شبکه ایران_ بر این اساس راهاندازی صندوقهای طلا و ارز که سال گذشته در هیأت مدیره سازمان بورس به تصویب رسیده بود از همان زمان در انتظار اخذ مجوز از سازمان بورس برای راهاندازی نهایی است، اتفاقی که به دلیل مخالفت بانک مرکزی تا امروز به طول انجامید.

بر اساس این گزارش، با توجه به ظرفیت بالقوه بازار سرمایه در جذب سرمایه‌های سرگردان، سازمان بورس در تلاش برای راه‌اندازی این صندوق‌هاست اتفاقی که بنا به گفته معاون سازمان بورس تا پایان سال روی خواهد داد و بورس میزبان صندوق‌های طلا و ارز می‌شود.

علی حسینی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه بورس تهران برای جذب سرمایه‌های سرگردان اظهار داشت: با توجه به این موضوع راه‌اندازی صندوق‌های طلا و ارز در کمیته فقهی سازمان بورس نیز مطرح شده و مورد تأیید قرار گرفته است.

وی با اشاره به نوسانات موجود در بازار طلا و ارز خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع و حساسیتی که این موضوع دارد باید راه‌اندازی صندوق طلا و ارز با آرامش بیشتری دنبال می‌شد.

معاون سازمان بورس با تأکید بر این‌که مقررات مربوط به راه‌اندازی این صندوق‌ها تصویب شده است، تصریح کرد: با توجه به این‌که تمام مقدمات برای راه‌اندازی این صندوق‌ها انجام شده است اولین صندوق طلا و یا ارز را بزودی طراحی و روانه بازار می‌کنیم.

حسینی با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌شود راه‌اندازی صندوق‌های طلا و ارز با استقبال مواجه شود، خاطرنشان کرد: با توجه به جذابیتی که برای سرمایه‌گذاری در این دو بخش بویژه طلا برای سرمایه‌داران وجود دارد پیش‌بینی می‌شود استقبال خوبی ‌از راه‌اندازی این صندوق‌ها در بازار سرمایه بشود.

وی در پاسخی مبنی بر قابل خریدوفروش بودن صندوق‌های طلا و ارز در بورس نیز اظهار داشت: به احتمال بسیار زیاد این صندوق‌ها قابل معامله در بورس هستند.

حسینی با تأکید بر این‌که صندوق‌های مذکور از نظر منابع دارای دو شکل متفاوت هستند، خاطرنشان کرد: بعضی از این صندوق‌ها ممکن است بر حسب امیدنامه خود دارایی‌شان را به صورت ارز دریافت کنند و در برخی از این صندوق‌ها نیز دارایی را به صورت ریال دریافت خواهند کرد.

وی با تأکید بر این‌که سرمایه‌گذاری در ارز جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاران دارد، اظهار داشت: محدودیتی برای راه‌اندازی صندوق در ارز خاصی وجود ندارد اما این صندوق‌ها با توجه به ذائقه سرمایه‌گذاران صورت می‌گیرد. معاون سازمان بورس با اشاره به این‌که اولین صندوق تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد، خاطرنشان کرد: طراحی مقررات ریز زمانبر است به همین دلیل با طراحی ارکان صندوق بزودی این صندوق‌ها راه‌اندازی می‌شوند.

همچنین شهریار شهمیری مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا با اشاره به این‌که صندوق‌های طلا و ارز مصوبه سازمان بورس و کمیته فقهی سازمان بورس را دریافت کرده‌اند، اظهار داشت: با توجه به این‌که مکانیزم عرضه و تقاضا تحت نظارت بانک مرکزی قرار دارد راه‌اندازی قطعی این صندوق‌ها بسته به نظر موافق بانک مرکزی است.

مدیر عامل کارگزاری سهم آشنا با تأکید بر این‌که بانک مرکزی قول مساعد نسبت به موافقت برای راه‌اندازی این صندوق‌ها داده است، تصریح کرد: راه‌اندازی صندوق‌های طلا و ارز می‌تواند ریسک موجود برای سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها را کاهش دهد.

وی با اشاره به کاهش ریسک سرقت و همچنین حذف هزینه‌ها مربوط به ساخت افزود: بر این اساس سرمایه‌گذاران می‌توانند به دور از این ریسک‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در این دو بازار اقدام کنند.

شهمیری با تأکید بر اینکه صندوقهای طلا و ارز دارای ماهیت جداگانهای هستند، اظهار داشت: با وجودی که مکانیزم کشف قیمت برای این دو صندوق یکسان است اما به لحاظ نوع و ماهیت سرمایهگذاری متفاوت است. وی در ادامه به تأکید بر اینکه راهاندازی صندوقهای طلا و ارز اختلالی در فعالیتهای بانک مرکزی ایجاد نمیکند، اظهار داشت: قانون بازار اوراق بهادار راه را برای راهاندازی انواع صندوقهای سرمایهگذاری باز کرده است. بنا به گفته وی، با آمدن صندوقهای طلا و ارز پرتفوی سرمایهگذاران متنوع خواهد شد.