پیشنهاد جدید گازی ایران به ترکمنستان

به گزارشافکارنیوز،در طول یکسال گذشته تاکنون تجارت گاز ایران و ترکمنستان پس از فراز و فرودهای مختلفی که حتی منجر به کاهش شدید صادرات گاز ترکمنستان به ایران در زمستان سال ۹۲ شد، به یک ثبات نسبی دست یافته اند.

براساس توافق تهران – عشق آباد و ساخت دو پایانه و خطوط لوله امکان واردات روزانه تا سقف ۴۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان به ایران وجود دارد.

آمارهای ارائه شده توسط شرکت ملی گاز ایران نشان می دهد که سال گذشته ۵.۳ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از ترکمنستان وارد کرده که نسبت به سال ۹۱ حجم واردات نزدیک به ۸۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

با این وجود جمهوری اسلامی ایران بار دیگر آمادگی خود را برای ترانزیت و انتقال گاز ترکمنستان به کشورهای مختلف همسایه همچون ترکیه، هند و حاشیه جنوبی خلیج فارس اعلام کرد.

رضا الماسی با اشاره به ایجاد زیرساخت های متعدد همچون ۳۳ هزار کیلومتر شبکه فشار قوی انتقال گاز و فعالیت ۶۹ تاسیسات تقویت فشار در شبکه گاز ایران، گفت: ایران آمادگی ترانزیت و انتقال گاز ترکمنستان به کشورهای مختلف را دارد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با اعلام اینکه با توجه به موقعیت طلایی جغرافیایی ایران امکام ترانزیت و انتقال گاز ترکمنستان به کشورهایی همچون هند، پاکستان، عراق و حتی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس وجود دارد، تصریح کرد: علاوه بر این حتی امکان تبدیل گاز ترکمنستان به LNG وجود دارد.

این مقام مسئول همچنین با یادآوری اینکه اگر ترکمنستان بخواهد گاز خود را به ترکیه منتقل کند باید از مسیر آب‌های عمیق دریای خزر، کشورهای جمهوری آذربایجان و گرجستان عبور دهد، اظهار داشت: این در حالی است که از مسیر شبکه گاز ایران می‌تواند مستقیم گاز خود را به ترکیه منتقل کند.

الماسی مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران اردیبهشت ماه سالجاری هم در جمع خبرنگاران از ایجاد زیر ساخت‌های شبکه انتقال گاز در شمال و شمال شرق کشور خبر داده و اعلام کرده بود: ایران حتی زیرساخت‌های واردات ۸۰ تا ۹۰ میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان را هم در اختیار دارد.

در طول چند سال گذشته تاکنون ایران با بهره برداری از خط لوله شمال و شمالشرق به طول تقریبی یکهزار و ۲۴ کیلومتری و خط لوله سوم سراسری به طول یکهزار و ۲۷۰ کیلومتری و اخیر طرح ذخیره سازی گاز در شوریجه خراسان طرح های مختلفی را به منظور کاهش وابستگی به گاز ترکمنستان عملیاتی کرده است.

با این وجود سیاست جمهوری اسلامی ایران افزایش سهم خود در تجارت جهانی گاز با خرید و فروش گاز طبیعی به کشورهای مختلف جهان است و از این رو واردات گاز از ترکمنستان در دستور کار قرار گرفته است.