چه کسانی از حذف نام بلوچستان استقبال را کردند؟!

به گزارشافکارنیوز، ماجرا از آنجا آغاز شد که تعداد محدودی اداره رسمی و چند اداره خصوصی فرعی همانند، اسناد اداری بیمه سلامت ایرانیان شهرستان نیکشهر و چابهار، بیمه تأمین اجتماعی، صندوق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، اداره آب و فاضلاب روستایی، سایت اداره‌کل شیلات و پارک علم و فناوری در سربرگ‌های خود به جای استفاده از نام " سیستان و بلوچستان " به صورت اختصار فقط از واژه " سیستان " استفاده کردند و با غفلت نام " بلوچستان " را حذف کردند.

پس از این غفلت غیرقابل دفاع برخی از نمایندگان و تعدادی از فعالین سیاسی و مذهبی منطقه بلوچستان به این اقدام اعتراض کردند.


در این زمینه حتی پشنگ ریگی، نماینده مردم خاش طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور از وی درخواست کرد با مسببان این اتفاق حساسیت برانگیز برخورد کند.

در بخشی از نامه این نماینده مجلس به حسن روحانی آمده است: " متاسفانه شاهدیم که برخی از دستگاه‌ها خواسته یا ناخواسته در مکاتبات اداری نام بلوچستان را حذف کرده که این موضوع موجبات نارضایتی را به دنبال داشته؛ از این رو با عنایت به وضعیت و شرایط حساس منطقه و استان و به جهت رفع کدورت‌ها و نا ملایمات و ایجاد همدلی پایدار در منطقه و با تدبیر راسخ عنایت فرموده با صدور اوامر لازم نسبت به همبستگی بیش از پیش و حفظ هویت قوم بلوچ و بلوچستانی که ریشه در اصل و نسبت ایران اسلامی داشته اقدام و با افراد و دستگاه خاطی به جهت جلوگیری از ناملایمات احتمالی آنی برخورد قانونی به عمل آید. "


از سوی دیگر امام جمعه ایرانشهر با هشدار به افرادی که با اقداماتی از قبیل ارسال پیامک و برخی تحرکات دیگر و حتی در سربرگ‌ها و مهرهای رسمی، سعی در تفکیک نام سیستان و بلوچستان از یکدیگر دارند؛ گفت: اینگونه افراد بدانند که ما مقابل هرگونه تفرقه خواهیم ایستاد.

حجت‌الاسلام حسین طاووسی افزود: اگر حذف نام بلوچستان از برخی سربرگ‌های ادارات به دلیل سهل انگاری و اشتباه صورت گرفته؛ این امر باید به سرعت اصلاح شود.

وی بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان با نام سیستانی و بلوچستانی زیبنده است و خود نام استان نشان از وحدت و اتحاد دارد.

در همین حال پس از رسانه‌ای شدن این اعتراضات علی‌اصغر جمشیدنژاد، معاون سیاسی استاندار به صورت فوری به مسئله ورود می‌کند و خواستار تصحیح سربرگ‌ها می‌شود.

جمشیدنژاد با اشاره به اینکه برخی بدون غرض دچار این اشتباه می‌شوند؛ گفت: در بیان کلامی گاه این مسأله ناخواسته ایجاد می‌شود که برای جلوگیری از تفرقه‌های قومیتی نباید روی آن حساس شد؛ اما در کلیه اسناد و مکاتبات اداری ذکر نام کامل استان سیستان و بلوچستان الزامی است.

وی ادامه داد: چندی پیش توسط یکی از معاونت‌های استانداری، بخشنامه‌ای مبنی بر رعایت این مهم به تمامی ادارات و ارگان‌ها ارسال شده است.

جمشیدنژاد افزود: مسئولین باید در جریان باشند تا ضمن رعایت و دقت لازم، این مسائل موجب نارضایتی مردم بلوچ نشده و ناخواسته با غفلت از این مسأله به وحدت استان لطمه نزنند.

در نهایت پس از چند هفته اطلاع‌رسانی و اعتراض نمایندگان بلوچ، این اشتباه در سربرگ ادرات مذکور اصلاح می‌شود. اما رصد چند هفته اخیر این اتفاقات نشان می‌دهد که جریانات و گروه‌های خاص بیشترین استقبال را از چنین اتفاقی داشته‌اند و عبرت‌های جالب توجه‌ای در این ماجرا وجود دارد.

*درخواست کمک از رسانه‌های ضدانقلاب


یک جریان مشکوک رسانه‌ای فعال در فضای مجازی سیستان و بلوچستان که مدعی برقراری ارتباط رسانه‌ای با برخی شخصیت‌های مذهبی و سیاسی در زاهدان است؛ ابتدا با انتشار نامه‌ای در فضای مجازی از رسانه‌های ضد انقلاب برای کمک به بازنشر اخبار حذف نام بلوچستان از سربرگ چند اداره فرعی درخواست کمک می‌کند.

مدیر این جریان رسانه‌ای در این نامه قابل تأمل به صورت مشخص از " بی بی سی فارسی، دویچه وله فارسی، العربیه فارسی، فرانس ۲۴ فارسی، رادیو فردا و رادیو زمانه " درخواست می‌کند که به این موضوع به صورت ویژه بپردازند.

در این نامه به صورت تلویحی به ظرفیت حساسیت برانگیز ماجرا اشاره می‌شود و بیان می‌شود که ارزش رسانه‌ای این خبر به اندازه اعدام ۱۶ تن از تررویست‌های وابسته به گروه‌های تکفیری، پس از شهادت ۱۴ مرزبانان در سال گذشته در مرز سراوان است.

لازم به ذکر است در آن مقطع پس از اعدام این تروریست‌ها رسانه‌های زنجیره‌ای ضدانقلاب تلاش ویژه‌ای را برای القای ضدحقوق بشری بودن اعدام تروریست‌ها انجام دادند.


*شبکه العربیه به صورت کامل پای کار می‌آید

با گرم شدن فضای افکار عمومی پس از اعتراض نمایندگان و به کار رفتن برخی ادبیات‌های غیرلازم توسط معترضان در فضای رسانه‌ای درباره حذف نام بلوچستان، شبکه " العربیه " به صورت ویژه به این ماجرا ورود می‌کند و به اصلی‌ترین رسانه پشتیبانی کننده این اتفاق در خارج از کشور تبدیل می‌شود. العربیه طبق استراتژی ثابت رسانه‌ای خود تلاش می‌کند این بار نیز این ماجرا را به حوزه مسائل مذهبی و تقابل شیعه و سنی در ایران ربط دهد.

سایت فارسی العربیه همچنین در گزارشی با بزرگ‌نمایی تلاش می‌کند که حذف نام بلوچستان را یک طراحی امنیتی جلوه بدهد. این شبکه نزدیک به دستگاه امینتی آل سعود، پا را از اصول حرفه‌ای فراتر می‌گذارد و در این باره حتی دست به انتشار مطالب کذب نیز می‌زند.

العربیه به نقل از منابع محلی بلوچستان که هویتشان مشخص نیست؛ مدعی می‌شود که بیش از شش ماه است که نام بلوچستان از سربرگ‌های ادارات دولتی و خصوصی و حتی در رسیدهای خودپردازها حذف شده است. این در حالی است که این حذف اشتباه تنها توسط چند اداره فرعی اتفاق افتاده است.


*تروریست‌های جیش العدل هم ورود می‌کنند!

گروهک تروریستی " جیش العدل " که در کارنامه خود کشتار مردم عادی و بی‌گناه شیعه و سنی را به ثبت رسانده؛ با صدور بیانیه‌ای اعلام می‌کند که در کنار کسانی که نسبت به حذف نام " بلوچستان " اعتراض کنند؛ خواهد ایستاد. این گروه تکفیری که اخیراً برای همکاری با داعش اعلام آمادگی کرده؛ در ادامه از مردم سیستان و بلوچستان می‌خواهد که در اعتراض به این اقدام دست به اعتصاب عمومی بزنند.

جیش‌العدل که فضای روانی را به ظن خود آماده می‌بیند حتی در این باره تهدید به خرابکاری ضدامنیتی در جنوب شرق را نیز تلویحاً مطرح می‌کند.


*سوءاستفاده همکاران مشترک سرویس‌های اطلاعاتی غربی و احمد شهید

حزب خارج‌نشین " مردم بلوچستان " که در گذشته چندین بار ارتباط و همکاری اعضای آنها با سرویس‌های اطلاعاتی غربی با هدف تجزیه‌طلبی در جنوب شرق افشا شده؛ با صدور بیانیه‌ای به استقبال حذف نام بلوچستان از چند سربرگ اداری می‌رود.

اعضای حزب تجزیه‌طلب " مردم بلوچستان " که به تأیید " احمد شهید "، وی را درباره گزارش‌های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی کمک می‌کنند؛ این بار نیز تلاش دارند قبل از این اتفاق به سندسازی حقوق بشری دست بزنند.

در این بیانیه حذف نام بلوچستان از چند سربرگ را تجزیه بلوچستان و حذف این واژه از جغرافیای جمهوری اسلامی عنوان می‌کنند.

در بخشی از این بیانیه قابل تأمل آمده است: " حزب مردم بلوچستان که برای دستیابی حاکمیت ملی مردم بلوچستان مبارزه می‌کند، تکه تکه و پاره کردن سرزمین مادری و تاریخی بلوچستان و حذف نام بلوچستان از اسناد و مدارک اداری را در مسیر ادامه سیاست‌های قبحانه و مخرب همیشگی حکومتی و به مثابه قتل عام ملی مردم بلوچ توسط رژیم جمهوری اسلامی به شمار می‌آورد و با شدت آنرا، محکوم می‌نماید. "

از سوی دیگر " رضا حسین‌بر " از چهره‌های فعال ضدانقلاب و رئیس جریان سکولارهای سبز در لندن و از اعضای ویژه پروژه اطلاعاتی " دولت در تبعید " در فتنه ۸۸ در سایت صهیونیستی " ایران گلوبال " می‌نویسد: " ما به اطلاعاتی دست پیدا کرده‌ایم که جمهوری اسلامی در نظر دارد بدون سر و صدا، هویت بلوچی بخشی از ایران را از بین ببرد و سپس نام‌های آذربایجان، کردستان، و مناطق دیگر را نیز حذف کند. این یک برنامه دراز مدت است و هدف آن مخدوش کردن تاریخ و جغرافیای سرتاسر ایران و ایجاد بحران هویت ملی است. حذف نام بلوچستان از کلیه اسناد و مدارک دولتی و غیردولتی به طور منظم و سیستماتیک در حال انجام؛ انگار بلوچستان از ایران جدا شده است و یا این که خود رژیم تصمیم گرفته که آن را از نقشه، تاریخ، فرهنگ و سربرگ‌های ادرات به کلی حذف کند. "

وی در ادامه مطلب اغراق‌آمیز خود می‌افزاید: در قبض‌های آب، برق، گاز و بانک‌ها کلمه بلوچستان حذف شده و فقط نام سیستان دیده می‌شود.


* اما عبرتی که باید دیده شود

حذف نام بلوچستان از سربرگ چند اداره فرعی قطعاً اشتباهی قابل تأمل بود که هیچ فرد دلسوزی آن را تأیید نمی‌کند؛ ولی هیاهو رسانه‌ای درباره آن سبب سوءاستفاده‌هایی در خارج از کشور نیز شده است. این اتفاق می‌توانست با پیگیری غیررسانه‌ای برخی نمایندگان استان نیز به نتیجه مطلوب برسد؛ ولی رسانه‌ای شدن و به کار بردن برخی ادبیات‌های قومی و مذهبی حساسیت‌برانگیز توسط برخی معترضین سبب سوءاستفاده دشمنان قسم خورده وحدت در سیستان و بلوچستان و جمهوری اسلامی شد. شاید مهمترین عبرت در این ماجرا این بود که تکیه صرف بر هویت قومی و دفاع از آن بدون آن که ذیل مجموعه ایرانی بودن و وحدت اقوام و مذاهب تعریف شود؛ همواره می‌تواند دستمایه سوءاستفاده دشمنان قرار گیرد.