاطر نشان کرد: خودرو به عنوان کالای اساسی در خانواده ایرانی به شمار می آید لذا دولت همانگونه که برای کنترل قیمت کالاهای اساسی نرخ ارز را پائین می آورد برای خودرو نیز باید اینکار را انجام دهد چرا که خودروسازهای داخلی برای تامین مواد اولیه و بعضی از قطعات نیاز مند ارز هستند و دولت برای کنترل بازار و کاهش قیمت باید اینکار را انجام دهد.

وی افزود: مردم به دلیل اینکه دولت از ابتدای شروع به کار خود مرتب شعار کنترل تورم را اعلام می کند در این قضیه حساس شده اند و در کالاهایی که دولت به نوعی در آنها تاثیرگذار است بیشتر دقت می کنند لذا بر روی صنایعی مانند نرخ بلیط شرکت های هواپیمایی، راه آهن و خودروسازی که به نوعی دولت را در آن دخیل می دانند حساسیت بیشتری نشان می دهند و بر همین اساس است که قیمت گذاری این موارد نیز در جامعه بسیار مطرح می شود و فشار ناشی از خواست مردم در این موارد برای مجلس و دولت بسیار بالا می باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید قبول کرد که صنعت را نمی توان به صورت دستوری اداره کرد شاید در کوتاه مدت این کار جواب بدهد ولی قطعا در دراز مدت نتیجه برعکس می شود لذا اگر دولت و مجلس اعتقاد به کمک به جامعه ایران و کنترل و کاهش قیمت دارند باید از طریق راهکارهای خاصی به شرکت های خودروسازی کمک کنند و لذا باید آنالیز قیمت های ارائه شده را به دقت توسط کارشناسان فنی و مالی بررسی کنند و در صورتی که این قیمت های واقعی بودند از اعلام دستوری کاهش قیمت پرهیز شود و اگر کاهش قیمت هم مدنظر باشد باید به صورت تفاهمی با خودروساز صورت پذیرد.

وي عملكرد خودروسازان داخلي در سال هاي اخير را خوب ارزيابي كرد و گفت: بايد قبول كرد كه صنعت خودرو سازي در جهان در بعد كيفيت به سرعت در حركت است و به جاهاي خوبي رسيده است ولي در صنعت خودروسازي داخلي هنوز بر روي كميت محصول كار مي شود و قطعا گذر زمان باعث خواهد شد كه خودروسازان داخلي نيز در مسير افزايش كيفيت گام بردارند البته شركت هاي داخلي در مقايسه با چند سال گذشته هم به لحاظ كيفي و هم به لحاظ كمي رشد بسيار خوبي داشته اند ولي بايد براي رقابت در عرصه جهاني تلاش بيشتري كنند.