رقابت۵۰ نامزد ریاست جمهوری در عراق

به گزارش افکارنیوز، با پایان اعلام مهلت ثبت نام نامزدهای ریاست‌جمهوری در عراق، شمار این نامزدها ۵۰ نفر اعلام شد.

این روزنامه دولتی عراق نوشت: ۵۰ عراقی از گروه‌های سیاسی مختلف، برای تصدی ریاست‌جمهوری در عراق با یکدیگر رقابت خواهند داشت هرچند که عرفا باید این پست به ائتلاف کردستانی و به طور مشخص حزب اتحادیه میهنی داده شود.

به نظر می‌رسد کردها که طی دو دوره متوالی جلال طالبانی را در این پست داشته‌اند، اکنون در سایه عدم تمایل او برای نامزدی مجدد، بر سر انتخاب نامزدی که مورد توافق تمام کردها باشد، با مشکل مواجه هستند.

یکی از نامزدهای این پست «مهدی الحافظ» رئیس نشست‌های پارلمان جدید پیش از انتخاب هیئت رئیسه است که در ۱۷ جولای جاری برای تصدی ریاست‌جمهوری در عراق اعلام آمادگی کرد.

نامزدی یک زن برای ریاست‌جمهوری

نامزد دیگر، «حنان الفتلاوی» از ائتلاف دولت قانون است که یکشنبه گذشته مدارک ثبت نام خود را ارائه داد.

پست ریاست جمهوری عراق بر اساس یک توافق عرفا به کردها تعلق می‌گیرد در مقابل ریاست پارلمان به سنی‌ها و نخست‌وزیری به شیعیان. اما این امر به قانون اساسی عراق مستند نیست.



«اسامه النجیفی» نامزد معاونت ریاست جمهوری

از سوی دیگر «القدس العربی» نوشت که ائتلاف سنی «متحدون» عراق نیز «اسامه النجیفی» را نامزد معاونت ریاست‌جمهوری اعلام کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، ائتلاف «نیروهای عراقی» که ائتلاف پارلمانی اهل تسنن عراق شامل ائتلاف‌های «متحدون»، «دیالی هویتنا»،» الوفاء للانبار»، «العربیه» و برخی گروه‌های سیاسی مستقل سنی است، امروز نشستی را ترتیب خواهند داد تا طی آن نام نجیفی را به طور رسمی برای تصدی این پست اعلام کنند.

خالد المفرجی نماینده ائتلاف متحدون با اعلام این خبر گفت که گروههای سیاسی نیز با این نامزدی موافقت میکنند زیرا وی به واسطه ریاستش بر پارلمان عراق در دوره قبل از تجربه زیادی برخوردار است.