آمار بیکاری غیر واقعی است

آیت الله ابراهیم امینی در خطبه های نمازجمعه قم، اظهار داشت: علل و عواملی که مانع از ازدواج جوانان می شود، بیکاری گسترده است.

به گزارش ایلنا وی گفت: امروزه در کشور ما جوانانی که به سن ازدواج می رسند و میل به ازدواج پیدا می کنند، باید بتوانند هزینه زندگی خود و یک خانواده را تأمین کنند، که این مهم با بیکاری کاری بسیار دشوار است.

*بیکاری و تورم باعثشده جوانان به ازدواج تن ندهند
امام جمعه موقت قم، افزود: علاوه بر وجود مشکلات بیکاری، مشکلات دیگری مانند تورم و گرانی موجود باعثشده است که جوانان به ازدواج تن ندهند.
وی با یادآوری این که امروزه هر جوانی که برای ازدواج، در هر خانه ای را می زند، اولین سؤالی که پرسیده می شود، این است که شغل و در آمد او چیست؟، اظهار داشت: مشکل بیکاری یکی از مشکلات اساسی جوانان است و متأسفانه اکثر جوانان ایران با مشکل بیکاری مواجه اند.


*مسئولین در حل مشکل بیکاری موفق نبوده اند
آیت الله امینی، گفت: در عین حال که مسئولین نظام، برای مشکل بیکاری، تلاش هایی را کرده اند، اما باید گفت که در حل این مشکل موفق نبودند.


*آماری از بیکاری دارم که بهتر است به آن ها اشاره نکنم

وی تصریح کرد: آماری از بیکاری دارم که بهتر است به آن ها اشاره نکنم، چرا که ممکن است اسباب نگرانی مردم را به وجود آورد؛ البته باید گفت که این مشکل تنها اختصاص به جامعه ما ندارد و تمامی جوامع به نوعی درگیر آن هستند.
استاد حوزه علمیه قم، تأکید کرد: متأسفانه در زمینه وجود جوانان بیکار، وضع مطلوبی نداریم، حال آن که انتظار داشتیم که مشکلات حل شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خویش با تقسیم بیکاران جامعه به سه دسته گفت: دسته اول جوانانی هستند که به سن اشتغال رسیده اند و کاری برای آن ها پیدا نمی شود.


*مسئولین مشکل دارند و حرف من هم تأثیری در آن ها ندارد
آیت الله امینی افزود: عده ای از این جوانان، یا به صورت نامه و یا به صورت حضوری، از من می خواهند که به مسئولین توصیه کنم، تا کاری برای آن ها پیدا کنند، حال آن که من می دانم که مسئولین مشکل دارند و حرف من هم تأثیری در آن ها ندارد و به همین دلیل من شرمنده این جوانان جویای کار می شوم.


*مسئولین شاغلینی که بی کار شده اند را در آمار بیکاران محاسبه نمی کنند
وی در تشریح دسته دوم بیکاران هم گفت: دسته دوم بیکاران، افرادی هستند که در ادارات یا مؤسسات یا کارخانه ای مشغول به کار بودند، اما به دلیل این که آن مجموعه ها، نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند و یا تعطیل شده اند، به صورت اجباری بازخرید شدند؛ آمار این بیکاران در جامعه ما بسیار زیاد است، اما متأسفانه مسئولین این ها را جزء بیکاران به حساب نمی آورند.
امام جمعه موقت قم، خطاب به مسئولین گفت: باید پرسید که این بیکاران، باید به کجا پناه ببرند؟ متأسفانه جایی نیست که این ها مراجعه کنند و مایحتاج خود را تأمین کنند.
وی در تشریح دسته سوم بیکاران جامعه گفت: دسته سوم بیکاران، فارغ التحصیلانی هستند که خانواده های آنان، با صدها مشکل، فرزندان خود را به دانشگاه فرستادند، تا تحصیلات عالیه پیدا کنند، اما متأسفانه بعد از تحصیل هر چه می گردند، کاری برای خود پیدا نمی کنند.


*سه فوق لیسانس و یک فوق دیپلم، چهار برادر یک خانواده که بیکارند
آیت الله امینی گفت: برای نمونه یکی از نامه هایی که اخیرا، به دست من رسیده است، از پدری بود که گفته بود چهار پسر با تحصیلات عالیه دارم که همه آن ها بیکارند؛ باید پرسید که این ها باید به کجا پناه ببرند؟