محمد حسين رنجبران حدود نه سال خبرنگاري حوزه سياسي واحد مركزي خبر را در سالهاي حساس مجالس ششم و هفتم و دولتهاي هشتم، نهم و دهم برعهده داشته است و ازمجموعه گزارشهايش، سلسله گفتگوهاي سياسي اتاق شيشهاي با چهره ها و سليقههاي مختلف سياسي را كه در بخش خبري بيستوسي توليد كرده است بيشتر مي پسندد.

به گزارش فارس، وی همچنین از سال ۸۷ تا ۸۹ گویندگی بخش خبری ۲۲ شبکه سه سیما، از سال ۸۵ تا ۸۸ عضویت در کمیته رسانه مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری و مدیرکلی روابط عمومی وزارت رفاه وتامین اجتماعی را در سال ۸۹ درکارنامه کاری خود دارد؛ رنجبران هم اکنون علاوه بر اجرای " دیروز امروز فردا " مدیریت روابط عمومی معاونت آموزش و پژوهش رسانه ملی را نیز بر عهده دارد و در مقطع کارشناسی ارشد ژورنالیسم رادیو و تلویزیونی دانشکده صداو سیما ادامه تحصیل می دهد.

* برنامه ۹۰، حاصل عملکرد حرفه‌ای فردوسی پور و سیاستگذاری رسانه ملی است

محمد حسین رنجبران مجری " دیروز امروز فردا " در گفت‌‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، تعریف و تبیین چارچوبی حرفه‌ای برای این برنامه را لازمه تبدیل شدن‌ان به نود سیاسی - اجتماعی دانست و گفت: خوشبختانه در حوزه ورزش تا حدودی ظرفیت های نقد پذیری و پاسخگویی ایجاد شده است و به شرایط مطلوب نزدیک شده‌ایم و برغم انتقاداتی که برخی‌ها به برنامه نود می‌کنند و بعضی از آنها هم درست است، باید قبول کنیم رسیدن به این تجربه موفق، حاصل عملکرد حرفه‌ای این برنامه و آقای عادل فردوسی پور و البته سیاستگذاری و هزینه‌ای است که رسانه ملی دراین حوزه انجام داده است.

* تغییرات موثر شکلی و محتوایی در برنامه " دیروز امروز فردا "

رنجبران از تغییرات موثر شکلی و محتوایی در برنامه " دیروز امروز فردا " در آینده ای نزدیک خبرداد و گفت: قصد داریم با ایجاد این تغییرات به سمت چارچوبی حرفه‌ای تر دراین برنامه حرکت و برنامه‌هایی نقادانه و چالشی‌تر به مخاطبان ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه دکتر دارابی معاون سیما از زمانی که سری جدید این برنامه آغاز شد همواره برطراحی چارچوبی حرفه‌ای، علمی و جذاب برای آن تاکید کرده است، تصریح کرد: آقای دارابی در مسیر اجرایی کردن این ضرورت اتاق فکر برنامه را راه اندازی کرد، کارارزشمند، هوشیارانه و علمی که ایشان در خیلی از برنامه‌های مهم سیما انجام داده است و البته کم کم جا می‌افتد و ثمراتش هم در آینده بیشتر مشخص خواهد شد.

* نقدناپذیری مسئولان موجب دلسردی مردم می‌شود

مجری " دیروز امروز فردا " پاسخگویی و نقدپذیری همه نهادهای دولتی و عمومی را در ایجاد یک فضای زنده و تاثیر گذار رسانه‌ای و در مسیر شفافیت بیشتر برای مردم بسیار موثر دانست و با انتقاد از آنچه عدم نقدپذیری مسئولان خواند، گفت: مردم انتظار دارند مسئولان منتخب خود را نقدپذیرتر ببینند و وقتی شاهد واکنش های تند برخی از آنان به یک نقد ساده هستند، دلسرد می‌شوند و البته به گونه‌ای دیگر به این برخی می‌نگرند.

* نقد درست و منصفانه و با صبر و متانت، هنر است

رنجبران با بیان اینکه درست و منصفانه نقد کردن و با صبر و متانت و نه با تمسخر و به شوخی نقد را شنیدن، هنر است، افزود: این هنر را باید همه مسئولان داشته باشند همین دوهفته پیش بود که حضرت آقا در مرقد مطهر امام راحل فرمودند " همه مسئولان طراز اول کشور این را از امام شنیده بودند که بایستی آماده باشیم اگر چنانچه از ما عیب گرفتند نگوییم ما بالاتر از آنیم که عیب داشته باشیم، بالاتر از آنیم که به ما انتقادی وارد باشد، خود امام هم همین جور بودند " چرا مقام معظم رهبری دراین مقطع حساس این موضوع را بعنوان یکی از ویژگی های مهم مکتب امام خمینی(ره) تبیین می کنند؟! مسئولان نباید دراین باره تامل کنند؟

وی با اشاره به مناظره نمایندگان دولت، مجلس و قوه قضائیه در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی در " دیروز امروز فردا " تصریح کرد: متاسفانه برخی شخصیت های سیاسی کشور واکنش شدیدی به این برنامه نشان دادند که نیازی به گفتن ندارد و هنوز موضع گیری آنها در آرشیو خبرگزاری ها، روزنامه‌ها و حتی آرشیو خبر صداوسیما موجود است و می‌توان با بررسی ادبیات این اظهار نظرها دریافت که چه فشاری به رسانه ملی وارد شده است!.

* مگر می‌شود فشارهای سیاسیون نقدناپذیر بر کیفیت برنامه‌تاثیر نگذارد

رنجبران تصریح کرد: مگر می‌شود چنین فشارهایی بر کیفیت برنامه تاثیر نگذارد!؟ و این می‌شود مصداق دیگری از نقد ناپذیری و آثار آن.

وی به سختی انتخاب مهمانان برنامه های چالشی همچون برنامه نخست مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: در همین برنامه برای اینکه سه نماینده از دولت، مجلس و قوه قضائیه را جوری انتخاب کنیم تا کنار هم بنشینند نفسمان گرفت!، چون وقتی مثلا دو نفر هماهنگ می‌شد نفر سوم می‌گفت حاضر نیست در کنار یکی از آن دونفر بنیشیند و این مساله و امتناع از حضور اگر اشتباه نکنم تقریبا سه بار ترکیب ما راتغییرداد، من نمی‌فهمم این یعنی چه که من کنار فلانی نمی نشینم!؟.

مجری " دیروز امروز فردا " در پاسخ به منتقدان این برنامه که می‌گویند برنامه باید چالشی تر و مناظره‌های داغ داشته باشد گفت: این انتقاد وارد است که برنامه باید چاشی تراز این باشد اما باید به مقتضیات زمانی کشور و شرایط موجود هم توجه داشت یک زمانی فضای کشور به گونه‌ای است که مناظره داغ و برنامه سراسر چالشی را می پذیرد یک زمانی هم اینطور نیست.

* حضور و اجرای صریح یامین‌پور بر جذابیت " دیروز امروز فردا " افزود

رنجبران با اشاره به شرایط پس از انتخابات ۸۸ که سری اول این برنامه آغاز شد، گفت: در آن زمان، نیاز به گفتگوهایی خاص برای تبیین فضای موجود و شرایط فتنه داشتیم و برای همین فضای بازی برای گفتگوهای برنامه درنظر گرفته شد و دو مناظره داغ هم از آن فضا درآمد و انصافا حضور و اجرای صریح و روان آقای یامین پور هم در آن سری از برنامه به جذابیت و بیننده آن اضافه کرد البته این را که به خود آقا وحید هم گفتم که اجرای صریح و روان ایشان خالی از عیب نبود و موضع گیری هایش برخی اوقات خیلی اثر منفی می‌گذاشت چیزی که درفضای حرفه‌ای رسانه پذیرفته شده نیست.

وی با بیان اینکه شرایط رسانه‌ای کشور بویژه پس از آغاز هدفمندی یارانه ها تغییر کرده است، گفت: همان‌گونه که ریاست محترم رسانه ملی بران تاکید ورزیدند هم اکنون رویکرد اصلی رسانه ملی دور کردن جامعه از حواشی و پرداختن به متن زندگی مردم و نیازهای واقعی آنان است و ما برای اجرای هرچه بهتر این رویکرد نیازبه تزریق آرامش بخشی به جامعه داریم و این قطعا فضای چالشی را دربرنامه ها تحت تاثیر قرار می‌دهد اما ما درهمین فضا هم سعی می کنیم با رعایت مصالح عمومی به وظایف حرفه‌ای خود عمل کنیم.

* خط قرمزها غیرقابل قبول اما قابل درک است

رنجبران برخی خط قرمزها را غیرقابل قبول اما قابل درک دانست و اظهار داشت: شرایط و ملاحظات برخاسته از مصالح عمومی برای من و هرفرد رسانه ای دیگری قابل درک است اما معتقدم می شود دایره این ملاحظات را کوچکتر و فضای تعاملی بهتری را برقرار کرد و قطعا منافع چنین فضایی بیشتر از زیان های ان خواهد بود درعین حال که برقرای آن هم انعطاف و اخلاق مداری بیشتری را می طلبد.

مجری " دیروز امروز فردا " مدیریت کلان رسانه ملی را درفضای کنونی کشور مسئولیتی بسیار سنگین و پر مخاطره توصیف و تصریح کرد: من نمی‌گویم به عملکرد صداو سیما هیچ‌گونه نقدی وارد نیست چرا که فقط دیکته ننوشته است که غلط ندارد اما مطلوب آن است تا نقدهای خودمان را با واقعیات و فضای موجود کشور محک بزنیم و ببینیم که آیا واقع بینانه هست یا خیر.

* هیچ‌کس یامین‌پور را کنار نگذاشت؛ خودش نیامد

وی درپاسخ به سئوالی درباره علت عدم استفاده از وحید یامین پور در اجرای " دیروز امروز فردا "، گفت: بسیاری از مردم در این هفت ماه این سئوال را از من پرسیده‌اند که چرا آقای یامین‌پور از برنامه کنار گذاشته شده است و من هم همان طور که به همه این دوستان و بزرگواران گفتم اینجا هم می گویم، هیچ‌کس آقای یامین پور را کنار نگذاشته و حتی مانعی برای حضور او در سری جدید برنامه ایجاد نکرده است بلکه برغم اصراری که مسئولان سازمان داشتند و برنامه ریزی هم که برای حضور او شده بود خودش به یکباره در برنامه حاضر نشد.

رنجبران با اشاره به جلسات هماهنگی پیش از برنامه که آقای یامین‌پور هم در آنها حضور داشت، افزود: براساس برنامه تنظیمی همین جلسات قرار شد نخستین برنامه سری جدید پنج شنبه ۱۸ آذر با حضور نمایندگان سه نسل دانشجویی و با اجرای آقای یامین پور روی آنتن برود و هفته بعد از این یعنی ۲۵ آذر نوبت اجرای بنده بود اما آقای یامین پور به یکباره ابتدا به صورت تلویحی عصر چهارشنبه ۱۷ اذر و به صراحت صبح پنج شنبه ۱۸ آذر گفت که من نمی‌ایم و هرچقدر هم که با او صحبت شد قبول نکرد خود من شاید سه بار با او صحبت کردم.

مجری " دیروز امروز فردا " با بیان اینکه تا آنجا که من می‌دانم مشکلی میان سازمان و آقای یامین‌پور وجود ندارد گفت: اتفاقا اسفند ۸۹ و در همایش مجریان سازمان که به ابتکار آقای دکتر دارابی برگزار شد از آقای یامین پور هم دعوت شده بود و اوایل اردیبهشت که تلفنی باهم صحبت کردیم می‌گفت می‌خواهد برنامه‌ای را به صورت مشترک با آقای فرزاد حسنی داشته باشد و من هم برایش آرزوی توفیق کردم و همواره هم امیدوارم در هرزمینه ای که فعالیت می کند چه رسانه‌ای و چه سیاسی موفق باشد.

رنجبران در پایان این بخش از گفتگویش از راهنمایی های مهندس ضرغامی، حمایت‌ها و راهنمایی های دکتر دارابی، هم فکری و دلگرمی های آقای پور محمدی مدیریت شبکه سه و تلاش‌ها و رفاقت ها و کمک های آقایان شریعت پناهی مدیر گروه اجتماعی شبکه و علی زاهدی تهیه کننده ارزشی این برنامه تشکر و قدردانی کرد.

خبرنگار سابق واحد مرکزی خبر از آغاز فعالیت‌ا‌ش در رسانه ملی هم اینگونه می‌گوید: در آن زمان تمایل زیادی داشتم که خبرنگاری را از حوزه اجتماعی آغاز کنم اما با توجه به شرایطی که در آن زمان در واحد مرکز خبر وجود داشت در حوزه سیاسی کارم را شروع کردم و در حساس ترین روزهای کاری مجلس ششم خبرنگار پارلمانی واحد مرکزی خبر شدم.

وی بااشاره به فضای مجلس ششم افزود: با یکدست شدن مجلس و دولت در سال ۷۸ جریان دوم خرداد قدرت بسیاری برای خود متصور بود و آن زمانی که من وارد مجلس شدم یعنی سال سوم مجلس ششم به وضوح احساس مستی در قدرت را در رفتار اکثریت آنها مشاهده می‌کردم.

* توسعه سیاسی و آزادی بیان برای خود دوم‌خرداد در حد شعار باقی‌ماند

رنجبران با بیان اینکه شعار توسعه سیاسی و آزادی بیان در دوره دوم خرداد گرچه آثار حداقلی مثبتی در جامعه گذاشت اما برای خود جریان دوم خرداد فقط درحد شعار باقی ماند، تصریح کرد: قطعا بر رفتار رسانه‌ای همه دولت‌ها و مجالس نقدهایی وارد است اما به جرات و با توجه به آنچه در دوران دوم خرداد در مجلس و دولت دیده ام باید بگویم آنهایی که ادعای دفاع از آزادی بیان و رسانه های آزاد را داشتند خود دچار دیکتاتوری در این عرصه شدند.

*هدایت هدفمند خبرنگاران دوم خردادی از سوی مشارکت، مجاهدین و کارگزاران

مجری " دیروز امروز فردا " به هدایت دقیق خبرنگاران همسو با جریان دوم خرداد از سوی عناصر اصلی جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین و حزب کارگزاران اشاره کرد و گفت: هیچ یک از خبرنگاران عضو این جریان حق نداشتند خارج از چارچوب تعیین شده دوم خرداد حرکت کنند و حتی سئوالات و رویکردی که قرار بود در هرروز پیگیری کنند از روز قبل یا مدت‌ها قبل طراحی و به آنها دیکته می شد.

وی برخورد تند و حذفی جریان دوم خرداد با خبرنگاران متخلف خود را نمادی دیگر از دیکتاتوری آنها توصیف و تصریح کرد: این جریان همچنین با همراهی حلقه خاصی از خبرنگاران خود آنچنان فضای کار را برای خبرنگاران دیگر رسانه ها تنگ کرده بود که هر لحظه احساس می کردی تحت نظر هستی و برای فعالیت حداقلی هم مشکل داشتی.

* مجلس‌ششمی‌ها با برخواستن یکی‌دو نفر در مجلس نظرشان عوض می‌شد

مجری " دیروز امروز فردا " با اشاره به دولتی بودن مجلس ششم و تصمیم های اکثرا سیاسی این مجلس گفت: آن موقع رای گیری مجلس الکترونیک نبود و با قیام و قعود انجام می‌شد و برای همین همه چیز مشخص بود مثلا اگر ریاست جلسه با بهزاد نبوی یا محمدرضا خاتمی بود و آنها بلند می شدند اکثریت بلند می شد و اگر هم بلند نمی‌شدند قطعا مصوبه ای تصویب نمی‌شد مگر برخی موارد بسیار نادر وضع همین طور بود، حتی جلساتی را هم که کروبی رییس آن بود همه بیشتر به نفر منتهی الیه سمت راست کروبی یعنی نعیمی پور عضو ارشد مشارکت نگاه می‌کردند و بنا بر حالت نشستن یا برخاستن او رای می دادند.

وی افزود: یادم نمی رود که دکتر حسن سبحانی نماینده مردم دامغان که بیشتر یک چهره علمی ودانشگاهی در عرصه اقتصاد داشت برخی اوقات آنقدر تذکر ایین نامه‌ای و اخطار قانون اساسی می داد که مثلا فلان تصمیم علمی و کارشناسی نیست که خسته می‌شد و صدایش می‌گرفت اما هیچ کس توجه نمی کرد.

رنجبران به خاطره خود با بهزاد نبوی دراین زمینه اشاره می کند و ادامه می‌دهد: یکبار که با بهزاد نبوی صحبت و خیلی محترمانه و در همان عنفوان جوانی‌ام برخی کارهایشان را نقد می‌کردم، گفتم: حالا همه سیاسی و بد و ضد شما! چرا به صحبت‌های علمی این بنده خدا آقای سبحانی گوش نمی‌کنید برای شماها که یکسره دم از شنیدن سخن مخالفان می زنید خوب نیست؛ گفت: " او آدم خوبیه اما درکار اجرایی نبوده و مسائل را درک نمی کند! "

* ماجرای سیلی مجلس ششمی‌‌ها به یکدیگر

خبرنگار سابق واحد مرکزی خبر در پاسخ به این سئوال که مجلس ششمی‌ها می‌گویند نقد پذیرترین نمایندگان مجلس بوده‌اند، نظر شما دراین باره چیست، گفت: من سئوال شما را با این خاطره مستند پاسخ می دهم، سرقضیه تحقیق و تفحص از پتروپارس اعلمی نماینده تبریز و عضو فراکسیون اکثریت ششم تذکر آیین نامه‌ای خطاب به بهزاد نبوی رییس جلسه داد که چرا آقای عظیمی رییس کمیسیون انرژی مدارک لازم را به ما به عنوان هیات تحقیق و تفحص نمی‌دهد و آخر سر هم نقد درست اعلمی را نبوی به قول خودمان پیچاند اما یادم نمی اید که اعلمی زمانی که میکروفن خاموش شد خطاب به نبوی چه گفت که اقایان ناراحت شدند.

وی افزود: البته این آخر کار نبود بعد از نشستن اعلمی دیدم، عظیمی هم که از اعضای برجسته جبهه مشارکت بود دارد به سمت او می‌رود دیدم عصبانی است اول تصمیم گرفتم به فیلم بردارم بگویم آماده شود تا تصویر آنها را بگیرد اما پیش خودم گفتم نهایت یک بحثو داد و بیداد است که در مجلس ششم عادی است و برای همین صرفنظر کردم اما ای کاش به فیلم بردار می‌گفتم؛ یکدفعه دیدیم صدای پس گردنی عظیمی به اعلمی کل صحن رو گرفت و بعدش هم درگیری و بزن بزن. البته آقایون سریع اون‌ها رو بردند توی راهرو تا ما نتوانیم فیلم بگیریم؛ این یک نمونه از نقدی پذیری آنها از درون خودشون بود که به یاد دارم حالا خودتون قضاوت کنید.

* غرور موجب سلب اعتماد مردم به مجلس ششمی‌ها شد

رنجبران با بیان اینکه غرور موجب سلب اعتماد مردم به مجلس ششمی‌ها شد، گفت: روز آخر مجلس ششم با نمایندگان مصاحبه می‌کردم و یکی از سئوالاتم این بود که توصیه شون رو به مجلس هفتمی ها بگویند مرعشی کارگزارانی خیلی قشنگ جواب داد: " غرور آفت مرده، مجلس ششمی‌ها به این آفت دچار شدند امیدوارم هفتمی ها به اون دچار نشوند.

" مجری " دیروز امروز فردا " با بیان اینکه جریان تندروی مجلس ششم حتی به رییس منتخب خودشان که او را ریش سفید اصلاحات می‌گفتند رحم نمی‌کرد، افزود: چند بار شاهد بودم مسیح علی‌نژاد که الان در آن سوی مرزها عنصر ضد انقلاب شده و سنگ مهدی کروبی را می‌کوبد با سئوالاتی که همین آقایان مشارکتی و مجاهدینی و کارگزارانی می‌دادند به سمت کروبی می‌رفت تا هر طور شده او را درجمع ضایع کند یا اینکه چیزی از زبان او بکشد که یا تنش بدنبال داشته باشد یا دست آخر خود کروبی آن را تکذیب کند.

* علی‌نژاد در جمع خبرنگاران و نمایندگان، کروبی به را سخره می‌گرفت

وی ادامه داد: حتی برخی اوقات همین خانم در جمع خبرنگاران و نماینده‌ها کروبی را مسخره می‌کرد و به استهزا می‌کشید و اعوان و انصارش هم برایش هورا می کشیدند.

رنجبران به پروژه همین جریان برای سید محمد خاتمی هم اشاره کرد و گفت: آن روزها که شیرین عبادی جایزه صلح نوبل گرفته بود، اگر یادتان باشد خاتمی چیزی نمی‌گفت و اطرافیانش خیلی ناراحت بودند که مثلا چرا خاتمی به شیرین عبادی تبریک نگفته است برای همین یک روز که او برای دادن گزارش اقتصادی یا دادن لایحه دقیق به خاطر ندارم به مجلس آمده بود مسیح علی‌نژاد را مامور کردند که به سراغش برود و این سئوال را مطرح کند.

* عدم واکنش خاتمی به شیرین عبادی

خبرنگار سابق واحد مرکزی خبر با بیان اینکه در مجلس ششم وقتی خاتمی می‌خواست بیاید هزار جور محدودیت برای خبرنگاران و بویژه دوربین‌های صدا و سیما درست می‌کردند که به راهروی پایین نیایند، افزود: آن روز هم ما همه بالابودیم اما دیدیم که مسیح علی‌نژاد آزادانه در راهرو منتظر آمدن خاتمی است برای همین به دوربین‌ها آماده باش دادیم که اگر مصاحبه‌ای کرد ما هم برویم، همین طور هم شد همان سئوال را با عصبانیت مطرح کرد اما خاتمی جوابی نداد بعد صدایش را بلند کرد که چرا شما از مواضع تان کوتاه می‌آیید و یک پیام تبریک خشک و خالی هم به خانم عبادی نمی‌دهید که در این لحظه خاتمی عصبانی شد و داد زد.. " به شما چه ربطی دارد " البته همان شب تصویر این مکالمه از خبر ۲۱ پخش شد.

وی با بیان اینکه پخش این صحنه برای جریان دوم خرداد بسیار گران تمام شد و نشانه‌ای از اختلاف نظر خاتمی با تندروهای اطرافش بود، تصریح کرد: برای همین یکی دو هفته بعد که خاتمی دوباره به مجلس آمد به او گفتند وقتی بیرون آمدی در مقابل دوربین‌ها سراغ علی‌نژاد را بگیر و از دل او درآور که البته اینجا هم خاتمی گاف داد.

رنجبران افزود: از ابتدا که خاتمی به راهروی مجلس محل اجتماع خبرنگاران آمد، سراغ علی‌نژاد را گرفت " مسیح کو؟ این خانم مسیح کجاست؟ " علی‌نژاد از پشت سر خبرنگاران خاتمی رو صدا زد.. " آقای خاتمی شما که با ما قهرید!! " خاتمی هم دیدش و در نهایت سرحالی گفت.. " نه بابا قهر چیه این حرف‌ها چیه من و شما باید بریم تو اتاق درو ببندیم و درست و حسابی با هم دعوا کنیم…!!!، همه خندیدند و در عین حال از این حرف جا خوردند این صحنه رو هنوز فیلمش رو در آرشیوم نگه داشتم. جالب بود خاتمی که آن روزها مثلاً با بعضی اطرافیان و تندروها مرزبندی می‌کرد در جریان فتنه ۸۸ کاملا به ورطه فتنه‌گران افتاد و به همراه آنان از صحنه سیاسی کشور حذف شد.

مجری " دیروز، امروز، فردا " درادامه مجلس هفتم را یک مجلس شاخص درمیان ادوار مختلف مجلس توصیف و تصریح کرد: گرچه این مجلس هم خالی از عیب نبود و به اذعان بزرگان آن بزرگ‌ترین اشتباه آنها در انتخاب رییس دیوان محاسبات وقت رقم خورد اما مجلس هفتم اگر اشتباه نکنم نخستین مجلسی بود که به عنوان مجلس اصولگرا بدون هیچ رودربایستی چهار نفر از وزیران پیشنهادی دولت نهم یعنی دولت همسو با خود را انداخت و این یک چیز جدیدی بود میان دولت و مجلس همسو.

* ارزیابی مقایسه‌ای مجالس هفتم و هشتم ناقص است

وی ارزیابی مقایسه‌ای خود از مجالس هفتم و هشتم را ناقص خواند و گفت: چون در مجلس هشتم خیلی کمتر حاضر بودم نمی توانم اظهار نظر دقیقی بکنم اما فکر می‌کنم با مروری بر سخنان حضرت آقا در جمع نمایندگان این دو مجلس می‌توان به یک جمع بندی روشنی رسید.

رنجبران در پاسخ به این سئوال که چرا مجلس هشتم با دولت دهم که همخوانی فکری دارد همانند مجلس ششم و دولت خاتمی هماهنگی صددرصدی ندارند، گفت: اولا چنین هماهنگی صرفا حزبی قطعا خساراتش برای مردم بیشتر خواهد بود و ما رسانه‌ای های در چارچوب نظام اصلا نباید بدنبال این موضوع باشیم اما نکشاندن اختلافات به افکار عمومی و نگران نکردن مردم همواره باید بعنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد.

* اختلافات کارشناسی میان مجلس و دولت زمینه رشد و پویایی را در کشور مهیا می‌کند

خبرنگار سابق واحد مرکزی خبر با بیان اینکه اختلافات کارشناسی میان مجلس و دولت زمینه رشد و پویایی را در کشور مهیا می‌کند، خاطرنشان کرد: در اختلافات غیر منطقی مجلس و دولت هر دو طرف مقصرند، مجلس و دولت باید تعامل تعریف شده‌ای داشته و در مواقع بروز اختلافات به آن پایبند باشند و به نظرم این تعامل فقط با تمسک به قانون بدست می‌آید.

مجری " دیروز امروز فردا " به تجربه پنج‌ساله خود به عنوان خبرنگار حوزه دولت در دولت های نهم و دهم اشاره و تصریح کرد: به پرکاری آقای احمدی‌نژاد کسی را ندیده‌ام دور اول سفرهای استانی که به همه شهرستانهای استان می‌رفتیم و من در حدود نیمی از آنها حضور داشتم در عین حال که برایمان بسیار سخت بود اما تجربه ای گرانسنگ هم بود و درخلال آن گپ و گفت های خصوصی و جالب بسیاری با آقای احمدی‌نژاد داشته‌ام که شاید در آینده برخی از آنها را نوشتم.

* نخستین سفر استانی دولت نهم به خراسان جنوبی

وی به نخستین سفر استانی دولت درسال ۸۴ به خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: در آن سفر به سرایان رفتیم منطقه‌ای که خیلی محروم بود و پس از سفر مقام معظم رهبری کسی به اونجا نرفته بود مردم اینقدر خوشحال بودند که نمیشه وصفش کرد داشتم مصاحبه می‌گرفتم به دختر جوانی برخوردم که فکر کردم دانشجوست اما گفت ترک تحصیل کرده و بدلیل از کار افتادگی پدرش با قالی بافی خرج زندگی خودش، مادر و پدر و برادرانش رو درمیاره اونهم با ماهیانه اگر اشتباه نکنم ۵۰ هزار تومان! پس دولت‌های سازندگی و اصلاحات چه می‌کردند.

رنجبران ادامه داد: البته این قسمت خوبش بود، از او پرسیدم از رییس‌جمهور چه میخواهید، مکثی کرد و گفت " هیچی فقط حمام عمومی اینجا رو راه بیاندازه …! " هیچی نگفتم اما می‌خواستم از ته دل گریه کنم البته از طرفی هم خوشحال بودم که احمدی‌نژاد از اینجا شروع کرده و واقعا می‌خواهد حرکت کنه و انصافاهم توی این ۶ ساله کارهای خوبی انجام شد که امیدوارم با همون قدرت قبل ادامه پیدا کنه.

وی فضا و دغدغه کار در دولت‌های نهم و دهم را غیر قابل قیاس خواند و اظهار داشت: ای کاش الان هم همین حال وهوا حاکم بود، امروز رییس جمهور محترم از سکوت الهام بخش وحدت سخن می‌گوید اما … بگذریم.

* دانشگاه عمومی باید درقبال انحراف از خطوط و معیارهای نظام اسلامی حساس باشد

مجری " دیروز امروز فردا " در پاسخ به سئوالی درخصوص چگونگی برخورد صداو سیما با جریان انحرافی گفت: من در جایگاهی نیستم که در این زمینه اظهار نظر کنم اما بر اساس فرموده امام راحل صداوسیما دانشگاه عمومی است و دانشگاه عمومی هم باید درقبال هرگونه انحراف از خطوط و معیارهای نظام اسلامی حساس باشد و در زمان مناسب به مردم آگاهی دهد و تاکنون نیز اینگونه بوده است و از این پس هم چنین خواهد بود.

رنجبران با اشاره به خاطره ها و گفتگوهای خاصی که با بسیاری از مسئولان فعلی و قبلی و چهره های سیاسی داشته است گفت: همواره یکی از آرزوهایم جمع آوری و نوشتن این گپ و گفت ها و خاطرات درقالب یک کتاب بوده است که امیدوارم در آینده ای نزدیک محقق شود.

وي همچنين در خاتمه گفت: همسرم درتمام طول اين چند سال به معناي واقعي همراه و مشاور امين من بوده است و بويژه از زماني كه اجراي "ديروز ،امروز ،فردا " را شروع كردم در همه برنامهها كمك و راهنماي من بوده و هست و چون خودش هم رسانهاي است، هميشه نخستين فرد است كه درجايگاه سخت گيرترين منتقد، برنامه و اجرايم را به نقد ميكشد و جا دارد در اين جا اززحماتش تشكر كنم.