به گزارشافکارنیوز،آخرین روزهای حضور محمود احمدی نژاد و یارانش در دولت بود که خبر رسید دانشگاهی تحت عنوان دانشگاه ایرانیان از سوی این جریان راه اندازی شده و در ابتدا اینگونه تصور می شد که هدف اصلی از راه اندازی این دانشگاه، فعالیت رئیس دولت دهم و وزرای آن در دوران دولت جدید باشد. اما با گذشت زمان و فعالیت ها و سر و صداهایی که این دانشگاه به پا کرد مشخص شد که یکی از اهداف اصلی تاسیس این دانشگاه، ایجاد فضایی برای بازگشت به قدرت احمدی نژاد است.

حالا اما بیش از یکسال از آغاز فعالیت احمدی نژاد و یارانش برای تاسیس این دانشگاه می گذرد و در شرایطی که طبق وعده مسئولان آن قرار بود این دانشگاه از ابتدای ترم مهر ماه اقدام به پذیرش دانشجو کند، ‌ اما شنیده ها حاکی از آن است که مجوز فعالیت این دانشگاه لغو شده و احمدی نژاد و دوستانش باید برای همیشه با تاسیس این دانشگاه خداحافظی کنند.

مساله غیر قانونی بودن دانشگاه احمدی ن‍ژاد خبری بود که اواسط سال گذشته توسط سیدحسین حسینی، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم به طور رسمی در رسانه‌های مختلف منعکس شد. حسینی علت غیر قانونی بودن دانشگاه ایرانیان را عدم دریافت مجوز و طی روند اداری آن توصیف کرده و در این باره گفته بود: ‌ دانشگاه ایرانیان نامه‌ای را برای وزارت علوم ارسال کرده است ولی موسسه و مجموعه آموزشی باید ابتدا به تأیید شورای گسترش آموزش عالی و دفتر موسسات غیرانتفاعی برسد، تاکنون هیچ پرونده‌‌ای برای این دانشگاه تشکیل نشده است. برگزاری آزمون نیز باید با مجوز سازمان سنجش باشد. در صورتی که اقدام دانشگاه ایرانیان بر اساس مجوز نیست، اینکه نامه‌ای را به معاونت آموزشی وزارت علوم فکس کنند کافی نیست بلکه باید روند بررسی اعضای هیأت علمی بر اساس قانون طی شود. البته حسینی در مورد هئیت علمی این دانشگاه نیز گفته بود: ‌ اعضای هیأت علمی یک موسسه آموزشی باید تمام وقت باشند در صورتی که دانشگاه ایرانیان افرادی را معرفی کرده است که عضو هیأت علمی تمام وقت دانشگاه‌های دیگر هستند و شرایط و مدارک دیگر نیز کامل نیست بنابراین این دانشگاه مجوزی برای فعالیت ندارد.

اما از همان زمان که وزارت علوم دولت یازدهم در قبال دانشگاه تاسیس شده توسط رئیس جمهور سابق کشورمان موضع گیری کرد، کشمکش ها نیز بر سر فعالیت یا عدم فعالیت این دانشگاه آغاز شد و بحثراه اندازی این دانشگاه به یکی از علامت سوال های حوزه وزارت علوم تبدیل شد. در این بین بسیاری نیز معتقد بودند که این دانشگاه تنها پایگاه رسمی برای دور هم جمع شدن یاران رئیس دولت قبل است. همین موضوع سبب شد که بسیاری این دانشگاه را یک دانشگاه سیاسی صرف تلقی کنند و کسانی چون علی مطهری از رئیس جمهور بخواهند که در این دانشگاه را تخته کند. حتی کار به جایی کشید که داود احمدی‌ن‍ژاد نیز نسبت به تاسیس چنین دانشگاهی ابراز نگرانی کرده و بیان داشته که تاسیس این دانشگاه به مصلحت نیست؛ چراکه در آن افکار آن آقا که منظور «اسفندیار رحیم مشایی» ترویج خواهد شد.

از همان روزهای ابتدایی آغاز به کار دولت روحانی نیز معلوم بود که وزارت علوم که در زمینه تغییر روسا و مدیران پژوهشگاه‌های علمی کشور یک رکورد تاریخی را ثبت کرد و نشان داد که در یک دست کردن این وزارت با سیاست خاص خود اهتمام وی‍ژه دارد، قطعا نمی توانست ساکت بنشیند تا چنین دانشگاهی تاسیس شده و فعالیت کند.

در طول یکسال گذشته نیز بگو مگوهای بسیاری مابین مسئولان وزارت علوم و یاران احمدی نژاد در زمینه آغاز به کار دانشگاه ایرانیان به وجود آمد و همین مسئله نیز به محل تلاقی دو جریان بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ تبدیل شده بود. اما در این باره این روزها شنیده می شود که تکلیف دانشگاه احمدی نژاد مشخص شده و ممنوع الفعالیت بودن این دانشگاه در جلسات کمیسیون های مختلف بررسی شده است و سرانجام مسئولان امر تصمیم به انحلال این دانشگاه گرفته اند. البته اینکه هنوز این تصمیم به صورت علنی اعلام نشده به این دلیل بوده که مسئولان تصمیم گیرنده قصد داشته اند که برای حفظ حرمت رئیس جمهور سابق این مسئله را به صورت محرمانه فقط به شخص احمدی نژاد و مسئولان دانشگاه ایرانیان اعلام کنند. از همین به نظر می رسد که این دانشگاه دیگر برای ترم مهرماه نیز جذب دانشجو نخواهد داشت و رئیس جمهور سابق و یارانش باید برای همیشه با تاسیس آن خداحافظی کنند.

حالا باید منتظر ماند و دید که محمود احمدی نژاد آیا این بار نسبت به ماجرای انحلال همیشگی دانشگاه ایرانیان موضع گیری کره و از تلاش های بربادرفته خود در طول یکسال گذشته حمایت می کند یا اینکه همچنان رویه سکوت و گوشه نشینی را همچنان در پیش می گیرد؟