پیشنهادی برای سانسور حرفه‌ای به صداوسیما

به گزارش افکارنیوز، حسین فردرو که تجربه کارگردانی پوشش مسابقات فوتبال جام‌جهانی را برای صداوسیما داشته است گفت: به هر حال کارگردانان مسابقات جهانی و ملی ملزم هستند تا مطابق مقررات در مسابقات جهانی عمل کنند و این مسئله به هیچ عنوان سلیقه‌ای نیست؛ چرا که قطعا استانداردی که تمام دنیا و همچنین فدراسیون‌های جهانی برای پوشش تصویری مسابقات اعمال می‌کنند، قطعا سالم است وهیچ سوءاستفاده‌ای در آن‌ها نیست. به عنوان یک کارگردان می‌خواهم برای رفع مشکل سانسور غیرحرفه‌ای مربوط به مسابقات جهانی به صداوسیما یک راه حل تکنیکی پیشنهاد بدهم و آن هم این است که برای پوشش مسابقات جهانی و ملی بهتر است از دو دوربین در فضا استفاده شود.

او توضیح داد: صداوسیما نباید در پوشش مسابقاتی که برای مردم اهمیت جهانی دارند، با اقدامات ناخواسته زحمات خود را بر باد بدهد. به نظرم بهتر است برای اینگونه مسابقات یک دوربین فینال و همچنین یک دوربین معمولی دیگر که با سلیقه رادیو و تلویزیون کشور مربوطه مطابقت داشته باشد، در محل بازی قرار بگیرد؛ چرا که حداقل این اقدام ارزشمند است و مردم را عصبانی نمی‌کند؛ به عنوان مثال بینندگان برای سانسورهایی که در بازی اخیر والیبال اعمال شد خیلی معترض بودند. به نظرم نشان دادن تصاویر غیرمربوط در شرایط حساس که بیننده تمام تمرکزش به بازی و حواشی آن است، توهین به شعور مردم است.

فردرو در عین حال بیان کرد: مردم ما می‌گویند ایران، ‌ ایرانِ ۱۰ سال پیش نیست و ما در حال حاضر در حوزه والیبال در رده چهارم دنیا قرار داریم؛ ضمن اینکه تمام مسابقات جام جهانی با کیفیت اچ‌دی از تلویزیون پخش شد پس با این اوصاف که به شأن و شخصیت مردم احترام گذاشتیم، سانسورهای غیرحرفه‌ای شایسته صداوسیما نیست و به نظرم این روال بچگانه مشکلات عجیبی را در پیشرفت حوزه ورزشی ما پدیده می‌آورد.

کارگردان سابق برنامه «مناظره» در ادامه با تاکید براینکه در پوشش مسابقات جهانی باید عدالت رعایت شود، خاطرنشان کرد: من به عنوان کارگردانی که دو بار تجربه‌ی پوشش مسابقات جام‌جهانی را برای تلویزیون ایران داشته‌ام، همیشه سعی کردم عدالت را رعایت کنم؛ چرا که این اتفاق در هر جای دنیا می‌افتد؛ در عین حال ما باید به این نکته توجه کنیم که با چه نوع دیدی پای بازی‌های جهانی وملی می‌نشینیم؟ همان‌طور که حضرت امام خمینی(ره) درخصوص پخش بازی‌ها و پوشش آنها از سوی صداوسیما فرمودند که باید «نگاه پاکی داشته باشیم»؛ این در حالی است که ما خودمان مردم را حساس‌تر می‌کنیم و اگر این روال در صداوسیما ادامه داشته باشد، صدا‌و‌سیما اعتبارش را از دست می‌دهد و بهتر است در این خصوص با کارشناسان بحثو بررسی کنیم.

وی اضافه کرد: ما خودمان را منزوی می‌کنیم و در مقابل، دیگران را متهم می‌کنیم که استانداردهای ما را قبول ندارند در حالی که باید عدالت رعایت شود. اگر رویکرد سانسورهای غیرحرفه‌ای از سوی صدا‌و‌سیما ادامه داشته باشد تمام زحمات و خستگی‌ها به تن خود صداوسیما می‌ماند؛ به ویژه اگر ایران در بازی‌های جهانی ببازد که مردم بیشتر معترض می‌شوند. همان‌طور که طبق موازین دینی ما نمی‌توانیم فرد با حجاب را بی‌حجاب جلوه دهیم، در مقابل فرد بی‌حجاب را هم نمی‌شود با حجاب نشان داد.

این کارگردان سپس به ساخت فیلم سینمایی «دسیسه» اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال زمانی که سال ۱۳۶۲ فیلم سینمایی «دسیسه» را ساختم، آن زمان پیش از ساخت فیلم از حضرت امام خمینی درخصوص نشان دادن خانم‌های بی‌حجاب اجازه گرفتم که در نهایت ایشان فرمودند به نحوی که تصاویر از روبه‌رو نباشد اشکالی ندارد، از آن به بعد این فیلم چندین بار هم از تلویزیون پخش شد و هیچ مشکلی نداشت.

فردرو در پایان گفتوگوی خود با ابراز امیدواری نسبت به اینکه هرچه زودتر مشکل سانسور غیرحرفهای تلویزیون حل شود، خاطرنشان کرد: ما گاهی خودمان از خودمان یکسری جریانات به وجود میآوریم که مشکلاتی ایجاد میشود. ما باید قبول کنیم که ارتباط با دین خیلی ساده است.در هرحال امیدوارم این مشکل با رفع یکسری اشکالات و همچنین مشورت با کارشناسان این حوزه به زودی حل شود.