محمود احمدی نژاد در گفتگوی مستقیم با شبکه خبر با بیان این مطلب افزود: طرح هدفمند کردن یارانه ها گسترده ترین طرح اقتصادی دولت است که همه حوزه ها را تحت تاثیر قرار می دهد ولی لزوما منفی نیست.

به گزارش مهر، وی تصریح کرد: اجرای این طرح به نوعی باز کردن گره ها از پیش پای مردم برای جریان یافتن فعالیتهای اقتصادی مردم و شفاف سازی این فعالیتها صورت می گیرد.

رئیس جمهور از پیش بینی برخی تمهیدات برای بخشهای گوناگون صنعت، خدمات، حمل و نقل و اصناف خبر داد و گفت: همکاری مردم نیز در این زمینه بسیار حائز اهمیت بوده و به واسطه اطلاعات خوبی که از خانوارها بدست آورده ایم می توانیم در مهار تبعات منفی اجرای این طرح موفق ظاهر شویم.

احمدی نژاد ادامه داد: به واسطه هدفمند کردن یارانه ها در برخی قیمتها تغییر خواهیم داشت و همین به دلیل تبعاتی را دارد ولی حتما این تبعات با پشتیبانی از خانوارها جبران خواهد شد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه افزایش قیمتها ناشی از طرح هدفمند کردن یارانه ها باید معقول باشد گفت: دولت یکسری از احتیاط ها را انجام داده است. به عنوان مثال با بخشهای مختلف جلساتی را برگزار کرده و قیمت واقعی اجناس را پس از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها به آنها اعلام کرده است.

وی از ذخیره سازی کالاهای اساسی مردم برای کنترل بازار پس از اجرای هدفمند کردن یارانه ها خبر داد و گفت: با اصناف نیز هماهنگ شده که گرانی کاذب به وسیله خود آنها کنترل شود.

احمدی نژاد همچنین اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی را نیز یکی از کارهای مد نظر دولت در زمان اجرای هدفمند کردن یارانه ها عنوان کرد و گفت: کارهای خلافی مثل احتکار و ایجاد گرانی کاذب در این طرح مورد توجه بوده و چنانچه گروهی در صدد آسیب زدن به اقتصاد کشور باشد بلافاصله از ستاد اصل ۴۹ به سراغ آنها رفته و به خاطر این اقدام مورد بازخواست قرار می گیرند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همیشه عده ای هستند که سرمایه باد آورده را در بخشهای مختلف متمرکز کرده و بازار آن بخش را تحت تاثیر قرار می دهند ولیکن پس از آنکه دولت بر روی این سرمایه ها کار کارشناسی انجام داد اغلب آن به سمت بازار بورس هدایت شده و امروز به این بازار رونق لازم را داده است.

وی در پاسخ به این سئوال که در برخی از شهرستانها قیمت برق افزایش پیدا کرده است آیا این ناشی از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه هاست یا نه گفت: ما از پیش قانونی را داشتیم که چنانچه مشترکی، برق را خارج از الگوی مصرف استفاده کند جریمه خواهد شد. احتمالا به واسطه ورود برخی کالاهای پرمصرف به چرخه استفاده از انرژی برق میزان مصرف این مشترکین بالا رفته و قبض پرداخت آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

احمدی نژاد ادامه داد: ما هنوز به بحثحذف یارانه ها آن هم به میزانی که در قبض درج می شود نرسیده ایم و در این مرحله نیز بدان حد محاسبه نخواهد شد.

رئیس جمهور از ماموریت وزیر نیرو برای رسیدگی به قبض پرداخت مشترکینی که افزایش غیر متعارف داشته است خبر داد.

وی در پاسخ به این سئوال که از چه زمانی طرح هدفمند کردن یارانه ها آغاز خواهد شد گفت: اجرای این طرح از هم اکنون نیز آغاز شده و منابعی نیز در اختیار برخی وزارتخانه ها جهت آماده کردن مقدمات کار اختصاص داده شده است ولیکن به این دلیل روز دقیق اجرای هدفمند کردن یارانه ها اعلام نمی شود که یک عده برای خود و دیگران ایجاد مشکل می کنند.