تمدید مذاکرات نشانه شکست اوباما است

به گزارش افکارنیوز، اعلام خبر تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران، ‌به‌ همراه کاهش تحریم‌های نفتی و پتروشیمی علیه این کشور با انتقادات گسترده‌ای رو‌به‌رو شده است.

«میخائیل ماکوفسکی» مدیر عامل موسسه صهیونیستی امور امنیت ملی مدعی شده است که تمدید توافق موقت با ایران و تعهد به آزادسازی۸/۲میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران، نشان‌دهنده شکست اوباما در دنبال کردن راهکار دیپلماتیک و ضعیف نمودن اهرم‌ تحریم و تهدید به حمله نظامی علیه ایران است. وی معتقد است عملکرد اوباما با کاهش فشارها بر ایران، آمریکا را از هدف اصلی آن دور می‌کند. ماکوفسکی مدعی شده است که هم‌اکنون کنگره باید وارد عمل گشته و با افزایش تحریم‌ها علیه ایران از یک سوی و کمک به تقویت توانمندی نظامی رژیم صهیونیستی از سوی دیگر، ایران را تحت فشار قرار داده و نفوذ آمریکا را در جریان مذاکرات بالا ببرد.

واشنگتن پست اشاره کرده است که بسیاری دیگر از تحلیل‌گران نیز با این رویکرد موافقند. «الیوت آبرامز» مشاور سابق امنیت ملی اوباما نیز معتقد است که در زمان حساس کنونی کنگره باید وارد عمل شده و با افزایش تحریم‌ها علیه ایران، زمینه را برای دستیابی به توافق مطلوب در ۴ ماه آتی فراهم کند.

«گری سامور» نماینده سابق اوباما در امور کنترل تسلیحات کشتار جمعی نیز منافع اقتصادی که هم‌اکنون ایران از آن بهره‌مند شده است را بیشتر از آن‌چیزی می‌داند که در توافق موقت مورد پذیرش واقع شده بود. وی مدعی شده است که شرایط اقتصادی ایران علی‌رغم وجود مشکلات، روند بهبود خود را آغاز کرد است و انزوای دیپلماتیک ایران شکسته است.

سامور مدعیست که تمدید مدت زمان مذاکرات نشان‌دهنده شکاف عمیقی است که در میان طرفین مذاکره در موضوعات اساسی، نظیر تعداد سانتریفیوژهای ایران وجود دارد. اگر تعداد سانتریفیوژهای ایران در حد فعلی باقی بماند، مدت زمان گریز هسته‌ای ایران صرفا چند ماه خواهد بود. مقامات ایران نشان داده‌اند که حاضر نیستند توانمندی غنی‌سازی خود را محدود کنند و این نکته قابل قبول نیست. در صورت پافشاری ایران بر حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای خود و حفظ برنامه هسته‌ای خود در سطح صنعتی، راهکار دیپلماتیک توان بالقوه خود را برای حل مشکل از دست می‌دهد.

وی از سران گروه ۵ + ۱ خواسته است که درهای ایران را به روی تجارت بین‌الملل همچنان بسته نگاه داشته و از اعمال کامل تحریم‌های موجود اطمینان حاصل نمایند.

این مهم که دو تن از مشاوران سابق رئیس جمهور هم‌اکنون عملکرد وی را در مواجهه با ایران زیر سوال برده و در کنار سایر منتقدین می‌ایستند، جای تامل دارد. کاخ سفید کسانی را که خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شده‌اند «دلالان جنگ» خوانده است. با این حال اوباما با متهم کردن منتقدان کاری از پیش نمی‌برد و باید سعی کند این نکته را درک نماید که عدم افزایش فشار بر ایران احتمال توافق را کمتر می‌کند.

بنظر می‌رسد اوباما به آنچه تحلیلگران، مشاوران سابق وی، سران عرب و ومقامات رژیم صهیونیستی می‌گویند توجهی ندارد. در دوران ریاست جمهوری اوباما بارها مشاهده شده‌است که اوباما در شرایط سخت مقاومت نمی‌کند.

تنها امیدی که باقی مانده است اینست که با به قدرت رسیدن اکثریت جمهوری خواهان در سنا و افزایش تحریمها علیه ایران، توام با تهدیداتی که تلآویو علیه ایران اعمال خواهد کرد، بتوانیم جلو ایران را بگیریم.