آمريكا به بهانه مقابله با تروريستهاي يمن و آمادگي براي تسلط احتمالي يك جناح ضد آمريكايي در يمن كه مانع از تعقيب يكي از فرقههاي جناح القاعده در اين كشور به دست نظاميان آمريكايي ميشود، در حال ساختن يك پايگاه هوايي سري در منطقه خليج فارس است.

خبر ساخت این پایگاه هوایی محرمانه سیا در خلیج فارس در شرایطی گزارش می‌شود که فرماندهی عملیات‌های مشترک ویژه، یکی از گروه‌های عالیرتبه ارتش آمریکا، و سیا با حمایت‌های جاسوسی خود در حال مدیریت تلاش‌ها برای مقابل با القاعده در یمن هستند.

به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری " فاکس‌نیوز "، دولت یمن از سال ۲۰۰۹ میلادی به نظامیان عملیات‌های مشترک ویژه این اجازه را داده است که حملات هوایی محدودی داشته باشد و اخیرا نیز اجازه حملات گسترده هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا و حتی هواپیماهای جنگی را برای مقابله با اهداف القاعده به آمریکا داده است. این در حالیست که القاعده در یمن از ناآرامی‌های دولتی برای رسیدن به قدرت و اشغال خاک خلیج فارس استفاده می‌کند. بر اساس اعلام یکی از مقامات عالیرتبه آمریکایی، اگر القاعده و یا سایر شبه نظامیان ضد آمریکایی کنترل را در یمن بدست بگیرند، این پایگاه جدید سیا نقشی مساعدتی خواهد داشت.

آمريكا اخيرا با پيشبيني اين احتمال، تعداد ماموران سازمان جاسوسي خود را در يمن افزايش داده و روند ساخت اين پايگاه را با تغيير جدول زماني برنامهريزي شده دو ساله به برنامه ساخت ۸ ماهه، سرعت بخشيده است. اين در حاليست كه محل دقيق اين پايگاه هوايي مشخص نشده است و سازمان جاسوسي آمريكا نيز تصميم كاخ سفيد براي ساخت اين پايگاه سري و يا گسترش عملياتهاي سيا در يمن را تائيد نكرده است. آمريكا در شرايطي به ادامه عمليات نظامي در يمن به بهانه مبارزه با القاعده همچنان متعهد است كه منابع بسياري را از اين طريق تأمين ميكند. يكي از اهداف آمريكا براي افزايش حضور نظامي خود در اين كشور تحقق اهداف واشنگتن در تنگه "بابالمندب " است. علاوه بر اين دولت يمن سالانه ميليونها دلار از واشنگتن تسليحات خريداري ميكند كه همين امر منافع بسياري را براي آمريكا بدنبال دارد.