کناره‌گیری زودهنگام مرکل از صدراعظمی

به گزارش افکارنیوز، در حالی که انتظارات عمومی این است که مرکل دوره سوم صدر اعظمی خود را به طور کامل پشت سر بگذارد ولی نشریه اشپیگل در گزارشی فاش کرد که احتمال کناره گیری مرکل از قدرت پیش از برگزاری انتخابات سراسری ۲۰۱۷ میلادی وجود دارد.

بر اساس این گزارش اشپیگل این خبر را به نقل از مقام های ارشد کابینه و سیاستمداران آلمانی منتشر کرده است. اگر مرکل از سمت خود استفعا دهد نخستین صدر اعظم آلمان خواهد بود که از سال ۱۹۴۹ میلادی تاکنون دست به چنین اقدامی زده است. جدی ترین گزینه برای جانشینی مرکل اورسولا وون در لین است که هم اکنون وزیر دفاع آلمان به شمار می رود.

مرکل روز پنج شنبه ۶۰ ساله شده و هرمن ون رومپوی رئیس شورای اروپا با پیراهن شماره ۶۰ تیم ملی فوتبال آلمان این مساله را نشان داده است. یک مقام ارشد شبکه تلویزیونی زد دی اف آلمان نیز در کنفرانس خبری اخیر با مرکل تولد وی را تبریک گفت ولی این مساله با حمایت سایر همکاران رسانه ای وی روبرو نشد. ولی این مساله فرصتی را برای مرکل فراهم کرد تا از زحمات اصحاب رسانه های خبری آلمان در این روزها تشکر و قدردانی کند.

در شرایطی که مرکل قدرتمندترین سیاستمدار اروپایی است و با محبوبیت ۷۷ درصدی در آلمان برخوردار است ولی زمزمه هایی از بازنشستگی و کناره گیری وی از قدرت به گوش می رسد.

واقعیت این است که سخنرانی یورگن اوسترهامل مورخ مشهور آلمانی به گمانه زنی ها در بین روزنامه نگاران سیاسی دامن زده است. برخی از روزنامه نگاران بر این باورند که سخنرانی اوسترهامل نشانه دیگری از این مساله است که مرکل میل و رغبت خود نسبت به سیاست داخلی آلمان را از دست داده است.

از آغاز دور سوم صدر اعظمی مرکل وی با تشدید تنش ها در روابط با آمریکا بر سر برنامه جاسوسی واشنگتن ضد برلین روبرو شده است. مرکل همچنین نقش کلیدی و مهمی در مذاکرات مربوط به بحران اوکراین داشته و سفری رسمی نیز به چین انجام داده و تلاش زیادی را برای میانجیگری بین بروکسل و انگلیس انجام داده تا ژان کلود یونکر به عنوان رئیس جدید کمیسیون اروپا انتخاب و معرفی شود.

اما در عرصه سیاست داخلی آلمان؛ مرکل با چالش های جدی در زمینه تعیین حداقل دستمزد، تابعیت دوگانه و کاهش سن بازنشستگی به ۶۳ سال روبرو شده است. گمانه زنی ها در خصوص کناره گیری مرکل از سمت خود که نخستین بار آوریل سال گذشته مطرح شد بار دیگر طی هفته جاری به اوج خود رسیده است.

نشریه اشپیگل ضمن اعلام بی میلی و عدم علاقه مرکل برای ادامه فعالیت به عنوان صدر اعظم آلمان این گمانه زنی را مطرح کرده است که وی به دنبال دستیابی به ریاست شورای اروپا یا پستی عالی رتبه در سازمان ملل است.