دلایل متعدد دکتر احمدی نژاد برای تجلیل از کوروش

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور طی سخنانی در گفت و گوی تلویزیونی از طریق شبکه خبر که در آستانه سفر به نیویورک جهت شرکت در مجموعه عمومی سازمان ملل بود در خصوص بحثهدفمند کردن یارانه‌ها گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها گسترده‌ترین طرح اقتصادی است که در کشور اجرا می‌شود و همه حوزه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و معنای این تاثیر منفی بودن نیست بلکه فرصتی را برای همه حوزه‌های اقتصادی ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: باز کردن گره‌ها از پیش پای مردم برای حرکت سریعتر و شفاف سازی اقتصادی از دستاوردهای هدفمند کردن یارانه‌ها خواهد بود.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به روند طی شده برای تصویب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار داشت: مقدمات هدفمند کردن یارانه‌ها از ماه‌ها و حتی سال‌ها قبل شروع شده است و الان در بخش‌های گوناگون همچون صنعت، حمل و نقل، کشاورزی، خدمات و سایر بخش‌های گوناگون اقتصادی بسته‌های را تهیه کرده‌ایم.
به گزارش افکاربه نقل از فارس، احمدی نژاد با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم با بخش‌های گوناگون جهت اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها انجام شده است، گفت: یک بخش از کار این طرح به پشتیبانی از خانواده‌ها برمی‌گردد که کار عظیمی است. ۷ دهک از جامعه ۷۵ میلیونی ایرانی در گام اول تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند و در گام‌های بعدی همه کسانی که مایل هستند باید از آن استفاده کنند.
وی همکاری مردم در بحثهدفمند کردن یارانه‌ها را خوب توصیف و خاطرنشان کرد: الان اطلاعاتی را از وضعیت اقتصادی خانوارها برای برنامه ریزی‌های آینده در اختیار داریم که هرگز اینگونه نبوده و معمولا برای برنامه ریزی‌ها اقتصادی این اطلاعات وجود نداشته است.
رئیس جمهور با بیان اینکه ۶۵ میلیون نفر در گام اول برای هدفمند کردن یارانه‌ها ثبت نام کرده‌اند تصریح کرد: تا الان ۵۶ الی ۵۷ میلیون نفر شماره حساب باز کرده‌اند.
احمدی نژاد تاکید کرد: همراهی بخش صنعت باید گفت اصحاب صنعت، انجمن‌ها و اصناف همراهی خوبی داشته‌اند و یکی از اتفاقات خوب این همراهی تثبیت شرایط بازار بوده است چرا که در گذشته با کوچکترین تغییر و تحولی نوسانات شدیدی در بازار و مناسبات اقتصادی را شاهد بودیم. اما الان از آنجا مردم به بخش‌های گوناگون اقتصادی همراهی می‌کنند نوسانی نیست و اگر هم نوساناتی وجود دارد به نفع مردم است و این در حالی است که برخی‌ها نگران بودند با طرح بحثهدفمند کردن یارانه‌ها شاهد نوسانات زیادی باشیم اما این گونه نشد.
وی گفت: مردم می‌دانند اگر در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها همراهی کنند تبعات منفی نخواهیم داشت.
رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در حوزه حامل‌های انرژی یا کالاهای اساسی شاهد تورم خواهیم بود بنابراین سیاست‌های ضد تورمی شما در این حوزه‌ها چیست، اظهار داشت: در این قسمت یک تغییر قیمتی داریم که تبعاتی دارد و یک افزایش قیمت را در انرژی را خواهیم داشت که این نیز طبیعی می‌باشد و این در حالی منفی است که هم دولت جبران نکند و هم مردم همراهی نکنند. در حالی که هم دولت طبق برنامه ریزی‌های انجام داده افزایش قیمت را جبران می‌کند و مردم نیز همراهی خواهند کرد.
احمدی نژاد در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه اگر در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها فضا، فضای بی‌اعتمادی باشد مشکل پیدا می‌شود، ابراز داشت: متن مردم و بخش‌های گوناگون اقتصاد اهمیت این طرح را به خوبی لمس کرده و همراهی کرده‌اند البته رسانه‌ ملی نیز در اطلاع رسانی و روشنگری خوب کار کرده است.
وی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه‌های مختلف اقتصادی گفت: در تمام بخش‌ها تکلیف معلوم است یعنی اگر قیمت بنزین بالا برود مشخص شده که قیمت سیمان و آهن چقدر افزایش پیدا می‌کند.
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود از دیگر تمهیدات دولت ذخیره سازی کالاهای اساسی را برشمرد و یادآور شد: دولت کالاهای اساسی را از جمله مواد غذایی و شوینده‌ها را به انداز کافی جهت تنظیم بازار ذخیره می‌کند و علاوه بر این نیز به کمک اصناف برنامه‌های نظارتی را داریم که اگر جایی مشکلی باشد دولت با آن برخورد می‌کند.
احمدی نژاد تاکید کرد: از دیگر تمهیدات بحثاجرای اصل ۴۹ می‌باشد که این اصل دولت را مکلف کرده با تمام ثروت‌های ناشی از کار خلاف همچون احتکار، ربا، تقلب و … برخورد کند. بنابراین به محض اینکه بخش نهایی هدفمند کردن یارانه‌ها آغاز شود این اصل نیز شروع می‌شود و اگر افرادی بخواهند در گوشه‌‌ای از بازار آسیبی را وارد کنند با آن برخورد قاطع می‌کنند.
وی افزود: یکی از عوامل مشکل ساز در برنامه‌های اقتصادی کشور همیشه همین گروهی بوده‌اند که منابع بادآورده در اختیار دارند بنابراین هر گاه می‌خواسته یک تحولی در اقتصاد انجام شود اینها وارد شده و مشکلی درست می‌کردند. همان‌هایی که چند سال پیش در مسکن دیدید و هر چند سال در مسکن این کار را بی‌جهت بدون اینکه قیمت کارگر یا مصالح بالا رفته باشد قیمت مسکن را بالا می‌بردند که برای این بخش نیز دولت برنامه ریزی کرده که اگر کسی بخواهد مشکل ایجاد کند دولت با آن قاطعانه برخورد خواهد کرد.
رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه در بخشی از نقاط کشور شاهد افزایش برق بودیم بنابراین برخی‌ها می‌گویند این مقدمه‌ای برای هدفمند سازی یارانه‌ها است و زمانی که این طرح اجرای کامل شود افزایش قیمت‌ها از این بیشتر خواهد بود، گفت: این اشتباه است، البته زمانی که مسئول برق در این خصوص صحبت کرد طوری صحبت کرد که این اشتباه در ذهن تقویت شد در حالی که این گونه نیست.
احمدی نژاد ادامه داد: از قبل قانونی داریم " کسانی که بیشتر مصرف می‌کنند پله‌کانی جریمه می‌شوند " الان کولر‌های برقی با قیمت ارزان وارد بازار می‌شود و برخی‌ها دقت نمی‌کنند چرا که کولری‌ که ارزان است کیفیت آن پایین و مصرف برق آن بالا است و امسال نیز تابستان گرم بود و آنها ۳ یا ۴ کولر گازی استفاده کردند.
وی افزود: در قبض‌ها عددی نوشته‌ شده قیمت بدون یارانه یعنی اگر گاز، گازوئیل و سوختی که به نیروگاه می‌رود اگر به قیمت روز حساب شود آن قیمت نهایی است. در حالی که ما به آنجا نمی‌خواهیم برسیم و کار را در چند مرحله انجام می‌دهیم و هنوز به آن قسمت نرسیده‌ایم.
رئیس جمهور با اعلام اینکه وزیر نیرو مسئول رسیدگی به افزایش قیمت برق در برخی از نقاط کشور شده است، یادآور شد: هر شهری یک شرکت توزیع برق دارد که ممکن است در آن اشتباهی صورت گرفته باشد. بنابراین وزیر نیرو مامور شده تا این اشکالات را برطرف کند و این افزایش قیمت ربطی به هدفمند کردن یارانه‌ها ندارد.
احمدی نژاد در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه تاریخ دقیق اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها چه زمانی است تصریح کرد: این طرح شروع شده است و برای مثال منابعی در اختیار جهاد کشاورزی برای تقویت این بخش قرار گرفته و صنعت نیز اینگونه است بنابراین یکسری کارها از قبل آغاز شده ولی یک بخش آن پشتیبانی از خانواده‌ها است و آن زمانی می‌باشد که تغییر قیمت می‌دهیم.
وی افزود: تغییر قیمت طوری تنظیم شده که همراهی مردم را داشته باشد. در مهر ماه بخشی به حساب‌ها واریز می‌شود و هر لحظه هر بخشی مثل بنزین یا غیره آماده شد این را اجرا می‌کنیم. منتهی اینکه چرا روز دقیق اجرای نهایی را اعلام نمی‌کنیم این است که وقتی می‌گوییم قرار است از فردا مثلا قیمت بنزین افزایش پیدا کند مردم در صف‌های طولانی می‌ایستند و ممکن است عده‌ای بخواهند به خاطر ارزان بودن آن ذخیره کنند که این نیز مشکلات دیگری دارد.
رئیس جمهور گفت: در گذشته داشتیم وقتی که اقدامات از قبل اعلام می‌شده بعضی مشکلات به وجود می‌آمد و این برای مردم خطر است به همین خاطر برای مردم مدیریت شده منتهی پمپ‌ بنزین‌ها کارتی می‌شود تا افراد با کارت بانکی خود بتوانند هزینه آن را بپردازند و همان کارت بانکی را ما شارز می‌کنیم تا اگر زمانی افزایش قیمت بود از این طریق جبران شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه هرچه در جهت عدالت حرکت کنیم رشد بالاتر می‌رود، تصریح کرد: زمانی بار اقتصادی روی دوش افراد خاصی است که توانشان محدود است، اما اتفاق بزرگ زمانی می‌افتد که از همه استعدادها استفاده شود و دولت نیز همه منابع خود، منابع بانکی و غیره را در سراسر کشور توزیع کرده است. این به معنی فرصت دادن به همه استعدادها است، در برنامه پنجم اگر تمرکز اقتصادی صورت گرفته و عملیاتی شود حتماً رشد بالای ۸ درصد را تجربه خواهیم کرد.
احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه ۴ تا ۵ پله جایگاه اقتصادی ایران رشد خواهد کرد، در خصوص عدم نگرانی ایران از تحریم‌ها که در رسانه‌ها از قول وی تأکید شده است، اظهار داشت: دولت آمریکا ۳۱ سال با ایران رابطه اقتصادی ندارد و به دنبال وادار کردن سایر دولت‌ها است تا با ایران همکاری نکنند. اروپا نیز حدود ۲۳ میلیارد دلار در جمع صادرات و واردات با ما معادلات دارند. گردش اقتصادی ما بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان در داخل است که این معادلات بخش کمکی از آن با غرب است. ۲ فرصت بسیار خوب داریم که خود را بسازیم و دیگر این که برای مراوردات کشورها را جایگزین کنیم، حتی در بین خود اروپایی‌ها شرکت هایی گفته‌اند رسماً نمی‌توانیم با ایران کار کنیم ولی تحریم را دور می‌زنیم.
وی ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری در بخش صنعت نفت و گاز چند برابر شده و ۷۰ درصد نیاز را خودمان تولید می‌کنیم و اگر یک گام دیگر برداریم به ۱۰۰ درصد تولید می‌رسیم.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: قطعنامه اخیر هم نشان ضعف آنان است. چند قطعنامه صادر کردند اما دیدند ایران مثل شیری است که نشسته و آنان مانند موشی در گوشه افتاده اند. عمده سروصداهای آنان جنگ روانی و تبلیغاتی است. مقداری که آنان کنترل می‌کنند در برابر آنچه آنان نمی‌توانند کنترل کنند به اندازه یک نقطه است.
احمدی‌نژاد افزود: این اقدامات کوچک آسیبی به اقتصاد ما نمی‌زند و البته فرصتی است برای پیشرفت ایران، صادرات غیر نفتی ما در این چند ماه افزایش هم یافته است. آنان فکر می‌کردند که ایران دچار بحران می‌شود و این جنگ روانی ایران را به مشکل می‌اندازد که این‌طور نشد.
وی ادامه داد: ایران سال گذشته ۶ درصد رشد سرمایه‌گذاری خارجی داشته و هرکس وارد بورس و صنایع و… ایران شود سود می‌کند.
رئیس جمهور با اشاره به بی‌تأثیر بودن تحریم علیه ایران بیان داشت: امروز دنیا به دنبال اقتصاد باز و آزاد است آنان چگونه می‌خواهند تحریم را اجرا کنند در حالی که همه دنیا به دنبال جذب مشتری برای تولیدات خود هستند.
احمدی‌نژاد در خصوص تأثیر این تحریم‌ها بر مواضع هسته‌ای ایران گفت: ایران همیشه خواستار گفت‌وگو بوده است ولی مذاکره‌ای که در چارچوب قانون باشد. همیشه آماده بوده و خلاف قانون نبوده است. باز هم دارند آماده می‌کنند که گفت‌وگو کنیم، روند کار هسته‌ای ما تاثیری از این تحریم‌ها نمی‌پذیرد.
وی گفت: آژانس تحت فشار است و وقتی گزارش تهیه می‌کنند نمی‌دانند به کدام بند استناد کنند و نمی‌گویند طبق کدام ماده و دیگر اینکه سند هم ندارند و می‌گویند راجع‌به چیزهایی که ایران گفته انحراف نداشه است اما راجع‌به آنچه اظهارنداشته حرف داریم. ما می‌گوییم ما اظهار نشده چیزی نداریم و آنان می‌گویند " نه ایران اظهار نشده دارد، گزارش را بدهد تا برویم بررسی کنیم ".
مجری برنامه در خصوص دیدارها و سخنرانی‌های رئیس جمهور در نیویورک پرسید که وی اظهار داشت: روزی خبرنگار یک رسانه آمریکایی گفت در مصاحبه با مقامات سایر کشورها برنامه‌ریزی می‌کنیم و جتی روی کلمات فکر می کنیم و آنها از رسانه می‌ترسند ولی وقتی با شما مصاحبه می‌کنیم ما می‌ترسیم گفتم چون ما حرف حق می‌زنیم و هرچه تفکر می‌کنم همان را می‌گوییم از زمان امام هم همان حرف‌ها را می‌زدیم الان هم همان‌ها را تأکید می‌کنیم.
احمدی‌نژاد با اشاره به رونمایی از منشور کوروش در ایران ادامه داد: ۲ هزار و چند صد سال قبل در همین عراق حکومتی دیکتاتور که مردم را آزار می‌داد، بر عده ای که پیروان حضرت موسی(ع) بودند وجود داشت. در ایران حکومت ماد به فساد کشیده شده و یکی از نوادگان آنان حکومت فاسد را کنار گذاشته و حکومت مردمی برپایه عدالت برپا کرد. مردم بابل تقاضای کمک و عدالت کردند و کوروش بابل را فتح می‌کند و مردم را از دست آن جبار نجات می‌دهد و خون هم از دماغ کسی نمی‌آید. پس از آن ایشان منشوری صادر می‌کند.
«من اجازه نمی‌دهم زیردستان من آداب و رسوم دیگران را تحقیر کنند. سلطنت خود را بر هیچ ملتی تحمیل نمی‌کنم و اگر نپذیرفتند جنگ نمی‌کنم. تا روزی که پادشاه ایران هستم اجازه ظلم به کسی نمی‌دهم با ظالم برخورد می‌کنم و حق مظلوم را می‌گیرم. هر کس حق دارد هر جایی سکونت کند و هر شغلی را انتخاب کند. هر کسی مسئول اعمال خود است و نمی‌شود هیچ‌کس دیگری را به جای آن مجازات کرد. تا روزی که به یاری مردا حکومت می‌کنم نمی‌گذارم زن یا مردی را به عنوان غلام و کنیز بفروشند و رسم بردگی باید برداشته شود» این بخشی از منشور کوروش بود که توسط احمدی‌نژاد قرائت شد.
وی ادامه داد: وقتی از کوروش تجلیل می‌شود ملی‌گرایی نیست، کار مثبت کرده و باید گفته شود و ما افتخار می‌کنیم که ایرانی است. تأیید نظام شاهنشاهی هم نیست؛ قاچار و پهلوی آبروی ایران را بردند. باز معنایش این نیست که در حکومت کوروش خلاف نشده است مانند ایران که می‌خواهد عدالت و معنویت را پیاده کند اما ممکن است تخلف هم بشود.
رئیس جمهور بیان داشت: کسی در این مملکت قیام کرده و پیروز شده و می‌گوید ظلم، تجاوز و برده‌داری ممنوع که این بسیار ارزشمند است. او مردم عراق را نجات می‌دهد البته بدون خون‌ریزی و بعد فرمان سراسری می‌دهد. حالا به هزاره سوم می‌آئیم که ده سال اخیر را دهه صلح اعلام کرده که حکومتی به نام آمریکا و در کنارش انگلیس می‌گویند که دیکتاتوری عراق را در برگرفته و می‌خواهیم آزادی به آن بدهیم؛ اما دیدیم که چه بر سر آن آمد.
احمدی‌نژاد گفت: دنیا به گفته کارشناسان دو مدیریت دارد؛ یکی آمریکایی که شکست خورد و امتحان خود را پس داده است و حال می‌پرسند مدیریت ایرانی چگونه است؛ که ما می‌گوییم نمونه‌ای از آن این منشور و ارزش‌های والای اسلامی است.
وی بیان داشت: ایران اگر بنا باشد در مدیریت دنیا مشارکت کند همه را به این مشارکت فرا می‌خواند و نمی‌گذارد ظلمی صورت بگیرد. ارزش‌های نهفته در فرهنگ ایران را باید گسترش دهیم حالا این با فرهنگ انتظار هم آمیخته شود بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه منشور کوروش را در گذشته به انگلیس فروخته بودند، خاطرنشان کرد: دولت ایران گفت اصل این منشور مال ایران است، رئیس موزه لندن نیز منشور را آورد و تحویل داد. چهار ماه هم ماندن آن در ایران تمدید شد که ملت ایران بیایند ببینند.
گذشته هویت ملتها است و همه به دنبال این هویتها هستند.