روزنامه اسرائيلي معاريو، اعلام كرد كه دكتر يونا اليان پزشك باسابقه موساد در منزل شخصي خود در شمال شهر تلآويو خودكشي كرد.

به گزارش فارس، الیان متخصص بیهوشی بود که سال‌ها با سازمان جاسوسی اسرائیل همکاری کرد. وی یکی از افرادی است که در عملیات ربودن «آدولف آیشمن» افسر بلندپایه نازی نقش داشت.

هنوز علت حقیقی مرگ وی اعلام نشده است ولی طبق گزارش معاریو، دکتر الیان ۸۸ ساله خودکشی کرده است و افراد خانواده وی پس از مرگ وی، پلیس را مطلع کردند.

در این گزارش آمده است که دکتر ایلان یکی از کسانی بود که در ربودن آیشمن و حاضر کردن وی در اسرائیل سپس اعدام وی نقش داشت زیرا به هنگام ربودن آیشمن، ایلان بود که وی را بیهوش کرد.

آدولف آيشمن مسئول ادارهي امور مربوط به يهوديان در دفتر مركزي امنيت رايش بود. وي از افسران بلندپايه حزب نازي بود. او پس از شكست آلمان نازي در جنگ جهاني دوم، موفق شد تا به همراه خانوادهاش به آرژانتين فرار كند، اما توسط موساد شناسايي شد و توسط يك گروه كماندويي متشكل از افسران موساد و شاباك، ربوده و به اسرائيل آورده شد. وي در دادگاهي در قدس اشغالي به ۱۵ اتهام مختلف كه مهمترين آنها جنايت عليه قوم يهود، جنايت عليه بشريت و جنايت جنگي در دورهي آلمان نازي بود، متهم و محكوم شد. وي در سال ۱۹۶۲ ميلادي در اسرائيل اعدام شد.