" باربی " در فروشگاه‌های زنجیره‌ای + تصاویر

به گزارشافکارنیوز؛بیش از یک دهه شاهد فروش عروسک‌های باربی در اکثر اسباب‌بازی فروشی‌های کشور و حتی به تازگی فروش گسترده آنها در سوپرمارکت‌های شهر تهران و از همه جالب‌تر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور هستیم.

برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جمله «شهروند» بدون توجه به آثار مخرب اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های غربی، این محصولات فرهنگی را به سهولت در دسترس کودکان و نوجوانان قرار می‌دهند به گونه‌ای که برخی از شهروندان نیز بر این باورند که چرا باید فروشگاه‌های زنجیره‌ای که از مخاطبان بیشتری نسبت به مراکز دیگر برخوردار بوده، به ترویج فرهنگ غربی اهتمام داشته باشند.

به یکی از فروشگاه‌های شهروند مراجعه و به قفسه‌های اسباب‌بازی‌ها سری زدیم. اکثر این اسباب‌بازی‌ها دارای بارکد واردات و تصاویر غربی هستند که قیمت آنها از ۱۳۱۰۰ تومان شروع و در نهایت به ۳۳۹۰۰ تومان می‌رسد.

جعبه تزیینی این اسباب‌بازی‌ها اکثراً با تصاویر عروسک‌های باربی با پوششی کاملاً باز که مروج فرهنگ بی‌حجابی در کشور است، ‌ آراسته شده است، حتی برای این عروسک‌ها لباس‌هایی طراحی شده است که کودک پس از بازی با عروسک، در صورت دلخواه می‌تواند لباس‌ او را با مدل‌های جدیدی که در جعبه مربوطه برای عروسک دوخته شده است، بپوشاند که همین مدل لباس‌ها به کلی ترویج دهنده مدل‌ها و نوع پوششی فرهنگ غرب است.

تأثیر عروسک‌های غربی به ویژه «باربی» آنقدر بر روح و جسم کودکان ما تأثیرگذار است که برخی از کودکان و نوجوانان، بزرگسالی خود با شکل و شمایل این عروسک تصور می‌کنند حتی جامعه کنونی نیز به این درد دچار شده و اکثر دختران با مصرف مواد مخدر گاه با آگاهی و گاه با گرفتار شدن در این امر و ناخواسته، یا رژیم غذایی نادرست سعی بر آن دارند تا اندامی شبیه باربی داشته باشند به گونه‌ای که هنوز هم آثار مخرب این نوع عروسک‌ها در جامعه و در میان جوانان به وضوح مشاهده می‌شود اما باز هم غفلت مسئولان فرهنگی همچنان نمایان‌تر از گذشته است.

در این راستا به انتشار بخشی از مصاحبه‌ای که این خبرگزاری با مجید قادری، مدیر مرکز سرگرمی‌های سازنده‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشته است، می‌پردازیم، وی می‌گوید: بازی‌ها به ویژه عروسک‌ها با شخصیت انسانی در روح و روان کودکان آن چنان تأثیری است که باعثانتخاب شغل و یا شیوه زندگی می‌شود این امر به خصوص در دختر بچه‌ها بسیار مشهود است.

وی ادامه می‌دهد: اسباب‌بازی و عروسک‌ها باعثرشد عاطفی و رشد اجتماعی کودکان می‌شوند یعنی عروسک‌ها در دوره‌های سنی مختلف نیز در کودکان تأثیرات مختلف دارند؛ نوزادان از ۳ ماهگی تا پایان نوجوانی اول با عروسک‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، تأثیر می‌پذیرند، عروسک‌های این دوره کودکی دارای استاندارهای بسیار بالایی هستند تا به کاربر مربوطه لطمه وارد نکنند، عروسک‌ها موجب رشد عاطفی کودکان و شناخت آنها در ارتباط با ارتباطات اجتماعی می‌شوند.

قادری می‌گوید: مطلبی که در این راستا حائز اهمیت بوده، این است که عروسک‌ها به خاطر تأثیرگذاری ویژه‌ای که دارند و به دلیل ارتباط حسی، لمسی و عاطفی که با کاربر دارند، هم در دامنه زندگی کودک و هم در جریان رشد کودک حتی تا بزرگسالی و میانسالی حضور و نقش بسزایی دارند؛ عروسک‌ها به ویژه عروسک‌های انسانی نماد یک فرهنگ و نژاد هستند که در رنگ مو، چشم و حتی نوع آرایش و پوشش کاربر تأثیرگذار هستند و این فرهنگ با حسی نوستالژی، تا آخر عمر نیز با او همراه خواهد بود.

بر اساس این گزارش، باز هم فرهنگ محجور است و مسئولان فرهنگی همچنان چراغ خاموش در حوزه فرهنگ به ویژه محصولات فرهنگی گام بر می‌دارند به گونه‌ای اکنون غربی‌ها از این غفلت به عنوان یک پتانسیل بهره‌مند و علیه فرزندان این مرز و بوم به خوبی استفاده می‌کنند به نوعی که به تازگی شاهد بازی‌های اینترنتی در سایت بازار و یا سایر سایت‌ها هستیم که این بازی‌ها برگرفته از شخصیت‌هایی نظیر «باربی» به عنوان زن و عروسک «کن» به عنوان دوست پسر است که همین موضوع باعثایجاد داشتن روابط ناسالم بین کودکان و نوجوانان در سنین جوانی و بالاتر می‌شود اما همچنان ما نسبت به این موضوع‌ها غفلت داریم.

سال گذشته این خبرگزاری گزارشی مبنی بر فروش «باربی» در سوپرمارکت‌های تهران انتشار کرده بود که تاکنون نه تنها از فروش این عروسک‌ها در سوپرمارکت‌ها جلوگیری نشده است بلکه همچنان شاهد فروش بیشتر آنها در این مراکز هستیم که این مهم نیز نشان دهنده بی توجهی مسئولان فرهنگی به مقوله فرهنگ است.