شکایت امارات از تهران به سازمان ملل!

به گزارش افکارنیوز، " زکی نصیبه " نماینده امارات در سازمان ملل در نامه‌ای خطاب به بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد از آنچه به گفته وی برافراشته شدن پرچم ایران در بخشی از جزیره ابوموسی که متعلق به امارات است، شکایت کرد.

وی در این نامه همچنین ایران به نقض تفاهم‌نامه سال ۱۹۷۱ متهم کرده و مدعی شده این تفاهم‌نامه حق حاکمیت جزیره ابوموسی یا هیچ بخشی از آن را به جمهوری اسلامی ایران واگذار نکرده است.

وی در این نامه مدعی شده هر ساله امارات باید در خصوص این جزایر به سازمان ملل شکایت کند و اگر این قضیه دو جانبه حل نشود، مجبور است آن را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارجاع دهد.

این در حالیست که " حسین دهقانی " معاون نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل و در پاسخ به " زکی نصیبه " با تأکید بر حاکمیت کامل ایران بر جزایر سه گانه اعلام کرد تمامی اقدامات ایران در این جزایر با توجه به اصول حاکمیت و تعلق این جزایر به ایران صورت می‌گیرد. بنابراین نامه نماینده امارات، نوعی دخالت در امور داخلی ایران محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد ایران همواره با حسن نیت با همسایگان خود برخورد داشته و آماده است برای توسعه روابط دوجانبه و رفع سوء برداشت‌ها با این کشور به گفتگو بپردازد.

گفتنی است، امارات متحده عربی بارها مالکیت سه جزیره‌ ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک که از دیرباز بخشی از کشورمان بوده را مدعی شده است. این جزایر در سال ۱۸۰۰ میلادی به طور موقت به دست انگلیس افتاد اما در ۳۰ نوامبر سال ۱۹۷۱ به واسطه یک روند قانونی که به تشکیل امارات متحده عربی به عنوان یک کشور مستقل انجامید، مالکیت آن به ایران بازگشت.