به گزارش افکار ،کیهان نوشت:توماس اردبرينگ خبرنگار روزنامه واشينگتن پست كه ظاهرا در تهران به سر مي برد، در سرمقاله شماره ۲۴ خرداد اين روزنامه نوشت: معترضان در ايران پايگاههاي اجتماعي از قبيل فيس بوك را به تظاهرات خياباني ترجيح مي دهند. دو سال قبل فعالان ايراني از پايگاههاي اينترنتي رسانه هاي اجتماعي به عنوان موتورهاي سازمان دهي تظاهرات ضد دولتي استفاده كردند. اما اكنون فعالان مي گويندآزادي هاي بي حد و حصر موجود در اينترنت در واقع به منزله انحراف از ابراز مخالفت در جهان واقعي است. به جاي راهپيمايي در خيابانها، همان اپوزيسيون، سرگرم بازي هاي اينترنتي از قبيل فارم ويل و عكس هاي ارسالي توسط دوستانشانند و بحث هاي سياسي شان را به پايگاههاي رسانه هاي اجتماعي از قبيل فيس بوك محدود مي كنند كه ابراز نارضايتي از طريق ان كم خطرتر است.

اردبرینگ در بخش دیگری از مقاله خود می نویسد: «بسیاری می گویند تصاویر و مطالبی که در رسانه های اجتماعی در ایران منتشر می شود، نشان می دهد زندگی کسانی که بخش عمده اعتراضات ۲۰۰۹ را در ایران تشکیل دادند هنوز راحت تر ا زآن است که بخواهند آن را با اعتراضاتی از نوع تظاهرات براندازی، به خطر اندازند».

اردبرینگ که از مشاوران دولت اوباما در امور ایران هم هست، در حالی از روی آوردن جریان فتنه در ایران به فضای مجازی به عنوان «انحراف» یاد می کند، که دولت امریکا اخیرا ادعا می کند تلاش های وسیعی را برای گسترش اینترنت در کشورهایی مانند ایران آغاز کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز روز چهارشنبه گذشته خبر داد که دولت آمریکا یک پروژه ۷۰ میلیون دلاری به نام چمدان را کلید زده که هدف از آن ارسال اینترنت مجانی به ایران از طریق تلفن های همراه و وسایلی شبیه به آن است. کارشناسان این خبر را بیشتر یک پروژه تبلیغاتی ارزیابی کردندکه هیلاری کلینتون برای جبران ناکامی های آمریکا در قبال تحولات منطقه راه انداخته و ضمنا تاکید کردند که ایران که پیش از این پروژه هایی پیچیده تر از این هم را خنثی کرده در مبارزه با پروژه چمدان کار سختی در پیش نخواهد داشت.

يادداشت واشينگتن پست در آستانه روزهاي ۲۲ و ۲۵ خرداد در ايران منتشر شد. روزهايي كه ناظران مي گويند هواداران جريان فتنه در داخل و خارج از ايران حال و حوصله تظاهرات فيس بوكي را هم در آن نداشتند.