به گزارش ایران دیپلماتیک، این روزنامه آلمانی نوشت: رجیب طیب اردوغاون گفت: دولت جدید ترکیه تغییرات را در قانون اساسی در چارچوب مشورت و رایزنی با سایر احزاب و گروه ها صورت خواهد داد. اگر چه حزب عدالت و توسعه نتوانست دو سوم لازم را برای انجام اصلاحات در قانون اساسی به دست آورد اما وی در رسیدن به هدفش شکست نخورده است. در این مرحله اردوغان تلاش خواهد کرد موافقت سایر احزاب و نمایندگان مستقل را در راه رسیدن به هدفش جلب نماید.


Basler Zeitung افزود: قانون اساسی فعلی ترکیه در سال ۱۹۸۲ و بدنبال کودتای نظامیان تدوین گردید. اگر چه همه گروه ها اعتقاد دارند برای همواره کردن مسیر جهت عضویت در اتحادیه اروپا به قانون اساسی جدید، مدرن و دمکراتیک نیاز است اما تا کنون این گروه ها نتوانستند بر روی متن واحدی توافق نمایند. هیات ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا(OSCE) گزارش نسبتا خوبی از روند برگزاری انتخابات در ترکیه منتشر نموده است. OSCE برگزاری انتخابات را بسیار منظم توصیف نموده و آن را نشانگر کثرت گرایی موجود در ترکیه دانسته است. این سازمان ضعف های این انتخابات را نقض در آزادی بیان و پوشش خبری و مشروط کردن احزاب به کسب ده درصد رای برای ورود به پارلمان دانسته است.


این روزنامه نوشت: روسای کمیسیون و شورای اروپا در پیام تبریک خود به اردوغان اظهار نمودند نتیجه این انتخابات راهها را برای تقویت بیشتر نهادهای دمکراتیک در ترکیه و ادامه روند مدرنیزاسیون این کشور بر اساس ارزش ها و استانداردهای اروپایی فراهم کرده است. پیشرفت در این زمینه نیروی جدیدی به مذاکرات افزوده و سران EU قصد دارند اردوغان را برای مذاکره و گفتگو در خصوص سازش احتمالی در تاریخ مورد توافق به بروکسل دعوت نمایند. آلمان ها همچنان در خصوص روند تحولات در ترکیه با تردید نگاه می کنند. برلین خواهان حرکت به سوی دمکراسی و احترام بیشتر به حقوق بشر و حقوق اقلیت و مذاهب در ترکیه است. اردوغان در سخنرانی خود در جشن پیروزی حزبش ضمن اشاره به ناآرامی های سیاسی در گذشته در ترکیه و با تاکید بر پیشرفت های دمکراتیک در سالیان اخیر گفت: ترکیه ای که توسط گروه محدود گانگستری رهبری می شد مربوط به گذشته است.


وی از زمان رسیدن به قدرت در سال ۲۰۰۲، با انجام اصلاحات اقتصادی توانست رشد اقتصادی قابل توجهی را برای کشورش بدست آورد. سال گذشته، اقتصاد ترکیه نُه درصد رشد داشته و فقط در بین اعضای G۲۰، چین بیشتر از این کشور رشد اقتصادی داشته است. قطعا این امر به ترکیه وزن، اعتبار و جایگاه جدیدی نسبت به دور اول انتخاب اردوغان داده و ناتو و EU می توانند علیرغم بروز نا آرامی ها در کشورهای خاورمیانه بر روی متحد ترک خود حساب ویژه ای باز نمایند.


حال باید منتظر شد و دید که اصلاحات دمکراتیک و پیشرفت های اقتصادی ترکیه چقدر می تواند بر برلین و پاریس برای همراهی با آنکارا برای عضویت کامل در EU موثر باشد اما آنچه مسلم است اردوغان با محکمی قدم در راهی گذاشته است که دورنمای این امر مثبت است.